رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

موسسات رتبه بندی در ایران پا گرفتند / صدور دو موافقت اصولی توسط سازمان بورس

موسسات رتبه بندی در ایران پا گرفتند / صدور دو موافقت اصولی توسط سازمان بورس

با توجه به فراخوان و حضور شرکت ها در این فراخوان به دو موسسه ، موافقت اصولی داده شده که باید حداقل شرایط را احراز کنند تا مجوز تاسیس و فعالیت به آن ها داده شود.

موسسه رتبه بندی چیست؟ و اساسا این شرکت ها چه وظایفی دارند؟ در همه جای دنیا، کارکرد اصلی این مؤسسات، رتبه بندی اوراق بدهی شرکت ها با توجه به ریسک عدم بازپرداخت یا ورشکستگی است. به نوعی، حضور این نوع از مؤسسات ، فضای تأمین مالی را شفاف و قابل اجرا میکند. سرمایه گذاران در ابزار بدهی به اطلاعات شرکت دسترسی ندارند و احتمالاً در صورت دسترسی، «تخصص تحلیل» آن را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از بورس 24، خریداران اوراق بدهی نگران بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود اوراق در موعدهای مشخص هستند و این که شرکت توان پرداخت دارد یا خیر را این مؤسسات مذکور بر اساس تحلیل های خود انجام می دهند. بدون وجود رتبه اعتباری، شرکت های تأمین سرمایه نمی توانند به بازاریابی اوراق یا تعهد پذیره‌نویسی بپردازند. بهترین روش برای ایجاد این مؤسسات، ایجاد مشارکت خارجی است تا ضمن انتقال دانش فنی کار، رتبه اعطا شده در سطح بین‌المللی قابل استفاده باشد.

محمد رضا معتمد، رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت دریافت مجوز موسسات رتبه بندی گفت: با توجه به فراخوان و حضور شرکت ها در این فراخوان به دو موسسه ، موافقت اصولی داده شده که باید حداقل شرایط را احراز کنند تا مجوز تاسیس و فعالیت به آن ها داده شود. برای ارائه مدارک، 6ماه با یک دوره تمدید سه ماهه زمان نیاز است که این مجوز را دریافت نمایند. موافقت اصولی در خرداد ماه امسال به این شرکت ها داده شده و تا 9ماه آینده باید مجوز خود را دریافت نمایند.

معتمد گفت: جمعا تعداد 17 درخواست تاسیس شرکت رتبه بندی به سازمان بورس ارسال شده است.بعد از پایان مهلت ارسال مدارک، بررسی پرونده ها در دستور کار قرار گرفت. بررسی اولیه با هدف تعیین نواقص در مدارک ارسالی صورت گرفت و پس از شناسایی موارد نقص در مستندات و مدارک ارسالی و با توجه به وجود نواقص در تمام درخواست ها، 17 نامه مبنی بر اعلام نواقص و لزوم انجام اصلاحات در پرونده ها، به صورت همزمان در تاریخ 28 اسفند 95 صادر شد.

وی افزود: بررسی ها بر اساس نشست های پی در پی دو یا چندجانبه کارشناسان، رؤسا، مدیر و معاون نظارت بر نهادهای مالی صورت گرفت. پس از استخراج امتیازات محاسبه شده، گزارش نهایی در نشست کمیته بازبینی امتیازات متقاضیان تاسیس شرکت رتبه بندی شامل سه عضو هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان مطرح و بازبینی نهایی انجام شد.

«برهان و پارس» دوموسسه رتبه بندی آینده

این مقام نظارتی با بیان این که 17 خردادماه سال جاری در جلسه رسمی هیأت مدیره، بررسی نهایی و بازبینی انجام گرفت و نتیجه نهایی 20 خرداد مشخص شد،گفت: از 17 درخواست مطروحه، تعداد 2 درخواست مربوط به تاسیس شرکت رتبه بندی تحت عنوان "مؤسسه رتبه بندی برهان" و شرکت "مؤسسه رتبه بندی پارس"، با توجه به احراز حداقل امتیاز احصاء شده حائز شرایط دریافت موافقت اصولی تاسیس تشخیص داده شدند.

شریک خارجی هم آماده است

وی ادامه داد: این موسسات، نیاز است که در اداره ثبت شرکت ها نام خود را ثبت کنند ، نواقص را کامل کنند شریک خارجی را بیاورند تا تاسیس شده و مجوز فعالیت بگیرند.

این مقام مسئول در سازمان بورس گفت : این دو موسسه نام شریک خارجی خود را که موسسات رتبه بندی هستند، اعلام کرده است.

به گفته وی، وظایف موسسات رتبه بندی در دستورالعمل شان مشخص شده و در کل رتبه بندی اعتباری شرکت ها را مشخص و منتشر می کنند و هر چه در قانون برای موسسات رتبه بندی تعریف شده را باید انجام بدهند.

معتمد درباره برخی محدودیت ها در ترکیب سهامداری موسسات رتبه بندی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه حضور هر یک از بورس های فعال در بازار سرمایه کشور (اعم از بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران و بورس کالا) و نیز بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب سهامداری مؤسسات رتبه‌بندی ممنوع است.

وی در پاسخ به این که آیا سایر موسسات می توانند برای بار دوم مورد ارزیابی قرار بگیرند؟ که گفت: ما در شهریور ماه فراخوان می دهیم که بر اساس آن امتیاز این موسسات مشخص خواهد شد که البته میزان این موسسات چندان نخواهد بود و تعداد آن ها را سازمان مشخص می کند.فراخوان تقاضاهای جدید 3 ماه بعد از زمان اعلام اولین نتیجه یعنی 20 شهریور 96 انجام خواهد شد.

گفتنی است،مؤسسات رتبه بندی زیادی در گستره بین‌المللی فعال هستند که از معروفترین آن ها می ‌توان به Moody’s ، S&P ، Fitch و IBCA اشاره کرد.همچنین مؤسسه Capital Intelligence در حوزه‌های خلیج فارس و مدیترانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپای شرقی و مرکزی فعالیت می‌ کنند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا