گفت وگو با معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی

لزوم تغییر نگاه مردم به کسب‌وکار در معادن

لزوم تغییر نگاه مردم به کسب‌وکار در معادن

گروه معادن - معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خواستار فرهنگ‌سازی برای تغییر در نگاه مردم و برخی مسولین نسبت به بخش معدن شد و گفت تا زمانی‌که عده‌ای پلاکارد در دست می‌گیرند و مرگ بر معدنکار می‌نویسند، پیشرفتی در این بخش نخواهیم داشت.

به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا با اشاره با چالش‌های بخش معدن در کشور گفت: یکی از مسائل و مشکلات معدنکاری در کشور عوامفریبی‌هایی است که در این بخش صورت می‌گیرد و همواره معدنکاران را به عنوان زالو صفتانی که برای غارت منابع منطقه‌ای وارد کار شده‌اند، می‌شناسند.

او افزود: این نگاه سبب می‌شود که برخی جریانات مردم محلی را تحریک کرده و پلاکاردی که رویش نوشته شده مرگ بر معدنکار، مرگ بر غارتگر و . . . به دست آنان داده شود و وانمود کنند که معدنکاران منابع آنها را به جیب می‌زنند و جز خرابی حاصل دیگری به جا نمی‌گذارند.

برنا گفت: در قانون معادن کاملا مشخص شده که معدنکاران نسبت به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی چه وظایفی دارند و اگر خطایی صورت گیرد حاکمیت برای آن تعیین تکلیف کرده است.

او افزود: یکی از مشکلات ما این است که قانون معادن مفصل و خارج از حوصله‌ای نوشته شده در حالیکه منشور معادن ایران در حد پنج جمله باید باشد تا معدنکاران و مدیران معدنی از یک سو و مردم و مسولان غیر مرتبط محلی از سوی دیگر بتوانند با شناخت این منشور یک اجماع را در بخش معدن به وجود آورد.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: جنس کار معدن همراه با تخریب زمین برای برداشت مواد معدنی است و این تخریب در همه جای دنیا پذیرفته شده اما نباید به بهانه تخریب محیط زیست جلوی این فعالیت گرفته شود و مردم را به جان معدنکاران بیاندازند و بر سر راه سرمایه‌گذاری آنان مزاحمت ایجاد کنند.

برنا افزود: پیشنهاد می شود که مدیریت زمین در کشور در اختیار یک نهاد باشد چون با وجود سازمان‌هایی نظیر زمین‌شناسی، محیط زیست، منابع طبیعی، جنگلداری و مراتع و میراث فرهنگی عملا نمی‌توان مدیریتی واحد برای زمین در نظر گرفت و هر فعالیتی با ممانعت‌ها و موازی کاری‌ها مواجه خواهد شد.

او گفت: دنیای پیشرفته کنونی در کنار تمام قوانین و مقررات سختگیرانه خود مواد معدنی را در تناژ بسیار بالا استخراج می کند از این رو بهتر است تا الگوبرداری مناسبی از این کشورها صورت گیرد تا بتوان بدون مزاحمت ها و ممانعت‌های غیر اصولی به استخراج مواد معدنی پرداخت.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا