مدیرکل قرنطینه وزارت کشاورزی عراق:

مصمم به رفع موانع مرتبط با صادرات و تبادل مرزی با ایران هستیم

مصمم به رفع موانع مرتبط با صادرات و تبادل مرزی با ایران هستیم

ارومیه- ایرنا- مدیرکل قرنطینه وزارت کشاورزی عراق گفت: برخی مشکلات موجود در پایانه های مرزی ناشی از حجم وسیع واردات انواع کالای های مصرفی از جمله کشاورزی و دامی به عراق بوده و این کشور مصمم به حل مسائل مطرح در تبادلات مرزی با ایران است.

محمد جاسم روز یکشنبه در دیدار با مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و حسن همجواری با کشور عراق نقش مهمی در تامین نیازهای صنعتی، اقتصادی و کشاورزی عراق دارد.
وی اظهار کرد: کشور عراق علاقه مند به تامین برخی مواد مورد نیاز خود به خصوص محصولات کشاورزی از ایران است و کم بودن مسافت، پایین بودن هزینه ها و امنیت در مرزها زمینه این همکاری را بیش از پیش فراهم کرده است.
محمد جاسم بیان کرد: کمیته ای در کشور عراق برای حل مسایل فنی موجود در مرز تشکیل شده تا محصولات وارد شده در اسرع وقت به دست مصرف کنندگان برسد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این دیدار با بیان اینکه توسعه همکاری های اقتصادی و کشاورزی استان آذربایجان غربی و عراق میسر است، گفت: انتقال دانش فنی کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان به کشور عراق از برنامه های این سازمان است.
اسماعیل کریم زاده افزود: سیب تولیدی در اذربایجان غربی از سالم ترین محصولات تولیدی کشور است که به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه صادر می شود.
وی ادامه داد: کیفیت و قیمت مناسب از مزیت های نسبی تولید این محصول به شمار می رود که امید است در آینده نزدیک شاهد افزایش صادرات این محصول به کشور عراق باشیم.
بررسی برخی از مشکلات و موانع موجود در صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان آذربایجان غربی به عراق از محورهای مهم این دیدار بود.
در این نشست مشترک پیشنهادهای ارائه شده برای رفع ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی به کشور عراق، حذف تعرفه های گمرگی برای واردات سیب به کشور عراق، حمل یکسره محصولات کشاورزی تا محل تخلیه در خاک کشور عراق و سرعت بخشیدن به ترخیص کالاهای کشاورزی در مرزهای دو کشور مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.
همچنین هیات عراقی امروز از سردخانه ها، واحدهای سورتینگ و بسته بندی، پایه های رویشی انواع میوه ها در موسسه رویان پژوهش در استان آذربایجان غربی بازدید کرد.
آذربایجان غربی از استان های همجوار با عراق بوده و در سالهای گذشته صادرات بسیاری در زمینه محصولات کشاورزی به عراق داشته که سیب و انگور از جمله این محصولات است.
ارسال سالانه 50 تا 150 هزار تن سیب درختی به عراق از جمله فعالیت های مشترک اقتصادی استان با کشور عراق است که در سالهای اخیر به علت برخی مسایل این صادرات کاهش یافته است.
هم اکنون با بازدید های مسئولان وزارت کشاورزی عراق از این استان، این مسائل رفع شده و بار دیگر همکاری های دو کشور در این زمینه پررنگ تر می شود.ک3
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا