با حضور مدیران شرکت فولاد کاوه جنوب کیش؛

مهمترین مزیت های "کاوه" در آستانه عرضه اولیه تشریح شد

مهمترین مزیت های

در حال حاضر شرکت با ظرفیت 1.856 هزار تن آهن اسفنجی و 1.2 میلیون تن بیلت فولادی در فاز یک مشغول به فعالیت بوده و شرکت در سال 96، تولید 1.7 میلیون تن فولاد اسفنجی و 900 هزار تن بیلت را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت عمده گندله مورد نیاز خود را به عنوان ماده اولیه از داخل کشور تامین و بعد از تبدیل به آهن اسفنجی و شمش بیلت فولادی، محصولات نهایی خود را به بازار خارجی و داخلی عرضه می کند.


روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضاء بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری و معارفه شرکت فولاد کاوه کیش محدوده قیمتی این سهم برای عرضه اولیه را 176 تومان اعلام کرد و گفت: سهامدار عمده با توجه به گزارش های کارشناسی بر این قیمت تاکید دارند و 176 تومان را با توجه به روند رو به رشد شرکت، قیمت خوبی می دانند
.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش وابسته به بنیاد مستضعفان با سرمایه 700 میلیارد تومانی به عنوان یک پروژه ملی در دوران تحریم راه‌اندازی و در روز چهارشنبه هفته جاری به عموم مردم عرضه می شود.

علی دهاقین، مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در ابتدای این مراسم گفت: در حال حاضر شرکت با ظرفیت 1.856 هزار تن آهن اسفنجی و 1.2 میلیون تن بیلت فولادی در فاز یک مشغول به فعالیت بوده و شرکت در سال 96، تولید 1.7 میلیون تن فولاد اسفنجی و 900 هزار تن بیلت را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت عمده گندله مورد نیاز خود را به عنوان ماده اولیه از داخل کشور تامین و بعد از تبدیل به آهن اسفنجی و شمش بیلت فولادی، محصولات نهایی خود را به بازار خارجی و داخلی عرضه می کند.

وی ادامه داد: پروژه آهن اسفنجی طی سال 90 و 91 و فاز یک فولاد سازی در بهمن 94 راه اندازی شده و فاز دو 1.2 میلیون تنی در حال راه اندازی است که ظرفیت فولاد سازی شرکت را به 2.4 میلیون تن می رساند. فاز دو فولاد سازی با 39 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور 98 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین شرکت با انتخاب پیمانکار EPCF طرح گندله سازی خود درصدد است که پروژه 5 میلیون تنی گندله سازی را در ابتدای سال 99 به بهره برداری برساند.

معرفی سهامداران "کاوه"

دهاقین با بیان اینکه هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با در اختیار داشتن 51 درصد (بنیاد مستضعفان مالک 100 درصدی شرکت است) و بنیاد مستضعفان با 31 درصد و شرکت مادر تخصصی مالی سینا با 10 درصد سهام، مالکین عمده این شرکت اند و 8 درصد سهام متعلق به سهامداران خرد است، به مزیت های این شرکت اشاره کرد و افزود: ایران به علت داشتن منابع غنی سنگ آهن، منابع انبوه انرژی، بازار مصرف، نیروی کار متخصص، ظرفیت صادراتی در منطقه و ... برای تولید فولاد دارای مزیت نسبی است. تمایز شرکت نیز استقرار در بندرعباس، نزدیکی به دریا و امکان استحصال آب از دریا، همجواری با نیروگاه برق، تکنولوژی روز، حضور در منطقه ویژه اقتصادی، معافیت‌های مالیاتی و همجواری با منابع انرژی و معدنی است.

وی در مورد ظرفیت های مختلف فولاد و آهن اسفنجی گفت: فولاد ساخت شرکت بر اساس 20 درصد قراضه و 80 درصد آهن اسفنجی تولید می شود. بنابر این درصورتی که فاز دوم فولاد راه اندازی شود و با 2 میلیون و 400 هزار تن ظرفیت شمش و آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 856 هزار تن با توجه به فرمول مذکور منطبق خواهد بود.

مدیر عامل فولاد کاوه جنوب کیش در مورد مزیت های تولید فولاد، نیز توضیح داد: وجود ذخایر عظیم سنگ آهن و منابع گاز ما را به انتخاب تکنولوژی تولید فولاد بر اساس کوره قوس الکتریک و آهن اسفنجی ترغیب کرده است.

وی ادامه داد: در چین تعداد زیادی کارخانه های تولید فولاد کوره بلند بخاطر مسایل محیط زیستی تعطیل شده‌اند. در مقابل تکنولوژی قوس الکتریکی از لحاظ زیست محیطی دارای مزیت است و چشم انداز مثبتی دارد. مزیت کیفی و قیمتی تولیدات ما به گونه ای است که اکثر تولیدات صادراتی است و نوسانات مثبت ارز منافع خوبی را برای شرکت متصور خواهد ساخت.

وی در مورد صادرات "کاوه" هم گفت: سال 94 صادرات فولاد کشور به 4 میلیون تن و در سال 95 به 6 میلیون تن رسید و در سال 96 بیش از 7 میلیون تن خواهد بود. این به معنی پشتیبانی دولت از صادرات بوده و شرکت قرار است حدود 600 هزار تن از شمش بیلت فولادی را صادر کند.

دهاقین در مورد برتری های شرکت اظهار داشت: این شرکت با توجه به نوع طراحی و دستگاه‌های تولید نسبت به سایر شرکتهای فولادی دارای مزیت بهره‌وری است. به طوریکه در سال دوم تولید به 80 درصد ظرفیت رسیده است.

در ادامه این جلسه حیدر شریفی، رییس هیات مدیره شرکت فولاد کاوه کیش به دو مزیت مهم این شرکت اشاره کرد و گفت: دولت از طرح های این مجموعه حمایت می کند.

وی با اشاره به ذخایر 4 میلیون تنی سنگ آهن کشور و انرژی گاز قابل توجه ، صنعت فولاد را برای کشور دارای مزیت نسبی دانست و گفت: بهترین اتفاق این مجموعه تکنولوژی سازگار با محیط زیست و مکان مناسب استقرار این شرکت است.

به گفته وی این شرکت به معادن نزدیک است که تامین مواد اولیه را تسهیل می کند و همچنین در مقاطعی که نیاز به تامین مواد اولیه از خارج از کشور باشد به دلیل محل شرکت، واردات به راحتی انجام می شود.

خلیلی، نماینده سهامدار عمده نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس 100 درصد متعلق به بنیاد مستضعفان است، گفت: در این هلدینگ سه گروه تعریف شده است، یک گروه سیمانی با ظرفیت تولید 15 درصد تولید کشور، گروه فولادی که برابر برنامه چشم انداز تا 10 درصد ظرفیت کشور برنامه توسعه ای دارد و گروه معدنی، سه زیر مجموعه این هلدینگ هستند. در این هلدینگ بحث تکمیل زنجیره فولاد سازی مورد توجه است.

دلیل کاهش حجم عرضه اولیه از 10 به 5درصد

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل کاهش حجم عرضه از 10 درصد به 5 درصد گفت: با توجه به شرایط بازار تصمیم بر آن شد که در روز عرضه اولیه 5 درصد سهام شرکت کشف قیمت شود و در دوره های بعدی 5 درصد باقی مانده عرضه شود. 5 درصد باقی مانده تا قبل از پایان سال عرضه خواهد شد.

وی این عرضه را آخرین ورودی این مجموعه به بازار سرمایه ندانست و گفت: هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس بزرگترین هلدینگ بنیاد مستضعفان است که دو شرکت فولاد اروند و فولاد کیش را به بازار سرمایه وارد کرده و در برنامه آتی قرار است شرکت سیمان گیلان سبز و سیمان نهاوند و سیمان پیوند گلستان را در بازار سرمایه وارد کند.

وی در ادامه بازارهای صادراتی این مجموعه را عمان، عمارت، تایلند، مالزی، اندونزی و تایوان اعلام کرد و گفت: حدود 40 درصد صادرات ما به کشور تایلند است و کشورهای جدید هم به عنوان بازار هدف در حال بررسی است و فیلیپین با تقاضای 7 میلیون تن فولاد بازار در حال بررسی برای ماست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو واحد به بهره برداری رسیده این شرکت هیچ وام ارزی ندارد، گفت: 128 میلیون یورو تسهیلات ارزی برای فاز دوم گندله سازی است که 82 میلیون یورو برای واردات ماشین آلات با نرخ بهره 6 درصد است که باقی مانده این ماشین آلات تا پایان سال 97 وارد می شود. پیش پرداخت این تسهیلات از محل صادرات تامین شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا