بازار سرمایه محسور بودجه انقباضی و شرایط بین المللی

بازار سرمایه محسور  بودجه انقباضی و شرایط بین المللی

رشد ادامه دار قیمت ها در بازار جهانی، قیمت نفت و دلار در کنار آرامش حاکم بر فضای سیاسی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی از اصلی ترین دلایل رشد بازار سرمایه محسوب می شوند. در این میان یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر بازار سرمایه، بودجه کشور است.


       * عباس نعیمی عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران

 بازار سرمایه معلول تحرکات کلان اقتصادی است، محرکهای متعددی در این چند ماه باعث رشد شاخص بورس شده و آنرا به بالای 98000 واحد رسانده است.

درواقع دید مثبت سرمایه گذاران منجر به افزایش قیمت سهام گروه های متفاوتی در بازار سرمایه شد. رشد ادامه دار قیمت ها در بازار جهانی، قیمت نفت و دلار در کنار آرامش حاکم بر فضای سیاسی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی از اصلی ترین دلایل رشد بازار سرمایه محسوب می شوند. در این میان یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر بازار سرمایه، بودجه کشور است.

با نگاهی گذرا به لایحه بودجه سال 97  می بینیم رقم کلی منابع و مصارف نسبت به بودجه 96 از رشد 6 درصدی برخوردار بوده است.

قیمت نفت بالاتر از پیش بینی و انتظارات بود که در بخش اقتصاد کلان در نظر گرفته می شود و با ورود نقدینگی به بازار سرمایه، منجر به سود آوری شرکت ها می شود. همچنین با توجه به نرخ تورم سالانه، بودجه سال آینده انقباضی خواهد بود. یکی از عوامل مهم در بودجه 97 رشد بودجه عمرانی است چرا که این امر یکی از عوامل تأثیر گذار بر اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و نهایتا بازار سرمایه است.

با توجه به توضیحات فوق می توان افزایش تورم را پیش بینی کرد. همچنین با توجه به تعیین نرخ ارز مبادله ای 35000 ریالی می توان نتیجه گرفت که در سال 97 خبری تک نرخی شدن ارز به راحتی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر در کسری بودجه 97 جهت جبران آن، می توان به سمت تأمین مالی از طریق اوراق بدهی رفت، مساله ای که بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین با توجه به کاهش نرخ سود سپرده بانکی، اقبال سهامداران،  تقاضای خرید اوراق بدهی از بازار سرمایه را افزایش می دهد. تأمین مالی از بازار سرمایه باعث رشد بازار بدهی و تقویت مالی شرکت ها و تعمیق بازار سرمایه می شود.

بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است و از قیمت های جهانی تأثیر زیادی می پذیرد. قیمت نفت در بودجه سال آینده بالاتر از پیش بینی و انتظار بود که این امر تحرکاتی را در گروه پالایشی دارد.

اگرچه بخشی از بازار تحت تأثیر تصمیمات پولی و مالی است که در دو بخش اقتصاد کلان گرفته می شود. لذا در صورتی که مالیات بر سپرده های بانکی بسته شود از جذابیت بازار پول می کاهد در نتیجه نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود.

اگر صندوق های سرمایه گذاری عملکرد مناسبی داشته باشند، جذابیت بازار سرمایه افزایش می یابد. همچنین کاهش نرخ سود سپرده بانکی باعث افزایشP/E  بازار سرمایه، کاهش نرخ تأمین مالی و در نهایت باعث افزایش سودآوری شرکتی می شود. روند کلی بازار سرمایه نشان می دهد این بازار یک روند ملایم روبه رشدی را در پیش دارد.

این روند رشد در صورتی مستمر خواهد بود که کامودیتی ها همچنان در مسیر رشد در نرخ های بین المللی قرار داشته باشند و از سویی نرخ سپرده های بانکی پایین تر بیاید.

در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها از لحاظ بازده و ریسک و قدرت نقدشوندگی شرایط بهتری  دارد. دید مثبت وزیر محترم اقتصاد برای رفع مشکلاتی مانند بازگشایی نمادهای بانکی و اظهار نظرهای مثبت نشانه خوبی برای بازار سرمایه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا