بسته خبری 96.22؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.



پتروشیمی، اولویت جذب سرمایه گذاری خارجی

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 2017 که نمایشگاه بین المللی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین رشته های صنعتی ایران، صنعت پتروشیمی است. صنعتی پویا، توجیه پذیر و از هر جهت با سیاست های داخلی ایران سازگار است. معاون اول رییس جمهوری با بیان این که اولویت دولت به صورت ویژه جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت پتروشیمی است، گفت: در دوران بعد از برجام حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.

مشاهده کل خبر


روند اجرایی قانون شفافیت به مجلس گزارش می شود

برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر در گفتگویی زنده با حضور دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به بررسی " علل مقاومت در برابر اجرای شفافیت اقتصادی" پرداخت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که به عنوان مهمان تلفنی در برنامه شرکت کرد، گفت: سازمان بورس بنا بر تکلیف قانونی اقداماتی را در سیستم کدال در جهت افشای صورت های مالی انجام داده است.

مشاهده کل خبر


طرح مهم امنیت سایبری ایران در آیسکو بررسی می شود

نمایندگان عالیرتبه سازمان بورس و اوراق بهادار ایران متشکل از جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه گذاری های خارجی، رییس اداره نظارت و بازرسی نهاد های مالی و همچنین احمد سحر خیز، رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه در اجلاس اخیر کشور های عضو کمیته GEM در سازمان بین‌المللی آیسکو شرکت کردند. بهادر بیژنی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه کمیته GEM طرح جدیدی برای ارتقاء امنیت سایبری بین المللی بازار سرمایه ارائه کرد و گفت: ایران از فروردین 95 که عضو پیوسته آیسکو شده است به عنوان عضو فعال در جلسات مختلف سخنرانی هایی داشته است اما این طرح اولین ارائه رسمی سازمان بورس در آیسکو می شود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مشاهده کل خبر


استقبال آیسکو از طرح جامع پیشنهادی بورس ایران

رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه ایران، از طرح پیشنهادی در کنفرانس آیسکو خبر داد که بر اساس آن با ایجاد یک کمیته امنیت سایبری بین المللی در این سازمان، کشورهای عضو از استانداردهای یکسانی در این حوزه پیروی خواهند کرد. بر اساس طرح پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، در صورت ایجاد یک کمیته امنیت سایبری بین المللی، کشورهای عضو آیسکو باید از استانداردهای یکسانی در حوزه امنیت سایبری بازار سرمایه پیروی کنند. همچنین اعضای این کمیته پیشنهادی می توانند از تجربیات اعضا در مواجهه با مشکلات و ریسک های سایبری آگاه شوند و بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه موثری انجام دهند.

مشاهده کل خبر


توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای رفع مشکل برگزاری مجمع عمومی برخی بانک ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به تازگی توافقی را امضا کرده اند که در نتیجه آن مشکل بانک ها و موسسه های اعتباری در برگزاری مجامع عمومی و تصویب صورت های مالی سالیانه رفع می شود. اداره نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری بانک مرکزی در نامه ای از بانک ها و موسسه های اعتباری که تاکنون مجامع عمومی خود را برگزار نکرده اند، خواسته در اسرع وقت نسبت به تحویل آن به حسابرس مستقل و بازرس قانونی آن بانک یا موسسه اعتباری برای اقدام و صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی اقدام کنند.

مشاهده کل خبر


تسویه دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از تسویه دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی (اخزا 10) در این شرکت خبر داد. محمدرضا محسنی در گفتگو با "سنا" گفت: دهمین مرحله انتشار اسناد خزانه اسلامی به میزان 15 میلیون ورقه اوراق اوایل مهرماه سال 95 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام و روز دوشنبه، سوم مهرماه، تمام این اوراق از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه شد.

مشاهده کل خبر


امضای اروپایی ها پای قرارداد های بانکی ایران

در جریان سفر هیات بانکی ایران به اتریش، قرارداد تامین مالی معادل یک میلیارد یورویی بین 14 بانک، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش با حضور سید احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک های ایرانی منعقد شد.

مشاهده کل خبر


گره گشایی در تامین مالی بنگاه ها با ابزارهای بورس کالا

رئیس هیات عامل ایمیدرو طی گفت و گویی تفصیلی با "سنا" در خصوص کارکردهای بورس کالای ایران در اقتصاد کشور، این بازار را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد. مهدی کرباسیان با اشاره به لزوم استمرار و منظم بودن عرضه محصولات در بورس کالای ایران، گفت: شفافیت، کشف واقعی قیمت‌ها و جلوگیری از انحصار در روند دادوستدها از ثمرات معامله محصولات متنوع با روش های نوین معاملاتی در بورس کالای ایران است.

مشاهده کل خبر


اثر مصوبه مهم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در بازگشایی نماد بانک ها

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام اثر مصوبه مهم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گفت: در برآورد کلی، امکان بازگشایی نماد بانک ها بدون برگزاری مجمع وجود دارد اما گزارش حسابرسی شده ملاک است. سعید محمد علیزاده، درباره اثر مصوبه مهم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف صورت های مالی و گزارش های سالیانه بانک ها اظهار داشت: طبق این مصوبه، ابهام بانک ها در مورد ارایه گزارش های مربوط به صورت های مالی برطرف شده است.

مشاهده کل خبر


بهترین زمان برای تک نرخی شدن ارز امروز است/ بازار سرمایه در مسیر رشد

سعید اسلامی ضمن بیان اینکه آرامش به بازار سرمایه بازگشته است گفت: در صورتی که دولت در کنار کاهش نرخ بهره بانکی ، برای تک نرخی شدن ارز نیز اقدام کند بازار سرمایه می تواند با تحول مثبتی همراه شود و شاهد رونق و رشد پایدار این بازار باشیم. دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو "سنا"، در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه عنوان کرد: با کاهش نرخ بهره و احتمال تک نرخی شدن ارز، بازار سرمایه یک وظیفه بسیار مهم را بر دوش دارد و آن جذب سرمایه بدون حباب قیمتی است.

مشاهده کل خبر


هدایت جریان نقدینگی به دالان های مفید سرمایه گذاری

به گفته مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن،  اصولا صندوق های سرمایه گذاری به دلیل ماهیت مسیر سرمایه گذاری، یعنی سرمایه گذاری در بازارهای مالی و صنایع، دارایی های مردم را از وام ها با اهداف نامشخص به سرمایه گذاری در صنعت کشور و به تبع رشد و بالندگی صنایع و ایجاد اشتغال، هدایت می کنند. همین ایجاد اشتغال باعث افزایش ثروت مردم و در نهایت بهبود شرایط زندگی آحاد جامعه در چرخه خود خواهد شد. محسن فاضلیان در گفتگو با "سنا" ادامه داد: صندوق های با درآمد ثابت، می توانند به بخشی از بازار دارایی که تمایل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و صنعت دارند و نیازمند کنترل بالاتری بر ریسک سرمایه گذاری هستند، پاسخ دهند.

مشاهده کل خبر


صندوق "سپاس" با هدف مدیریت اسلامی ثروت راه اندازی شد

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان از صندوق سپاس برای مدیریت اسلامی ثروت رونمایی کرد و گفت: صندوق سپاس از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس با پرداخت سود ماهیانه است. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گفت:‌ فعالیت عمده صندوق سپاس حضور در عرصه تولید و ارائه خدمات به سرمایه گذاری مولد است. این صندوق با تامین مالی ارزان به تولید ملی کمک می کند. در این طرح تمامی سپرده گذاران حتی با رقم های بسیار خرد می توانند شرکت کرده و بابت سپرده های خود سود مناسب دریافت کنند.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه گذاری/ بازار مسکن یکی از محرک های بازار سرمایه

چهارمین کارگزار خصوصی کشور در گفتگو با "سنا"، تاثیر ارز تک نرخی و کاهش بهره بانکی بر بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: ارز تک نرخی کاملا محصول ابعاد کلان اقتصادی است. احمد سلطانی ادامه داد: تکانه های اقتصادی، تنش های بین المللی، ساختار بانکی ناکارآمد، اقتصاد غیر مولد و مسائلی از این دست همگی موانع اصلی تک نرخی شدن ارز است. آنچه اقتصاد امروز ایران برای عملیاتی شدن ارز تک نرخی نیاز دارد ثبات اقتصادی است که البته طی 4 سال اخیر به آن سمت حرکت کرده ایم.

مشاهده کل خبر


نقل و انتقال ارزی شرکت ها آسان شد

مدیرعامل گروه مالی بین المللی رها در خصوص اهمیت قرارداد 14 بانک ایرانی با "اوبر بانک" اتریش به "سنا"، گفت: در هفته گذشته بالاخره پس از گذشت یک سال و نیم از توافق برجام یکی از درگاه ها در قالب این قرارداد باز شد. به گفته بهزاد گلکار، پس از برجام یکی از اصلی ترین برنامه ها برقراری ارتباط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی بود و پس از آن، صحبت بر سر همکاری فی مابین 4 بانک اروپایی به عنوان درگاه بین سیستم بانک های ایرانی با بانک های بین المللی شد.

مشاهده کل خبر


تاثیر یکسان‌سازی نرخ ارز بر صنایع بورسی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر، مهمترین اهداف یکسان‌سازی نرخ ارز و اثرات این تصمیم بر صنایع بورسی را تشریح کرد. سجاد سیاح، در گفتگو با "سنا"، ائامه داد: یکسان سازی نرخ ارز، منابع درآمدی ریالی از محل تسعیر درآمدهای بخش نفت بودجه دولت را افزایش داده و به طور موازی خالص دارایی خارجی (دارایی منهای بدهی ارزی) ترازنامه تلفیقی شبکه بانکی را هم بهبود خواهد بخشید.

مشاهده کل خبر


ریسک سیستماتیک اقتصاد کشور کاهش یافت

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با "سنا" در خصوص قرارداد 500 میلیون یورویی 10 بانک ایرانی با دانسکه بانک دانمارک گفت: در دوره ای که برجام امضا شد بازار سرمایه نیز در دوره رشد و رونق قرار گرفت. مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه یکی از بحث های جذب سرمایه گذاری خارجی در هر اقتصادی موضوع ریسک است، اظهار داشت: به گفته وی به هر میزان توافق های تجاری و امضای قراردادهای بانکی با کشورهای اروپایی، آمریکایی و بانک ها بزرگ دنیا با ایران بیشتر شود به طور عملی ریسک اقتصاد در کشور ما کاهش خواهد یافت.

مشاهده کل خبر


رشد ادامه دار بازار سرمایه در نیمه دوم سال

به گفته مدیر امور اعضای کانون کارگزاران،  انتظار گزارشات مثبت عملکرد شرکت ها در شش ماهه اول سال که حدودا از دو هفته دیگه منتشر می شود، رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه دار بودن آن در نیمه دوم سال، تعدیل رشد نرخ تورم در دولت جدید، تثبیت قیمت های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند، پایان فصل تسویه اعتبارات که شهریور ماه بوده و شکستن سقف تکنیکالی 3.5 ساله شاخص از دلایل رشد شاخص به حساب می آیند. بهنام بهزادفر مهم ترین دلیل رشد بازار را فشار بانک مرکزی بر اجرای دقیق نرخ سود بانک ­ها روی سقف 15 درصد دانست.

مشاهده کل خبر


بازار سهام مستعد رونق است

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه اثرات تک نرخی شدن ارز بر بازار سهام قابل توجه نیست گفت: این تصمیم در صورت اجرایی شدن، بر برخی صنایع اثر کاهنده و بر برخی دیگر اثر افزاینده سود خواهد داشت؛ ولی در مجموع سود بااهمیتی را از بازار حذف نخواهد کرد. ولی نادی قمی در گفتگو با "سنا" ادامه داد: برآورد می شود که عملکرد ٦ ماهه شرکت های بورسی و فرابورسی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و نیز عملکرد فصل دوم سال جاری (تابستان)نسبت به فصل اول( بهار) بهتر باشد. لذا فارغ از تحولات سیاسی و در صورت تثبیت قیمت های جاری مواد خام می توان انتظار داشت که نیمه دوم سال بازار سهام از رونق برخوردار شود.

مشاهده کل خبر


زمینه های سرمایه گذاری خارجی در ایران مهیا است

به گفته مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا،  رونق در بازار سرمایه و بزرگ شدن آن اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی را چندین برابر می کند چون هر خدمتی که به سرمایه گذار داخلی در قالب تسهیل در معاملات، شفافیت در سرمایه گذاری و رفع قوانین و مقررات زائد صورت بگیرد عملاً یک سیگنال مثبت برای اعتماد به ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور از سوی سرمایه گذاران خارجی قلمداد می شود. بهنام چاووشی مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا درباره اهمیت سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: صحبت های رییس جمهور بازخورد خیلی خوبی در سطح جهان داشت و زمینه برای اعتماد سازی در سطح جهان را نسبت به رویکرد ایران رقم زد.

مشاهده کل خبر


اطلاع رسانی هم وزن افشاء نهادی مالی الزامی است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در خصوص کارکرد بانک اطلاعاتی نهادهای مالی تحت نظارت سازمان به "سنا"، گفت: این رویکرد سازمان بورس بسیار اقدام درستی است. راستی آزمایی اینکه به عنوان نمونه یک نهاد یا شرکت با یک ساختمان و سردر بزرگ کار قانونی انجام می دهد یا خیر، خارج از توان و اختیار عامه مردم است. سیائش وکلیلی ادامه داد: یک مساله همیشگی در خصوص مراکز اقتصادی از جمله بانک مرکزی وجود داشته مبنی بر اینکه چرا نهادهای تحت نظارتشان را به طور رسمی اعلام نمی کنند. اکنون با اقدام سنجیده سازمان بورس گام مثبتی در جهت رفع این انتقاد برداشته شد.

مشاهده کل خبر


۴۰ شرکت آماده ورود به بازار سرمایه/کاندیداهای عرضه پاییزی

در نشست خبری با موضوع "بررسی آخرین وضعیت پذیرش شرکت ها و اوراق بدهی در بورس تهران"، مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت پذیرش شرکت ها در این نشست اعلام کرد که تاکنون حدود ۴۰ شرکت پای کار آمده و آماده ورود به بازار سرمایه شده اند. اسماعیل درگاهی اظهار داشت: بررسی تفاهم نامه های موجود برای انتخاب بورس مبدا و بررسی فرآیندهای پذیرش در چند بورس انتخابی و تدوین رویه برای آنها، افزایش ارتباطات با بورس استانبول از طریق ایمیل، ویدئو کال و جلسه حضوری در بورس استانبول و حل برخی از تفاوت های موجود از جمله اقداماتی بوده که تاکنون صورت گرفته است.

مشاهده کل خبر


ارز تک‌نرخی؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و پیش‌شرط ‌ها

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی مشتمل بر ابزارهای اختیار معامله، سوآپ ارزی، پیمان‌ها و قراردادهای آتی از جمله مواردی است که در دنیا در زمینه پوشش ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران نیز اقدامات ارزنده‌ای با هماهنگی بورس کالا و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دست اجراست که عملیاتی‌شدن کامل آن در آینده می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند. موسی احمدی در ادامه گفتگوی خود با "سنا" گفت: نوسان‌پذیری نرخ ارز، یکی از مهم‌ترین عواملی است که در برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها جلب توجه کرده و در کشورهای مختلف مطالعات، سازوکارها و ابزارهای مالی مناسبی را برای مدیریت و پوشش آن در نظر می‌گیرند؛ چراکه در صورت عدم اتخاذ روش‌های مناسب مدیریت آن، سرمایه‌گذاری‌ها از توجیه‌پذیری مالی و اقتصادی خارج خواهند شد.

مشاهده کل خبر


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا