وضعیت سنگ آهن و قراضه در بازارهای جهانی

وضعیت سنگ آهن و قراضه در بازارهای جهانی

دنیای معدن -ترکیه که دهمین وارد کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست در ماه نوامبر 10 درصد رشد در واردات سنگ آهن داشته که به 800 هزار تن رسید.

ترکیه که دهمین وارد کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست در ماه نوامبر 10 درصد رشد در واردات سنگ آهن داشته که به 800 هزار تن رسید. ولی میزان واردات سنگ آهن به این کشور در مقایسه با نوامبر 2016 حدود 32 درصد افت داشته است.

بین ژانویه تا نوامبر 2017 نیز این کشور 9.75 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که یک درصد بهبود سالانه داشته است.

در ماه نوامبر برزیل بزرگترین عرضه کننده سنگ آهن به ترکیه بود و پس از آن کره جنوبی و روسیه عرضه کننده های بعدی بودند.

 

افت 13 درصدی واردات قراضه به ترکیه

در حالی که واردات قراضه به ترکیه در ماه اکتبر سال گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد در نوامبر با توجه به افزایش قیمت های وارداتی قراضه و رکود زمستانی بازارهای فولاد افت داشت.

در نوامبر گذشته ترکیه 1.87 میلیون تن قراضه وارد کرد که 13 درصد افت ماهانه داشت. در ماه اکتبر میزان  واردات قراضه به اوج 4 سال اخیر رسیده بود.

میزان واردات قراضه نوامبر نسبت به سال 2016 نیز افت جزیی 2 درصدی داشت.

کاهش قیمت قراضه در چین

در بازار داخلی قراضه چین کارخانه شاگانگ که بزرگترین مصرف کننده قراضه این کشور است قیمت خرید قراضه را 9 دلار پایین آورده به 399 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسانده است. این دومین مرتبه در یک هفته بوده که قیمت خرید قراضه در چین پایین آمده است.

 برخی دیگر از فولادسازان چینی نیز از این کارخانه پیروی کرده قیمت خرید قراضه را پایین آوردند. به نظر فعالان بازار این افت قیمت ها طبیعی است چون قیمت قراضه اخیرا نسبت به هزینه تولید کارخانه ها خیلی بالاتر رفته بود.

رشد قیمت ورق در هند

 با آغاز سال نو میلادی در هند عرضه کنندگان ورق این کشور قیمت های ماه ژانویه را تا 31 دلار هر تن بالا برده اند که به دلیل رشد سریع قیمت سنگ آهن در بازار داخلی و افزایش قیمت زغال سنگ وارداتی می باشد.

تجار هم هفته قبل با پیش بینی افزایش قیمت کارخانه ها، قیمت ها را بالا برده بودند. قیمت سنگ آهن در بازار داخلی این کشور 7 تا 9 دلار هر تن برای تحویل ژانویه بالا رفته است.

غیبت چین در بازارهای جهانی ورق به نفع صادرات هند

 

بین محصولات فولادی مختلفی که کشورهای تولید کننده فولاد تولید و صادر می کنند همیشه انواع ورق فولادی سهم بیشتری از بازارهای صادراتی دارد. در سال 2017 تقاضای داخلی ورق در چین و ژاپن بالا رفت و موجب شد صادرات ورق آن ها کاهش یابد. ولی صادرات ورق هند سال گذشته رشد چشمگیری داشته که به دلیل روابط تجاری خوب با سایر کشورها به ویژه جنوب شرق آسیا بوده است. در کنار هند، روسیه و امریکا نیز سال گذشته از رشد صادرات ورق خود خبر دادند.

در ده ماه نخست 2017 صادرات ورق چین 7.9 درصد افت سالانه داشته به 37 میلیون تن رسید. کنترل مازاد ظرفت تولید فولاد و مقابله با آلودگی هوا عواملی بودند که صادرات ورق چین را پایین آرود. همچنین از طرفی بسته های محرک اقتصادی دولت مصرف ورق را در بازار چین بالا برد.

از طرفی افت صادرات ورق چین به نفع هند عمل کرد و صادرات ورق این کشور در ده ماه فوق 114.9 درصد نسبت به سال 2016 رشد داشته 8.04 میلیون تن ثبت شد. افت صادرات چین موجب شد بازارهایی که همیشه در دست چین بودند به روی کشورهای دیگری چون هند باز شوند.

برای سه ماه نخست 2018 نیز انتظار می رود صادرات ورق چین در سطوح پایین باشد و هندی ها از غیبت چین در بازارهای جهانی استفاده خواهند کرد.

منبع ایفنا

 

 

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا