قدرداني اساتيد دانشگاه از مديرعامل شرکت مس

قدرداني اساتيد دانشگاه از مديرعامل شرکت مس پايگاه خبري معدن نيوز- استادان دانشگاه شرکت‌کننده در همايش متالورژي از مديرعامل شرکت مس به دليل حمايت از اين همايش و آگاهي وي به اينکه مس کشور براي رشد نياز به دانش دارد، تقدير کردند.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، نهمين همايش مشترک و چهارمين کنفرانس و نمايشگاه بين‌المللي مواد مهندسي و متالورژي با حضور بيش از 300 نفر از استادان، دانشجويان، پژوهشگران و نمايندگان صنايع، در روزهاي 19 و 20 آبان ماه 1394 در دانشگاه علم و صنعت برگزار ‌شد. در اين کنفرانس دو روزه، 500 مقاله به صورت شفاهي و پوستر مورد پذيرش قرار گرفت.
مراسم افتتاحيۀ اين کنفرانس با حضور مهندس احمد مراد عليزاده مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران، علي اصغر توفيق معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمود نيلي احمدآبادي رييس هيات مديره انجمن متالورژي و مواد ايران چند تن از مسئولان دانشگاه و کنفرانس برگزار شد و طي آن سخنرانان ديدگاه‌هاي مختلف خود را در خصوص همايش و فرصت‌ها و چالش‌هاي فراروي برقراري رابطه ميان دانشگاه و صنعت بيان کردند و از مهندس مراد عليزاده قدرداني به عمل آورند.
همچنين منصور سلطانيه دبيراجرايي نهمين همايش مشترک گفت: همايش سالانه انجمن مهندسين متالورژي و مواد کشور محيطي را فراهم مي‌آورد تا محققان و صنعت گران عرصه‌هاي مختلف متالورژي و مواد کشور با يکديگر ملاقات و تجربيات و نتايج تحقيقات خود را در اختيار يکديگر قرار دهند.
دبير اجرايي همايش افزود: يکي از ابزارهاي پيشرفت در کشورهاي توسعه يافته برگزاري همايش و کنفرانس به صورت ملي و بين‌المللي است تا از طريق ايجاد فرصت خوب و مناسب براي متخصصان و مهندسان ايده‌ها و نوآوري‌هاي به‌دست آمده را به جامعه علمي عرضه کنند و از ساير تحقيقاتي که در ساير موسسات و مراکز پژوهشي علمي و دانشگاه‌ها انجام شده است، مطلع گردند.
وي با اشاره به ريشه دار بودن همايش و موفقيت مسئولان اجرايي در استمرار آن گفت: اين همايش بيست و هفتمين انجمن ريخته گران، نوزدهمين همايش انجمن مهندسان متالورژي، نهمين همايش مشترک و چهارمين کنفرانس بين‌المللي دو انجمن است.
دبير اجرايي همايش در خصوص اهداف همايش اظهار کرد: هدف از برگزاري اين همايش از يک سو ارائه آخرين تحقيقات علمي در حوزه مهندسي مواد و متالورژي و از سوي ديگر نزديکي ميان دانشگاه و صنعت از طريق نمايش آخرين دستاوردهاي صنعتگران و صاحبان صنايع به دانشگاهيان است.
علي اصغر توفيق معاون آموزش و پژوهش و فناوري وزرات صنعت معدن و تجارت نيز با تاکيد بر اينکه ارتباط دانشگاه و صنعت بايد روز به روز بيشتر شود، در خصوص حمايت شرکت ملي صنايع مس ايران از همايش گفت: شرايط اقتصادي مس کشور و کمبود نقدينگي اين شرکت در وضعيتي نيست که يکي از مهم‌ترين مراکز معدني و صنعتي کشور بخشي از هزينه‌هاي خود را صرف امور برگزاري همايش بکند اما مديرعامل اين شرکت با آگاهي به اينکه مس کشور براي رشد نياز به دانش دارد حمايت از اين کنفرانس را در اين شرايط سخت قبول کرده است.
معاون پژوهش و آموزش وزرات صنعت معدن و تجارت با بيان اين موضوع گفت: ادبيات دولت يازدهم در خصوص توليد و صنعت رويکرد حمايت هدفمند از مراکز توليدي و صنعتي است و شش ماه پيش در اين راستا قانوني با عنوان «قانون رفع موارد توليد» تصويب کرد و اکنون در حال تدوين آيين نامه‌ها ي اجرايي آن هستيم.
وي با اشاره به اينکه در اين قانون بندهايي براي رفع موارد توليدي و حمايت از فعاليت‌هاي صنعتي وجود دارد اظهارکرد: ماده 35 اين قانون اعلام مي‌کند که همه معادن کشور 10 درصد از حقوق دولتي خود را مي‌توانند به امور پژوهشي و تحقيقاتي اختصاص بدهند مشروط بر اينکه قراردادها و تفاهمنامه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي معتبر منعقد شود.
توفيق از ويژگي‌ها و جوانب ديگر اين قانون و در نظر گرفتن رويکرد حمايتي براي مراکز توليدي با حداقل در آمد 500 ميليون تومان خبر داد و گفت: بر اساس بند ديگري از اين قانون همه اين واحدها مجاز هستند که به جاي پرداخت 10 درصد از ماليات ابرازي با عقد قرارداد با دانشگاه‌ها ابرازيشان صرف امور پژوهشي و آموزشي کنند و از اين طريق بخشي از درآمد خود را به فعاليت‌هاي توسعه‌اي واحد توليدي اختصاص دهند.
معاون پژوهش و آموزش وزرات صنعت معدن و تجارت در خصوص تمهيدات ديگري که براي رفع موارد توليد انديشيده شده است گفت: هر واحد توليدي تحقيقاتي انجام دهد که منجر به يک کار خاص و اختراع داخلي يا بين‌المللي بشود، دولت 50 درصد از هزينه‌هاي مربوطه را به مرکز توليدي بر مي‌گرداند.
وي با تاکيد بر اينکه نکته مهم اين سه بند حضور دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي معتبر در يک سوي قرارداد است، اظهار کرد: اين اقدام مهمي است که براي ارتباط بيشتر دانشگاه و صنعت از سوي دولت صورت گرفته است.
محمود نيلي احمدآبادي رييس هيات مديره انجمن متالورژي و مواد ايران و رييس دانشگاه تهران هم با اشاره به سابقه طولاني برگزاري اين همايش گفت: فعاليت‌هاي انجمن‌هاي علمي در ايران معمولا براي سال‌هاي متوالي تدوام ندارد و در بعضي مواقع حتي مورد استقبال مراکز آموزشي و و صنعتي واقع نمي‌شود ولي تاريخچه برگزاري و استمرار همايش مشترک انجمن مهندسين متالورژي و مواد و انجمن ريخته گري ايران نشان مي‌دهد که اين فعاليت با استقبال محققان، مهندسان و فعالان عرصه صنعت روبه‌رو شده است.
وي با تاکيد بر حمايت دانشجويان، محققان و مراکز صنعتي از برگزاري اين همايش‌ها به منظور رشد اين فعاليت‌ها گفت: بدون حضور دانش امکان توسعه وجود ندارد و همه آيين نامه‌ها و سياست هايي که در دولت يازدهم تصويب شده است در جهت بکارگيري دانش در توسعه کشور و نهادينه کردن ارتباط دانشگاه با مراکز توليدي و صنعتي است.
وي با طرح اين پرسش که چگونه مي‌توان دانشي را که در دانشگاه‌ها توليد مي‌شود با حوزه صنعت مرتبط کنيم، اظهار کرد: پاسخ اين پرسش به نقش انجمن‌هاي علمي به عنوان مهم‌ترين نهاد علمي مردم نهاد بر مي‌شود که در اين ميان مي‌توانند به برگزاري اين دست فعاليت‌ها و کنفرانس‌ها به ايجاد مشارکت فعال ميان دانشگاه و صنعت کمک بسزايي کنند و از اين طريق و با همياري و همراهي اين دو نهاد به توسعه کشور کمک شاياني کنند.
رييس انجمن متالورژي ايران با بيان اينکه عمده فعاليت‌هاي انجمن‌ها در ايران برگزاري همايش‌ها و کنفرانس‌هاي علمي است، گفت: با شروع به کار دولت يازدهم و نگاه ويژه دولت به انجمن‌ها تقاضاي رسمي از سوي دولت مبني بر کمک هر چه بيشتر انجمن‌ها به دولت مطرح شد.
رييس دانشگاه تهران اظهار کرد: در دولت يازدهم اين رويکرد به‌وجود آمده است که با درون نگري و جزيره‌اي کار کردن و بدون توجه به دانش امکان توسعه پايدار وجود ندارد و دانش بايد زير بناي هرگونه فعاليت دولت قرار بگيرد.
وي افزود: اميدواريم که با نگاه ويژه‌اي که دولت به انجمن‌ها دارد شاهد مشارکت هر چه بيشتر اين نهادها در توسعه دانش و برقراري ارتباط ميان ميان مراکز آموزشي و پژوهشي با صنعت باشيم.
نيلي با اشاره به اقدامات انجمن متالورژي گفت: دو اقدام مهم در اين انجمن صورت گرفته است که اقدام نخست تغيير نام انجمن و گسترده تر کردن نام آن بود که بنا به تصويب اعضاي هيات مديره حوزه دانش مواد به نام انجمن افزوده شد و تبديل به انجمن متالورژي و مواد شد و اقدام دوم دعوت از يک فرد حقوقي از صاحبان صنايع در جمع هيات مديره انجمن بود.
وي افزود: در خصوص دعوت از فرد حقوقي از صاحبان صنايع پس از بررسي و جمع بندي اعضا از مهندس مرادعليزاده مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران دعوت شد و ايشان جزء هيات مديره انجمن شدند که اميدواريم با حضور ايشان ارتباط بين صنعت و دانشگاه بيشتر شود و اين تبديل به يک رويه در بين انجمن‌هاي علمي شود.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا