کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران:

تهدید سیلاب‌ها و تشدید خسارت جدی است

تهدید سیلاب‌ها و تشدید خسارت جدی است

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تعدد سیلاب ها و تشدید خسارات را تهدیدی جدی برای کشور ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منوچهر رضایی گفت : یکی از علت های اصلی افزایش خسارت مالی و جانی در پی وقوع سیلاب ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه ها است و باید تصمیم جدی برای جلوگیری از این تغییر و تحولات گرفته شود.

وی افزود: در دهه های پیش بارش باران به عنوان یک اتفاق خوشایند تلقی می شد اما چندسالی است به محض اعلام خبرهایی درباره احتمال بارش باران باید نگران جاری شدن سیلاب و پیامدهای آن باشیم.
وی با اشاره به اینکه سیل پدیده ای است که عمدتا با شدت جریان زیاد و غیرمعمول باعث خسارت زیادی در شهرها و روستاها می شود ، اظهار داشت: در وقوع سیل عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارد که دخل و تصرف در رودخانه ها و مسیل ها(خشکه رودها) به عنوان یکی از عوامل مهم انسانی باعث کاهش ظرفیت عبور آب از این مجاری طبیعی می شود.
این کارشناس آبخیزداری گفت : در عملیات مدیریتی کنترل سیلاب موضوع برنامه ریزی و مدیریت در مسیر رودخانه ها و مسیل ها بسیار مهم بوده که متاسفانه اقدامات کمتری شده است.

رضایی تصریح کرد: در مواقعی که سیل اتفاق می افتد سیلاب مسیری را که همان سیلراه گفته می شود طی می کند و در صورت برخورد با مانعی از مسیر خود منحرف می شود و اراضی اطراف را که غالبا مناطق کشاورزی یا ساختمانی است ، فرا می گیرد.
وی اظهار داشت : تمهیداتی باید برای حفاظت از رودخانه ها و مسیل ها از لحاظ جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم آنها در نظر گرفته شود و همان طور که افرادی به عنوان راهدار ، حاشیه راه ها و جاده ها را از نظر ساخت و ساز کنترل و همچنین مسیرهای عبور و مرور مسدود شده را بازگشایی می کنند، ضروری است برای محافظت و نگاهبانی از رودخانه هاو مسیل ها، افرادی به عنوان سیلراهدار وجود داشته باشند.
این افراد با نظارت دقیق خود باعث جلوگیری از هرگونه تغییر و تحول در حاشیه و بستر رودخانه ها می شوند که این اقدام را می توان به عنوان گامی اساسی برای کنترل سیل و کاهش خسارت ناشی از آن ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا