ضرورت ایجاد شرکت های تأمین سرمایه بوتیک در بازار سرمایه

ضرورت ایجاد شرکت های تأمین سرمایه بوتیک در بازار سرمایه

مشتریان هدف شرکت های تأمین سرمایه بوتیک آن دسته از شرکت ها و کسب‌وکارهایی هستند که کمتر موردتوجه شرکت های تأمین سرمایه با خدمات کامل قرار می گیرند. بنابراین با فراهم کردن زمینه ارائه خدمات به شرکت های کوچک و متوسط، خلأ موجود در بخشی از بازار که شرکت های تأمین سرمایه با خدمات کامل آن را پوشش نمی دهند را پر می کنند.

 

 


*محسن صادقی، کارشناس بازار سرمایه

شرکت ­های تأمین سرمایه به دو شکل شرکت­ های تأمین سرمایه با خدمات کامل Full Service Investment Bank و شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک Boutique Investment Banks  فعالیت می­ کنند. شرکت های تأمین سرمایه با خدمات کامل معمولاً طیف گسترده­ ای از خدمات مالی از تعهد پذیره‌ نویسی و معاملات اوراق بهادار گرفته تا خدمات مدیریت دارایی، تأمین مالی و مشاوره مالی را ارائه می­ کنند و معمولاً دارای ساختار بزرگ و فعالیت‌ های چندملیتی هستند.

همچنین این شرکت­ها نیاز به سرمایه و منابع مالی متناسب با حجم فعالیت­ ها و خدمات خود دارند. به این شرکت­ها اصطلاح Bulge Bracket Investment Bank نیز اطلاق می­ شود.

در مقابل، شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک به ارائه خدمات در مقیاس کوچک ‌تر می­ پردازند و انعطاف پذیری و چابکی بیشتری دارند. این شرکت­ها معمولاً در یک یا چند حوزه از خدمات شرکت­های تأمین سرمایه تمرکز می­ کنند ولی در خدمات تعهد پذیره‌نویسی (به‌ویژه تعهد پذیره‌نویسی از نوع تعهد کامل Firm Commitment)، بازارگردانی و سایر خدماتی که نیاز به منابع مالی گسترده دارد و تعهدات مالی برای شرکت ایجاد می­ کند وارد نمی ­شوند. خدماتی که این شرکت­ ها ارائه می­ دهند شامل خدمات مشاوره در حوزه ادغام و تملک، خدمات مشاوره مالی و استراتژیک، مشاوره تأمین مالی، مدیریت دارایی، خدمات تجدید ساختار شرکت­ها، انجام تحقیقات بازار، مشاوره در حوزه مدیریت ریسک و ... است.

نمودار زیر گستره­ای از خدمات قابل‌ ارائه توسط این شرکت ­ها را نشان می­دهد:

 

 

 

 

شرکت‌ های کوچک و متوسط برای حل مسائل مالی خود از مشاوره و خدمات این شرکت­ها استفاده می­ کنند. این شرکت­ ها به دلیل تخصص بالای کارکنان و تیم­ های حرفه­ای که در اختیار دارند می توانند شرکت­ها را به سمت خود جذب نمایند. یکی از مزایای این شرکت­ها برای مشتریان، استقلال آنها و نگرانی­ کمتر مشتری در مورد تضاد منافع Conflict of Interest موجود در خدمات آنها است. این موضوع ازآن‌ جهت است که شرکت­ های تأمین سرمایه بزرگ به دلیل ارائه خدمات چندگانه و در بعضی موارد داشتن منافع متعدد و متضاد در یک قرارداد مشخص، ممکن است نتوانند تضمین کافی در مورد اینکه منافع مشتری در اولویت باشد را ارائه دهند.

مشتریان هدف شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک آن دسته از شرکت ­ها و کسب‌وکارهایی هستند که کمتر موردتوجه شرکت­های تأمین سرمایه با خدمات کامل قرار می­ گیرند. بنابراین با فراهم ­کردن زمینه ارائه خدمات به شرکت­ های کوچک و متوسط، خلأ موجود در بخشی از بازار که شرکت­ های تأمین سرمایه با خدمات کامل آن را پوشش نمی­ دهند را پر می ­کنند.

تعدادی از شرکت­های تأمین سرمایه بوتیک معروف عبارت‌اند از:Lazard، PJT Partners، Moelis & Company، Rothchild & Co، Houlihan Lokey، Perella Weinberg Partners (PWP)، Evercore، Blackstone، Greenhill، Cowen، WR Hambrecht + Co, millerbuckfire.

در حال حاضر 9 شرکت تأمین سرمایه در قالب شرکت­ های با خدمات کامل برای فعالیت در بازار سرمایه مجوز گرفته‌اند و به ارائه طیف گسترده ­ای از خدمات مجاز می ­پردازند. هرکدام از این شرکت های تأمین سرمایه موجود به پشتوانه سرمایه و منابع مالی قابل‌ توجهی که دارند و همچنین حمایت همه ­جانبه سهامداران بانکی و غیربانکی خود، قلمرو مشخصی را در بازار برای خود ایجاد کرده ­اند. یکی از چالش­ های عمده این شرکت­ها، اندازه بزرگ آنها و بروکراسی بالایی است که از سهامداران بانکی خود به ارث برده­ اند. به علاوه این شرکت­ها هیچ‌ کدام به‌صورت تخصصی در یک حوزه مشخص تمرکز نکرده ­اند (غیر از شرکت تأمین سرمایه مسکن آباد که به‌صورت تخصصی در حوزه مسکن فعالیت می­ کند و البته بازهم از نوع خدمات کامل است). این شرکت­ها بر اساس درخواست­ های سهامداران خود و نیز شرایط بازار، خدمات مختلف را ارائه نموده‌ اند و استراتژی مشخصی برای هدف­ گذاری جایگاه تخصصی در بازار و حرفه‌ ای شدن در یک حوزه مشخص در آنها دیده نمی ­شود.

در کشورهای پیشرفته نیز تسلط شرکت­های تأمین سرمایه بزرگ بر بازارهای مالی کاملاً مشهود است و چند شرکت تأمین سرمایه بزرگ و چندملیتی بخش قابل‌ توجهی از بازار را در اختیار دارند. با این ‌حال ظهور و توسعه شرکت­ های تأمین سرمایه کوچک‌تر و محدودتر در قالب

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا