مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم مطرح کرد:

مثلث تداوم رشد بورس تهران

مثلث تداوم  رشد بورس تهران

شرایط بازار سهام این روزها به چند عامل مهم بستگی دارد. روند قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی ، نرخ ارز در بازار داخلی و عوامل سیستماتیک از مولفه های اثر گذار بر بورس تهران است که به نظر می رسد تداوم صعود بازار را به همراه داشته باشد.

بورس اوراق بهادار در حالی در مدار رشد قرار گرفته  است که به نظر می رسد شرایط برای عبور از سطح های جدید نیز فراهم است.

سلمان نصیرزاده، مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم، ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص روند صعودی بازار به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: تغییرات قیمتی کالاهای پایه در بازارهای جهانی تاثیر مستقیمی بر روند بازار دارد.

وی در این زمینه توضیح داد: داده های فعلی در بخش کامودیتی مثبت است. با این حال این گمانه زنی وجود دارد که ادامه این روند به شرایط اقتصاد چین وابستگی شدیدی داشته باشد. اقتصادی که سهم بیش از 50 درصدی در تولید و یا مصرف کامودیتی ها دارد.

مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم در ادامه گفت: در کوتاه مدت ادامه رشد سریع قیمت جهانی کالا در تردید به سر می برد، اما درمیان مدت و برای سال 2018 آمارها همچنان حاکی از رشد اقتصادی، تداوم تقاضا و کسری موجودی کامودیتی ها دارد.

دومین عامل موثر بر بازار از نگاه این کارشناس نوسانات نرخ دلار است. نصیرزاده در این زمینه گفت: دلار پس از لمس محدوده 4130-4140 تومان روند آرامی به خود گرفته است. با این وجود  کماکان انتظار می رود با نزدیکی به ژانویه، به طور سنتی افزایش تقاضا در بازار دیده شود.

وی در توضیح بیشتر در خصوص چشم انداز صعودی دلار گفت: بررسی مولفه های دیگر نظیر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی، افزایش التهابات سیاسی، میزان توان دولت در مدیریت بازار ارز (کسری بودجه 18هزار میلیارد تومانی ) و روند رشد تورم، نیز نشان می دهد بازار ارز همچنان پتانسیل های رشد را در اختیار دارد.

مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم، سومین قطعه این پازل را عوامل سیستماتیک برشمرد و گفت: در ماه جاری بحث کنگره امریکا و برجام مجدد مطرح خواهد شد. بر این اساس از دید سیستماتیک وزن و اهرم بازی های سیاسی نیز در کوتاه مدت برجسته به نظر می رسد.

نصیرزاده شرایط بازار را در بخش غیرسیستماتیک به دو بخش تقسیم کرد و گفت: صنایع ریالی ( فروش در بازار داخلی و یا واردات محور) ، صنایع دلاری ( فروش در بازار های خارجی و مواد اولیه ریالی ) دو متغیر مهم برای بورس تهران است.

وی افزود: در این خصوص، گمانه زنی ها حاکی از آن است که تا زمانی که شرایط اقتصاد جهانی بر پایه چین مثبت است و قیمت ها در سطوح فعلی باقی بماند، می توان روند کلان بازار بورس را مثبت قلمداد کرد.

مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم ادامه داد: با این وجود لازم به ذکر است که روند رشد نرخ ارز و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی دیر یا زود تاثیر خود را بر صنایع خواهد داشت.

وی در پایان بیان کرد:  عواملی چون مسیر بازارهای داخلی، افزایش قیمت ارز، کاهش نرخ سود بانکی و رشد سطح نقدینگی می تواند اهرم هایی محرک بازار سرمایه در آینده تلقی شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا