افزایش بی سابقه قیمت طلای سیاه

افزایش بی سابقه قیمت طلای سیاه

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته با رشد بی نظیری همراه شد در حالی که قیمت طلا افت کرد.

افزایش بی سابقه قیمت نفت در پی کاهش ارزش دلار امریکا در بازارهای جهانی به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، رشد چشمگیر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی موجب شد قیمت این کالا به بیش از هر بشکه 70 دلار برسد و نسبت به سال 2014 توانست رشد قیمت بی نظیری را از آن خود کند.

بر اساس این گزارش، رشد بیش از 8 دلاری قیمت هر بشکه نفت در هفته کاری گذشته در بازارهای جهانی تحلیل گران را متعجب کرد در حالی که پیش بینی کارشناسان رشد 10 سنتی در 6 هفته بود.

قیمت نفت برنت دریای شمال در ابتدای ساعات معاملات روز پنجشنبه به هر بشکه 71 دلار و 28 سنت رسید در حالی که قیمت نفت تگزاس نیز در ساعات اولیه معاملات به هر بشکه 66 دلار و 66 سنت معامله شد. تحلیل گر بانک سوسیته جنرال در این خصوص اظهار داشت: نمودار تحلیلی قیمت نفت مانند یک سه پایه است که تمامی پایه های آن بر مدار افزایشی قرار دارند.

پایه اول، اصول عرضه و تقاضاست که نشان از رویکرد و عملکرد مثبت در این بخش است .اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفتی با ادامه اعمال محدودیت ها موافقت کردند که این تصمیم منجر به کاهش عرضه خواهد شد. از طرفی، رشد اقتصاد در کشورها نشان از افزایش تقاضا برای این کالاست.

پایه دوم، موقعیت و چشم انداز ژئوپولتیکی است. کاهش تنش های خاورمیانه و همچنین کاهش تولیدات ونزوئلا به دلیل بحران های پیش آمده و اقدامات ترامپ در خصوص اعمال تحریم های جدید ، ریسک های موجود در این زمینه است که به نظر خبرهای مثبتی برای بازار نفت تلقی می شود و این پایه را نیز مثبت ارزیابی کرده است .

پایه سوم، تحلیل سرمایه گذاران است که پیش بینی می کنند بازار نفت همچنان می تازد و هیچ نشانی مبنی بر روند نزولی را در این بازار مشاهده نمی کنند.

اما معاملات روز جمعه در این بازار نشان داد که، قیمت آتی نفت برنت با رشد 0.6 درصدی به هر بشکه 70 دلار و 46 سنت رسید و معاملات روز پنجشنبه را به تعادل رساند.

قیمت نفت سبک تگزاس در روز جمعه نیز با رشد 63 سنتی به هر بشکه 66 دلار و 22 سنت معامله شد و نزدیک به 1 درصد رشد را از آن خود کرد.

قیمت متانول نیز در بازار وارداتی چین با 4 درصد رشد همراه شد. در همین زمینه معامله 5 هزار تنی متانول تحویل فوریه به قیمت 410 دلار در چین، باعث افزایش قیمت در روز جمعه شد. افزایش خرید متانول از سوی چینی ها به علت نزدیک شدن به تعطیلات سال نو این کشور (27 بهمن)، به منظور تامین ذخیره انجام شد. در بازار کره جنوبی نیز به سبب کاهش سطح ذخایر ،قیمت، روند صعودی را تجربه کرد.

اما در سوی دیگر در بازار فلزات، قیمت مس لندن با افت همراه شد و قیمت هر تن از این کالا به 7 هزار و 92 دلار رسید در حالی که قیمت سرب به دو هزار و 605 دلار رسید و قیمت نیکل 13 هزار و 635 دلار در هر تن معامله شد.

قیمت قلع به هر تن 21 هزار و 630 دلار رسید و قیمت روی نیز هر تن 3 هزار و 481 دلار داد و ستد شد .

قیمت طلا نیز در آخرین ساعات معاملاتی با افت 1.07 درصدی به هر اونس یک هزار و 353 دلار رسید.

اما قیمت ارز در بازار داخلی، اغلب در مدار مثبت طی شد.

نرخ بانکی دلار آمریکا با افزایش رو به رو شد و هر دلار آمریکا سه هزار و 686 تومان داد و ستد شد.قیمت پوند انگلستان به پنج هزار و 220 تومان رسید در حالی که فرانک سوییس سه هزار و 947 تومان معامله شد.

قیمت هر یورو به چهار هزار و 580 تومان و یکصد ین پژاپن به سه هزار و 394 تومان رسید.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا