تصورتان از واژه های خواهر ضعیف و بانک زامبی در اقتصاد چیست؟

تصورتان از واژه های خواهر ضعیف و بانک زامبی در اقتصاد چیست؟

خواهر ضعیف Weak Sister به عنصری از نهاد یا شرکت گویند که از نظر کلی در آن نهاد ضعیف عمل کرده و تمام پروسه تولید یا کارایی شرکت را در معرض ریسک قرار می‌دهد.

دو واژه خواهر ضعیف و بانک زامبی در واژه نامه های اقتصاد تعاریف به خصوص و جالبی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، خواهر ضعیف Weak Sister به شرکت تابعه ای از یک سیستم مادر گویند که از نظر کلی در آن سیستم ضعیف عمل کرده و تمام پروسه تولید یا کارایی شرکت را در معرض ریسک قرار می‌دهد .

به طور مثال، سهامداری در پرتفوی خود دارای سهام شرکت  A،B،C،D است.

سهام A سود 25 درصدی داشته، سهام B سود 15 درصدی، سهام C سود 10 درصدی و سهام D سود یک درصدی دارد.

به این ترتیب سهام D، خواهر ضعیف قلمداد می شود که نسبت به دیگر سهام این پرتفوی، ضعیف تر عمل کرده و ارزش کل پرتفوی را پایین می کشد.

بانک زامبی Zombie Bank به بانک یا موسسه مالی گویند که خالص دارایی آن منفی باشد. هرچند که این دسته از بانک‌ها از نظر ترازنامه ورشکسته محسوب می‌شوند، اما با وجود پشتیبانی مالی دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ترازنامه بانک‌های زامبی به طور معمول حاوی نسبت بالایی از دارایی‌های سمی یا دارایی‌هایی با بازده بسیار پایین هستند که درآمد حاصل از آنها غیر قابل پیش‌بینی است.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی معمولا برای جلوگیری از ضربه خوردن به سیستم مالی و بانکی کشور برای این دسته از بانک‌ها پشتیبانی مالی فراهم کرده تا بتوانند بعد از مدتی به حالت سوددهی رسیده و عملا احیا شوند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا