كفه سنگين عرضه در بازار سنگ آهن

كفه سنگين عرضه در بازار سنگ آهن

گروه معادن >سنگ آهن - فعالان سنگ آهن مدت ها است که پا به پاي فولادي ها ودر پي برهم خوردن توازن بين کفه عرضه با تقاضا، در روندي نزولي گرفتار آمده اند.

به گزارش ماین نیوز، در ماه هاي پاياني سال 2013 ميلادي؛ توليدکنندگان بزرگ سنگ آهن در جهان همچون ريوتينتو، واله، بي اچ پي بيلتون و نيز فورتسکيو به رغم وجود مازاد عرضه و با هدف خارج ساختن معادن کوچک با هزينه هاي توليد بالااز گردونه رقابت، تصميم به افزايش ميزان توليد محصولات خود گرفتند.

اين روند کماکان ادامه داشت و در بسياري از موارد اين شرکت ها به اهداف خود رسيدند. بسياري از شرکت ها و معادن کوچکي که هزينه هاي توليد آنها بالاتر از سطح متوسط بود، به نوبت تعطيل شدند تا به اين ترتيب به فاکتورهاي برهم زننده تعادل در بازار سنگ آهن افزوده شود. در ادامه اجراي تصميمات اين شرکت ها درحال حاضر نيز بازارهاي جهاني با مازاد عرضه سنگ آهن روبه رو هستند و بهاي اين محصول مهم همچنان کف هاي مقاومتي مختلفي را لمس مي کند.

طي مدت 6 ماه گذشته کمترين رقمي که براي سنگ آهن ثبت شد، در تاريخ هشتم جولاي بود که قيمت سنگ آهن به 44 دلار و 10 سنت رسيد که کف بسيار پاييني محسوب مي شود. پس از آن به طور کلي روند قيمتي سنگ آهن چندان اميدوارکننده نبوده و اصولاتفسير کلي نمودار آن، به صورت نزولي است. تا جايي که در هفته گذشته با توجه به شاخص استيل ايندکس، سنگ آهن براي تحويل فوري به بندر تيانجين چين، مجددا افت محسوسي را تجربه کرد و با افت به پايين ترين نرخ چهار ماه گذشته خود تا 47 دلار و 70 سنت ريزش داشت که اين رقم همچنين به اندازه يک سوم کمتر از قيمت ثبت شده در زمان آغاز سال جاري ميلادي محاسبه مي شود.

اين افت قيمت روز سه شنبه به دليل اظهارات اخير مديران ارشد اين صنعت درخصوص ترسيم افق تيره براي اين محصول رخ داد. آلن چيرگوين؛ يک مدير ارشد بي اچ پي بيليتون در اين باره گفت که براساس اعلام نتيجه يک موسسه مالي استراليايي، براي يک دوره طولاني و در سال هاي پيش رو همچنان شاهد نوسان قيمت سنگ آهن در سطوح پايين خواهيم بود و انتظار مي رود قيمت ها در زير سطح 50 دلار بر هر تن باقي بماند.

وي افزود: «در ميان مدت و طي چند سال آينده، همچنان شاهد رشد ملايم تقاضا در برابر رشد سريع عرضه بوده و به اين ترتيب بازهم شاهد پيشي گرفتن ميزان عرضه از تقاضا خواهيم بود. اين روند، در نهايت زمينه ساز ادامه فشارها بر بازار سنگ آهن و فولاد شده و به تدريج قيمت ها را بيشتر به سمت پايين هدايت خواهد کرد، چراکه نرخ جابه جا يي عرضه و تقاضا کندتر خواهد شد.»

چين بزرگ ترين مصرف کننده و واردکننده سنگ آهن است. در مدت اخير که وضعيت اقتصادي اين کشور با افت هاي قابل توجه همراه بوده، بازارهاي جهاني به خصوص بازارهاي کالايي به دليل وابستگي بالاي آنها با عرضه و تقاضاي چين، کاهش هايي را پشت سر گذاشته اند که بعضا فعالان آن صنايع را با نگراني مواجه ساخته است.

در ماه هاي اخير، دولت چين اقدام به اتخاذ يکسري سياست هاي پولي کرد تا بازار داخلي خود را ساماندهي کند. يکي از اين تصميمات؛ کاهش واردات فولاد از يکسو و افزايش توليد فولاد داخلي از سوي ديگر بود که مجددا زمينه را براي برهم خوردن هرچه بيشتر تعادل در اين بازار فراهم ساخت. در مدت اخير بسياري از کارخانه هاي فولاد اقدام به کاستن از شدت کاهش توليدات خود کردند تا به اين وسيله بهبود قيمت را به بازار بازگردانند، در پي اين اقدام، قيمت مواد تشکيل دهنده فولاد اندکي افزايش يافت.

در روزهاي مياني هفته جاري ميلادي، وقوع بهمني از گل و توفان در معدن سامارکو، باعث ايجاد اختلال در سيستم حمل ونقل دريايي سنگ آهن شد و در نهايت شرکت بي اچ پي (يکي از مالکان اصلي اين معدن) را وادار به کاستن از ميزان توليدات سال 2016 خود از اين معدن کرده است. تحليلگران انتظار دارند که افت چشمگير حجم توليد و نيز تعطيل شدن برخي شرکت ها و معادن، زمينه ساز توقف روند نزولي قيمت سنگ آهن شده و از فشاري که بر کارخانه هاي فولاد وارد مي شود، بکاهد.

به گزارش دنياي اقتصاد به نقل از شبکه سي.ان.بي.سي (CNBC)؛ اگر بخواهيم به صورت ريشه اي به بررسي چندوچون و دلايل افت قيمت سنگ آهن بپردازيم، درخواهيم يافت که ترسيم چشم اندازي واضح و دقيق حتي براي بازه ميان مدت نيز کار دشواري خواهد بود. بسياري از کارشناسان بر اين باورند که به اين زودي و در بازه کوتاه مدت نمي توان انتظار بهبود از روند قيمتي سنگ آهن داشت و بعيد است بهاي اين محصول در زمان نزديک به سمت مرحله بهبود حرکت کند، چرا که مازاد عرضه در کنار کاهش تقاضا، همچنان در حال وارد آوردن ضربه به بازار سنگ آهن هستند.

مشاهدات عيني نشان مي دهد که شرايط بازار مواد خام مورد استفاده در توليد فولاد به عنوان يکي از موقعيت سنج هاي کليدي اقتصاد جهاني، تحت فشارهاي سنگين قرار دارد، چراکه فعاليت هاي ساخت و ساز و مسکن سازي در چين به عنوان بزرگ ترين مصرف کننده فولاد در جهان به دليل کاهش نرخ رشد اقتصادي با کاهش شديدي همراه بوده است. به طور معمول، اين روند نيز شرکت هاي توليدکننده فولاد را نسبت به محدود کردن توليدات خود تحريک مي کند.

مدير توسعه کسب و کار و بخش معاملات بازار آزاد يک کارگزاري بزرگ در سنگاپور در اين خصوص گفته: «پيش بيني من اين است که روند نزولي قيمت ها ادامه دار خواهد بود، چرا که توليدکنندگان بزرگ کماکان از افزايش توليدات معادن خود در مقياس ها و حجم هاي بزرگ، لذت برده و آن را متوقف نمي کنند. با توجه به معيارهاي اقتصادي، با هزينه هاي توليد کمتر، آنها مي توانند زمينه افت قيمت سنگ آهن را همچنان فراهم کنند. براساس آمارها، توليد سنگ آهن در سه ماه اول سال جاري ميلادي جهشي به بزرگي 7 درصد را براي خود به ثبت رسانده است.»

طي هفته گذشته، ژو لجيانگ (Xu Lejiang)، رئيس گروه توليدي شانگهاي بائواستيل، دومين توليد کننده بزرگ چين، در گفت وگو با بلومبرگ اظهار کرد ميزان توليد فولاد اين کشور ممکن است در بحبوحه افت اين صنعت که در حال صدمه زدن به روند و ميزان توليد کالاهاي صنعتي است، به اندازه 20 درصد کاهش داشته باشد. با وجود کاهش تقاضاي چين، سه توليد کننده برتر سنگ آهن جهان يعني واله برزيل و همچنين بي اچ پي بيليتون و ريوتينتوي استراليا در تلاش براي بالابردن هرچه بيشتر حجم توليدات خود هستند. افزايش مستمر توليد آنها، موضوعي است که به افت هاي شديدتر قيمت سنگ آهن دامن خواهد زد.

با توجه به اطلاعات و آمار رسمي اعلام شده توسط وستپک (Westpac)، سه غول بزرگ سنگ آهني استراليا يعني بي اچ پي بيليتون، ريوتينتو و فورتسکيو، در سه ماه سوم سال 2015 ميلادي به رکورد تازه 193 ميليون تن سنگ آهن دست يافته اند که از ميزان توليد سال گذشته ميلادي آنها در حدود 5/ 8 درصد بالاتر است. همچنين منابع آگاه و نزديک به اين سه شرکت به تازگي اعلام کرده اند که به تاييد خود اين شرکت ها، توليد سه ماه پاياني سال جاري ميلادي آنها نيز با رشد چشمگيري همراه خواهد بود. ميزان توليد بزرگ ترين معدن سنگ آهن جهان يعني واله نيز موفق به ثبت رکورد بالايي براي سه ماه سوم سال 2015 شده و انتظار مي رود روند افزايش توليدات در سال آينده ميلادي نيز جريان داشته باشد.

همچنين رابرت رني، رئيس بخش استراتژي بازارهاي مالي وستپک در سنگاپور نيز در اين خصوص اذعان کرده که پيش بيني ها براي قيمت سنگ آهن همچنان ضعيف است و انتظار مي رود بهاي اين محصول تا سال 2017 ميلادي نيز در محدوده 45 تا 55 دلار در هر تن باقي بماند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا