عضو هیات‌ مدیره نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد:

رشد معاملات مسکن در ماه های اخیر

رشد معاملات مسکن در ماه های اخیر

روانشاد، عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه طبق آمار وزارت مسکن، راه و شهرسازی، تعداد 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که 500 هزار واحد آن در تهران است، افزود: سوال این است که آیا این واحدها به عنوان اجاره یا فروش در بازار قابل عرضه هستند یا خیر.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران، وضع مالیات بر خانه های خالی را در بلند مدت بر صنعت ساختمان موثر دانست.

مهدی روانشادنیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص وضع مالیات بر خانه‌های خالی به‌ عنوان یکی از راهکار‌های خروج از رکود مسکن به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: بعید است وضع مالیات بر مسکن های خالی در کوتاه مدت تاثیری بر صنعت ساختمان داشته باشد؛ اما در بلند مدت، اثرات خود را نشان خواهد داد. 

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه الان طبق آمار وزارت مسکن، راه و شهرسازی 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که 500 هزار واحد آن در تهران است، افزود: سوال این است که آیا این واحدها به عنوان اجاره یا فروش در بازار قابل عرضه هستند یا خیر.

روانشاد نیا اظهار داشت: بخشی از این واحدها که خالی نامیده می شود، به عنوان خانه دوم از آنها استفاده می شود و در واقع اینها را نمی توان به عنوان واحد خالی و قابل عرضه مطرح کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر، صنعت ساختمان در شرایطی نیست که بتواند تحمل هزینه های جدید را داشته باشد، گفت: به دلیل آنکه مصالح ساختمانی گران شده و قیمت فروش هم سال هاست که نسبتا ثابت مانده و عقب تر از تورم است، این موارد نهایتا به تشدید رکود در ساخت مسکن و در نتیجه یک گرانی مقطعی، به صورت جهش قیمت و سونامی قیمت در چند سال آینده می انجامد.

وی با بیان اینکه واحدهای عرضه شده ساختمانی در کشور واحدهایی است که عمدتا لوکس و در متراژ بالاست، گفت: این در حالی است که تقاضای مسکن در کشور برای واحدهای کوچک و واحدهایی است که جنبه مصرفی دارند و این ناشی از آدرس های اشتباهی است که در گذشته، به سرمایه گذاری بخش مسکن داده شده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص چشم انداز صنعت ساختمان هم گفت: اگر بخواهیم روی بحث اشتغال و رونق اقتصادی حرکت کنیم، حتما یکی از محرک های قوی، تحریک تقاضا و عرضه در بخش مسکن است.

وی در پاسخ به این سوال هم که آیا احتمال افزایش قیمت مسکن هم در نیمه دوم سال  وجود دارد یا خیر، گفت: اگر بنا باشد قیمت ها افزایشی داشته باشند، در حدود بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی خواهد بود.

روانشاد نیا این تغییرات احتمالی را بین 10 تا 20 درصد پیش بینی کرد و گفت: قطعا واحدهای متوسط و کوچک در این مقطع، مشتری های خاص خود را دارند و بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند.

وی افزود: به این ترتیب، سهم تسهیلات بانکی در واحدهای کوچک تر قابل توجه تر است  و تسهیلاتی که تحت عنوان وام مسکن یکم هم مطرح است، اثر خود را بیشتر در واحدهای "کوچک متراژ" نشان می دهند.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: فعلا در شش ماهه دوم سال به نظر می رسد، واحدهای متوسط و "کوچک متراژ" تحت تاثیر قرار می گیرند و نوع معاملات هم در ماه های گذشته همین را نشان می دهد.

وی در عین حال گفت: البته در ماه های گذشته در شهر تهران، حدود 70 درصد معاملات برای واحدهای کمتر از 400 میلیون تومان و زیر 100 متر بوده است.

روانشاد نیا همچنین افزایش میزان معاملات را در ماه های اخیر قابل توجه دانست و گفت:  در مرداد، بیشترین افزایش تعداد معاملات را به نسبت مدت مشابه در سال گذشته  داشته ایم،  ولی به طور کلی قیمت در ماه های گذشته، کمتر از 10 درصد افزایش داشته است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، تقاضای واحدهای "بزرگ متراژ"، بیشتر زمانی تحریک می شود که تقاضا و رونق اقتصادی در همه زمینه ها رخ دهد؛ ضمن اینکه ورود سرمایه گذاران مسکن و سرمایه گذاران حوزه های دیگر در کشور، می تواند واحدهای بزرگ متراژ را هم تحت تاثیر قرار دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا