معدن آلونیت و کائولن زاج کندی ۲ به شستا نرسید

معدن آلونیت و کائولن زاج کندی ۲ به شستا نرسید

گروه معادن - شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی 'شستا ' که سال 94 برای بهره برداری از معدن آلونیت و کائولن زاج کندی 2شهرستان طارم وارد زنجان شده بود، موفق به اکتشاف و بهره برداری از این معدن نشد.

به گزارش ماین نیوز، سال 93 بنا شد، معدن آلومینای زاج کندی 2 به شرکت شستا برای اکتشاف و بهره برداری واگذار شود اما مالک بخش خصوصی این معدن حاضر به واگذاری آن به شرکت شستا نشد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تا پایان شهریور سال 94، برای مالک مهلت زمانی به منظور تعیین تکلیف و بهره برداری از این معدن مشخص کرد، اما هیچ اتفاق خوشایندی در این زمینه رخ نداد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در اردیبهشت سال 94 گفته بود در صورتی که صاحب پروانه بهره برداری معدن آلومینای زاج کندی 2، تا شهریور همان سال توانست فعالیت اکتشاف و بهره برداری خود را آغاز کند، واگذاری این معدن به شرکت شستا منتفی و در غیر این صورت، حق بهره برداری مالک فعلی فسخ و شستا وارد عرصه فعالیت می شود.

اتفاقی که نه از سوی مالک حقیقی رخ داد و نه شرکت شستا وارد عرصه فعالیت شد، این موضوع را پاسخ ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تایید می کند.

جمشید انصاری استاندار وقت زنجان خرداد سال 93 در جمع خبرنگاران به برنامه ریزی انجام شده برای سرمایه گذاری شرکت شستا در معدن زاج کندی زنجان اشاره کرده و گفته بود: در صورت محقق شدن برنامه ریزی مورد نظر در این زمینه، ایران که در حال حاضر از واردکنندگان آلومیت است از واردات این ماده بی نیاز خواهد شد.

زاج کندی 2، 80 میلیون تن ذخیره اسمی از الونیت و 50 میلیون تن کائولن دارد و پیش بینی می شود برداشت مواد معدنی از آن به 150 میلیون تن می رسد، آماری که فغفوری اعلام می کند.
فغفوری اضافه می کند: معدن زاج کندی 2، به مزایده گذاشته و شرکت معدنی توس در آن برنده شد.

سخنان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان امایی هم دارد و به همین مناسبت هم می گوید: مالک قبلی این معدن، حکمی از دادگاه دریافت کرده بود که به موجب آن موفق به متوقف کردن روند ورود به معدن زاج کندی 2 شد و مجموعه توس هم اعلام کرد در جایی سرمایه گذاری می کند که مشکل حقوقی نداشته باشد.

زاج کندی 2 که گنجینه حداقل 80 میلیون تنی آلومینا و 50 میلیون تنی کائولن را در خود جای داده، راکد و بدون بهره برداری باقی مانده است و فغفوری اعلام می کند: از نظر ما آن منطقه مجدد باید به مزایده گذاشته شود.

وی ادامه می دهد: هم اکنون سرمایه گذاران چینی برای اکتشاف و بهره برداری از این معدن اعلام آمادگی کرده اند اما نمی توان بدون تشریفات برگزاری مزایده، به درخواست آنان پاسخ داد.

فغفوری می افزاید: اینکه بتوان خارج از مسیر مزایده این معدن را به سرمایه گذاران متقاضی چینی واگذار کرد، باید منتظر نظر استاندار ماند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نبود تکنولوژی فرآوری آلونیت را مهمترین مشکل معادن آلومینا و کائولن زاج کندی می داند و از واگذاری معدن زاج کندی 1 به اساتید دانشگاه زنجان برای دستیابی به فناوری مورد نیاز فرآوری این مواد معدنی خبر می دهد.

به نظر بهره برداری از معدنی که به تنهایی می تواند کل شهرستان طارم را متحول سازد، اشتغال قابل توجهی در بخش های مختلف اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فرآوری برای انبوهی از زنجانی ها ایجاد کند، نیازمند توجه و پیگیری بیش از پیش است، تا بتواند تاثیری به مراتب بیشتر از تاثیر معدن سرب و روی انگوران در ماهنشان بر جای بگذارد.

شاید دست شرکت شستا از این معدن کوتاه شده است اما نباید مسئولان نسبت به تعیین تکلیف و بهره برداری از این ثروت عظیم معدنی در شهرستان طارم بی تفاوت یا دلسرد باشند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا