خطر توقف تولید در کمین چادرملو

خطر توقف تولید در کمین چادرملو

دنیای معدن -اگر طرح توسعهD۱۹ و تحویل این محدوده معدنی به چادرملو اتفاق نیفتد، این مجتمع معدنی‌صنعتی را با مشکل روبه‌رو می‌کند، چراکه ذخیره فعلی سنگ‌آهن این معدن تا ۴ سال دیگر قابل برداشت بهینه است و پس از آن استخراج از آن با عیار کمتر و باطله بیشتر خواهد بود.

در بازدید جمعی از خبرنگاران از مجتمع چادرملو که ۱۰ و ۱۱ دی امسال انجام شد، قائم‌مقام مجتمع معدنی‌صنعتی چادرملو از احتمال توقف ۲ خط تولید این مجتمع تا سال آینده خبر داد تا این مجتمع بتواند خوراک واحدهای فولادسازی و گندله‌سازی خود را تامین کند. معدن سنگ‌آهن چادرملو در قلب کویر مرکزی ایران، در دامنه شمالی کوه‌های چاه‌محمد در حاشیه جنوبی نمکزار ساغند در ۱۸۰ کیلومتری شمال‌شرقی یزد و ۳۰۰ کیلومتری جنوب طبس قرار گرفته است. تولیدات اصلی این شرکت کنسانتره، سنگ‌آهن دانه‌بندی شده (درشت‌دانه و ریزدانه) و کنسانتره آپاتیت است.
خرید از معادن اطرافذخیره معدن چادرملو حدود۴۰۰ میلیون تن است که ۳۲۰ میلیون تن آن قابل استحصال بوده و درحال‌حاضر ۶۸ میلیون تن از ذخیره معدن باقی مانده است که این میزان نیز تا ۴ سال آینده می‌تواند خوراک کارخانه‌های این مجتمع را تامین کند. به گفته عباس بیک، در حال‌حاضر خرید از معادن اطراف از جمله تمهیداتی است که برای بازیابی معدن به کار گرفته می‌شود. این کارخانه نخست با ۳ خط هر کدام با ظرفیت تولید ۱/۷ میلیون تن فعال بود و درحال‌حاضر با افزودن ۲ خط دیگر، با ظرفیت بیش از ۲ میلیون تن، سالانه حدوده ۱۰ میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند. وی با بیان اینکه با راه‌اندازی ۳ خط کنسانتره در سال ۱۳۷۷، به تولید تجاری رسیده‌ایم، یادآور شد: زمانی چادرملو، بزرگترین تولیدکننده کنسانتره آهن بود و سالانه ۱۰ میلیون کنسانتره آهن به نقاط مختلف صادر می‌کرد که بخشی از کنسانتره چادرملو به فولاد خوزستان و فولاد مبارکه ارسال می‌شد و بخشی نیز به مصرف گندله‌سازی چادرملو می‌رسید. بیک افزود: امسال به دلیل کاهش عمق معدن و افزایش میزان باطله، برنامه تولید کنسانتره را به ۹/۵ میلیون تن کاهش دادیم، زیرا درحال‌حاضر باطله سنگ‌آهن زیاد شده است.


آخرین وضعیت طرح‌های توسعه
جانشین مدیرعامل مجتمع چادرملو در نشستی با خبرنگاران بازدیدکننده، با بیان اینکه مدیریت این مجتمع برنامه‌ای تدوین کرده تا ظرفیت‌های تازه‌ای در صنایع پایین‌دستی خود ایجاد کند، تصریح کرد: یک مجتمع صنعتی در اردکان با تولید کنسانتره سنگ‌آهن راه‌اندازی کرده‌ایم تا با صنایع پایین‌دستی، زنجیره تولید را تکمیل کنیم. این کارخانه با ظرفیت تولید ۳/۴میلیون تن در اردکان ساخته شده است.
فولاد غدیر ایرانیان و اردکان در مجموع ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کنند. فولاد ارفع نیز شمش تولید می‌کند. بیک کارخانه فولادسازی چادرملو با ظرفیت یک میلیون تن و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی گاز و بخار را از جمله طرح‌هایی برشمرد که امسال به بهره‌برداری رسیده است. به گفته وی بهره‌برداری از ۲ خط تولید نورد و میلگرد و دومین کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۴ میلیون تن هم در دست اقدام است که درحال تامین منابع مالی این طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم. همچنین کارخانه فولادسازی ابرکوه راه‌اندازی شده و کارخانه نورد این منطقه نیز سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. وی افزود: پروژه دیگر، تصفیه فاضلاب اردکان است. با توجه به مشکل تامین آب در صورت تصفیه آب فاضلاب اردکان تا ۳۰ سال برای استفاده از پساب برای این مجتمع مجوز داریم.  بیک درباره آخرین وضعیت طرح توسعه D۱۹ گفت: درصورتی که این محدوده معدنی به چادرملو تحویل داده نشود، این مجتمع با مشکل روبه‌رو خواهد شد و شاید مجبور شویم سال آینده ۲ خط تولید را متوقف کنیم تا بتوانیم فقط خوراک فولادسازی و گندله‌سازی خودمان را تامین کنیم. این درحالی است که حدود ۵ میلیون تن کنسانتره به فولاد مبارکه، ۱/۵ میلیون تن به فولاد خوزستان و ۳/۵ میلیون تن هم به مصرف کارخانه گندله‌سازی چادرملو می‌رسد. وی با یادآوری اینکه برای واگذاری پروژه D۱۹، مدیریت این مجتمع از سال ۱۳۸۴ تا کنون درحال نامه‌نگاری است، تاکید کرد: کلیات موضوع برطرف شده، اما جزییات هنوز باقی‌مانده  است.  بیک تاکید کرد: درحال‌حاضر معدن چادرملو عمق بیشتری پیدا کرده و محدوده(زون) آهن آن کمتر و باطله‌برداری بیشتر شده است به‌طوری که میزان آهن به باطله یک به ۵ است و از ۲۰۰ میلیون تن سنگ‌آهنی که استخراج می‌شود، ۴۰۰ میلیون تن آن باطله است. این در حالی است که در صورت واگذاری محدوده D۱۹، ۵ سال زمان می‌برد تا به تولید تجاری از این محدوده برسیم، زیرا سنگ‌آهن آن ۱۶۰ متر زیر زمین است و باید مقدار زیادی باطله‌برداری کنیم تا به منبع اصلی برسیم.  وی درباره چشم‌انداز این مجتمع برای صادرات، گفت: درحال‌حاضر برنامه‌ای برای صادرات نداریم. پیش از این سنگ‌آهن دانه‌بندی از سوی چند شرکت به شکل مزاید به فروش رفته و صادر شده است. و این موضوع به سود ما بود و در این بخش ارزآوری داشتیم تا بتوانیم تجهیزات را خریداری و وارد کنیم. درست زمانی که تحریم بودیم طرح‌های توسعه‌ای خودمان را راه‌اندازی کردیم.


حضور در بورس کالا منطقی نیست
تا کنون مصوبه‌ای برای ورود کنسانتره به بورس کالا نداشته‌ایم و فقط با عرضه سنگ‌آهن دانه‌بندی موافقت شده است. بیک در پاسخ در این باره تاکید کرد: به دلیل اینکه دو خریدار کنسانتره داریم، ورود به بورس کالا منطقی نیست. البته حضور در بورس کالا اجبار است، اما قیمت‌گذاری توافقی است و براساس قیمت‌های جهانی نیست. از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ برای فولادسازی‌ها، آنها با ورود کنسانتره به بورس کالا موافق نیستند. این درحالی است که این افزایش نرخ شامل نرخ ورق شده و به همین ترتیب نرخ سایر کالاهای مرتبط با این محصول را افزایش می‌دهد.


چشم‌انداز بودجه چادرملو برای تامین مالی ۹۷
بشیرراددرباره چشم‌انداز بودجه ۹۷ این مجتمع، گفت: درحال‌حاضر بودجه سال آینده نوشته نشده است، براساس قوانین بورس پایان بهمن بودجه نوشته می‌شود، اما در چادرملو بیشتر از طریق افزایش سرمایه به شکل آورده سهامداران و مطالبات آنها و در مواردی با دریافت تسهیلات از شبکه بانکی و از محل انتشار اوراق صکوک تامین مالی انجام شده است.به گفته وی، درحال‌حاضر برای به پایان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام نیاز به حدود ۵۰ میلیارد تومان است. اما تا زمانی که از تامین مالی مطمئن نشویم، طرح‌ها را شروع نمی‌کنیم. براساس اصلاحیه امسال به حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان تامین مالی نیاز داریم. درآمد سال آینده چادرملو بیشتر به برنامه تولید کنسانتره و سنگ‌آهن بستگی دارد.


طرح انتقال آب خلیج‌فارس
بشیرراد درباره طرح انتقال آب خلیج‌فارس به خبرنگاران گفت: این طرح در قالب یک شرکت در حال اجراست، که ۳ سهامدار دارد. سهم گل‌گهر ۴۴/۳، ملی مس ۳۳/۳درصد و چادرملو ۲۲/۳ درصد است. سرمایه اولیه این طرح ۳ هزار میلیارد ریال بود که در سال ۹۲ ثبت شد و در حال‌حاضر آخرین سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریال است که از این مقدار ۹ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. به تازگی مقرر شده سهامداران متعهد شوند سرمایه را تا ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش دهند. وی ادامه داد: این طرح شامل یک تصفیه‌خانه در بندرعباس با ظرفیت ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که در مرحله نخست ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن اجرا می‌شود، اما در فاز بعدی (۲ و ۳) ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند.وی ادامه داد: این طرح قرار است از طریق ۳ خط تا استان یزد بیاید، خط نخست تا مجتمع معدنی گل‌گهر به طول ۳۲۰ کیلومتر است. خط بعد، از گل‌گهر تا مجتمع مس سرچشمه حدود ۱۵۰ کیلومتر است که کمترین فاصله را دارد، بیشترین فاصله این خط نیز بین مس سرچشمه و مجتمع صنعتی اردکان با ۳۶۰ کیلومتر است و یک خط فرعی به طول ۱۵۰ کیلومتر تا معدن چادرملو کشیده می‌شود. درحال‌حاضر بیشترین فعالیت روی خط نخست است و اگر منابع مالی تامین شود، امیدواریم تا سال ۹۸ به گل‌گهر برسد.  وی تاکید کرد: کل اعتباری که در حال‌حاضر برای تصفیه‌خانه‌ای که در بندرعباس و ۳ خط و یک تونلی که بین خطوط است ۶۲ هزار و ۶۵۱ هزار میلیارد ریال نیاز است تا به پایان برسد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا