مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در گفتگویی بیان کرد:

تداوم رشد بورس با اهرم گزارش های مالی

تداوم رشد بورس با اهرم گزارش های مالی

با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور و اثر برجام در فعالیت های تجاری شرکت ها، پیش بینی می شد که گزارش های 6 ماهه شرکت ها از کیفیت بالایی نسبت به سال های قبل برخوردار باشد. با این وجود چشم انداز 6 ماهه نیمه دوم سال نیز روشن است و انتظار می رود عمده صنایع بورسی گزارش های مطلوبی منتشر کنند.

چند مولفه در بحث اقتصاد کلان مطرح است که توسعه آن ها توانست بورس را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که انتظار می رفت گشایش های اقتصادی، کاهش نرخ تورم و موفقیت های دولت در برجام باعث شد گزارش های 6 ماهه ابتدایی سال بسیاری از شرکت ها از کیفیت مطلوبی نسبت به سال های قبل برخوردار باشد.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به عملکرد فصلی شرکت ها بیان کرد: اگر گزارش های فصلی شرکت ها را مقایسه کنیم متوجه می شویم که گزارش های 6 ماهه از سه ماهه بهتر بوده است. همچنین این انتظار وجود دارد که گزارش های 9 ماهه از 6 ماهه با کیفیت تر باشد.

وی در توضیح این موضوع بیان کرد: از ابتدای سال 96 شرایط اقتصادی کشور با تحولات ویژه ای مواجه شد. به نوعی می توان گفت اقتصاد کشور  قابل پیش بینی شد. پیش تر شاهد این موضوع بودیم که سرمایه گذاران و افرادی که می خواهند پروژه اقتصادی تعریف کنند، نمی توانستند چشم انداز دقیقی از رخدادهای اقتصادی داشته باشند. خوشبختانه با ثبات در اقتصاد کشور شرایطی فراهم شد تا راه سرمایه گذاری هموار شود و این افراد بتوانند تصمیمات دقیق تری در این زمینه بگیرند.

مهرآور در ادامه افزود: به همین دلیل برخی از صنایع توانسته اند در این بازه زمانی عملکرد بسیار مطلوبی از خود به جای بگذارند. به عنوان مثال صنایع فلزات اساسی ، معادن و پتروشیمی صنایع پیشران بورسی بودند که توانستند رشد قابل توجهی در قیمت نمادها به ثبت برسانند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفت: در زمینه رشد شاخص این گروه ها، دو عامل بیشترین تاثیر گذاری را داشتند: مورد اول مربوط به روند قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی است. طی یکسال اخیر کالاهایی نظیر سنگ آهن، مس و روی رشد قیمتی قابل توجهی داشتند. این روند صعودی باعث شد صنایع معدنی-فلزی روند مثبت در پیش بگیرند. همچنین در بحث شرکت های پتروشیمی رشد قیمتی در متانول و اوره در روند فعالیت این شرکت ها اثرقابل توجهی داشت.

وی افزود: به تبع افزایش قیمت های جهانی وضعیت فروش شرکت های مرتبط بهبود قابل توجهی یافت. امکان صادرات برای آن ها تسهیل و تولید و فروش داخلی افزایش ملموسی پیدا کرد. همچنین طی چند ماه اخیر روند افزایش نرخ ارز نیز این بازار را تحت تاثیر قرار داد. بسیاری از شرکت های کالا محور طی این مدت توانستند از افزایش نرخ ارز بیشترین بهره را ببرند و شرایط خرید و فروش خود را در صورت های مالی بهبود بخشند.  

مهرآور سومین عامل موثر بر رشد بازار را سیاست گذاری های جدید در خصوص نرخ سود بانک ها دانست و گفت: فعالیت بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز اثرگذاری قابل توجهی داشت. کاهش نرخ سود سپرده ، کاهش نرخ تسهیلات را به همراه دارد. بدین شکل که شرکت ها با نرخ کمتری سرمایه در گردش خود را تامین می کنند و وضعیت صورت های مالی خود را بهبود می بخشند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه انتظارها به سمت تداوم در این مولفه هاست پیش بینی می شود در 6 ماهه دوم سال نیز شاهد بهبود هرچه بیشتر فعالیت شرکت ها باشیم. این موضوع می تواند سال 96 را به یکی از سال های طلایی بورس تبدیل کند.   

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا