دامپینگ چیست؟

دامپینگ چیست؟

دامپینگ مخرب یا غارتگر عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور. سپس بعد از بی رقیب شدن در بازار کالای مذکور قیمت‌ها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می‌رود

دامپینگ عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌ های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج که به قیمتی کمتر از قیمت داخلی معامله می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، از نظر تقسیم بندی سه نوع دامپینگ وجود دارد.

دامپینگ مستمر یا دائمی

دامپینگ مستمر یا دائمی ناشی از تمایل یک انحصارگر داخلی برای حداکثر نمودن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالا در بازار داخلی- فاقد محدودیت‌های تجاری یا هزینه‌های حمل و نقل نسبت به قیمت خارجی- است که تحت تاثیر رقبای قدرتمند خارجی قرار دارد.

دامپینگ مخرب یا غارتگر

دامپینگ مخرب یا غارتگر عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور. سپس بعد از بی رقیب شدن در بازار کالای مذکور قیمت‌ها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می‌رود.

دامپینگ تصادفی

دامپینگ تصادفی فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی برای تخلیه مازاد پیش‌بینی نشده کالاهاست، به علت اینکه این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نشود. در واقع وقتی اضافه تولید فروخته شد دامپینگ متوقف می‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا