پیش بینی «کردیت سوئیس» از بازار سنگ آهن

پیش بینی «کردیت سوئیس» از بازار سنگ آهن

گروه معادن >سنگ آهن - واردات سنگ آهن چین در ماه نوامبر افزایش یافت و به یکی از بالاترین رکوردها دست یافت. این موضوع نشان می دهد که حتی در شرایطی که پکن برای مقابله با آلودگی هوا مجبور به کاهش تولید شده، اما اشتهای بزرگ ترین تولیدکننده فولاد جهان همچنان قوی باقی مانده است...

به گزارش ماین نیوز، واردات سنگ آهن چین در ماه نوامبر افزایش یافت و به یکی از بالاترین رکوردها دست یافت. این موضوع نشان می دهد که حتی در شرایطی که پکن برای مقابله با آلودگی هوا مجبور به کاهش تولید شده، اما اشتهای بزرگ ترین تولیدکننده فولاد جهان همچنان قوی باقی مانده است.

حمل سنگ آهن از راه دریا با افزایش 19 درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 94 میلیون و 540 هزار تن رسید و این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد 2.8 درصدی بود. در ضمن، کل سنگ آهن وارداتی در 11 ماهه 2017 با افزایش 6 درصدی به 990 میلیون تن رسید.

کاهش تولید از سوی فولاد سازان چینی، سبب افزایش قیمت فولاد و محدودیت عرضه این کالا شده است. کارخانه ها و تجار با پیش بینی افزایش تولید فولاد از ماه مارس، اقدام به بازسازی ذخایر سنگ آهن کرده اند که همین امر قیمت سنگ آهن را بالا برده است.

گزارش منتشر شده از سوی انستیتو پژوهش و طرح های صنعتی متالورژیکی چین نشان می دهد که تقاضای سنگ آهن این کشور در سال 2017 با رشد 1.3 درصدی به یک میلیارد و 122 میلیون تن برسد، در حالی که در سال 2018 با کاهش 0.2 درصدی به یک میلیارد و 120 میلیون تن خواهد رسید.

پیش بینی می شود، تولید فولاد چین در سال 2017 با رشد 3 درصدی به 832 میلیون تن برسد و در سال 2018 نیز 0.7 درصد به این رقم افزوده شود.

حال که به پایان سال 2017 نزدیک رسیدیم، این پرسش مطرح می شود که برآورد سرمایه گذاران از وضعیت این کالا در سال 2018 چیست؟

به گزارش متال بولتن، قیمت سنگ آهن 62 درصد CFR چین جمعه 29 دسامبر به 72 دلار در هر تن رسید. «ماتیو هوپ»، تحلیلگر کردیت سوئیس با بازبینی و به روز رسانی پیش بینی قیمت سنگ آهن برای سال های 2018 تا 2020 اظهار کرد: قیمت ها را با توجه به چشم انداز مثبت تولید فولاد در چین و خارج از چین به روز رسانی کردیم که باید منجر به افزایش تقاضای سنگ آهن، افزایش سودآوری تولیدکنندگان فولاد و عرضه محافظه کارانه سنگ آهن از سوی چهار تولیدکننده بزرگ شود و یک نگاه وجود دارد که با قیمت های زیر 50 دلار در تن، عرضه به سرعت کاهش پیدا می کند.

در بحث تقاضا، «هوپ» معتقد است، در حالی که پروژه های جدید زیرساختی چین احتمالا در دوره پیش رو کاهش می یابد، اما اجرای پروژه های در حال ساخت یا مصوب می تواند تقاضای فولاد را حفظ کند.

به گفته وی، قیمت بالای فولاد و موجودی پایین فولاد باید زمانی که محدودیت تولید فولاد چین از اواسط مارس آینده لغو می شود به تقاضای سنگ آهن کمک کند.

«هوپ» تصریح کرد: ظرفیت تولید فولاد چین، می تواند در سال آینده 30 تا 35 میلیون تن دیگر کاهش می یابد که در این صورت از قیمت فولاد حمایت خواهد کرد و تقاضای سنگ آهن با عیار متوسط یا بالا را افزایش می دهد.

فولاد سازان می خواهند از قیمت بالای فولاد بهره مند شوند و درصدد افزایش تولید در زمان برداشتن محدودیت های تولید از مارس هستند. انتظار می رود، آنها کار ذخیره سازی سنگ آهن را قبل از آغاز دوباره فعالیت ها انجام دهند، بنابراین تقاضای قوی از فوریه مشاهده خواهد شد و قیمت در نیمه نخست سال بعد به بیش از 70 دلار در تن خواهد رسید.

«هوپ» در زمینه عرضه نیز گفت: اگرچه ترکیبی از مازاد بازار، رشد عرضه و احتمالا ضعف تقاضای فولاد چین در سال های آتی می تواند بر تقاضای سنگ آهن تاثیر بگذارد، اما سرانجام افت عرضه مشاهده خواهد شد، چون کاهش قیمت این کالا، تولیدکنندگان پرهزینه را از چرخه خارج می کند.


منبع: بیزینس اینسایدر
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا