ابزارهای دیجیتالی تهدیدی برای کودکان نیست

ابزارهای دیجیتالی تهدیدی برای کودکان نیست

محصولات دیجیتال شخصی که در سال‌های اخیر هوشمند هم شده‌اند، زندگی روزمره همه ما را تغییر داده‌اند.

 حتی کودکان هم از این روند مستثنا نیستند و علاقه زیاد آنها به استفاده از این محصولات و کار با آنها باعث شده است که این محصولات دیجیتال هوشمند به بازیچه‌هایی جذاب و مفید برای آنها تبدیل شوند. «آکادمی کودکان آمریکا» در جدیدترین بررسی‌هایش در این زمینه به این نتیجه رسیده است که برخلاف آنچه قبلا تصور می‌شد، ‏ موبایل‌های هوشمند و آی‌پدها نه تنها برای کودکان در سن آموزش مضر نیستند، بلکه به آنها کمک هم می‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، بر اساس تحقیقی که بر اساس نظرات معلمان، مربی‌ها، متخصصان روانشناسی کودک، محققان رسانه و متخصصان علوم اجتماعی انجام شده است، آکادمی کودکان آمریکا به این نتیجه رسیده است که می‌توان به کودکان اجازه دسترسی به کامپیوتر شخصی را داد. این یافته‌ها که در همایشی با نام «بزرگ شدن دیجیتالی» مطرح شد، دیدگاه مثبت کارشناسان را به استفاده کودکان از ابزارهای دیجیتالی هوشمند نشان می‌دهد.

در سال 2013 این آکادمی اعلام کرده بود که استفاده کودکان کمتر از دو سال از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها مجاز نیست و به پدر و مادرها توصیه کرده بود که تلویزیون و هر نوع ابزار دیجیتال با امکان اتصال به اینترنت را از اتاق خواب کودکانشان دور نگه دارند. این مطالعه به‌طور گسترده‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته و باعث انتشار گزارش‌های هشداردهنده مختلفی در این زمینه شد که در نهایت منجر به این شد که بعضی والدین در برابر استفاده کودکانشان از ابزارهای آموزشی تحت اپلیکیشن‌های مختلف که از طریق تبلت یا موبایل هوشمند قابل استفاده بودند، موضع بگیرند. کارشناسان این آکادمی معتقد بودند: «اگرچه رسانه‌ها هرگز باعث ایجاد یا بروز مشکلات سلامتی مهمی برای افراد نشده‌اند، اما شواهد حالا نشان می‌دهد که می‌توانند به خطرهای مختلفی برای سلامتی کودکان و نوجوانان منجر شوند. این شاید یک تاثیر منفی از رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال باشد.» با این حال اما امروزه آکادمی کودکان آمریکا با جمعیت بزرگی از کودکان و نوجوانانی رو به رو شده است که به شدت به تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمندشان وابسته هستند و به نظر می‌رسد که این ابزارها را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خودشان پذیرفته‌اند.

با این اوصاف است که حالا کارشناسان این آکادمی معتقدند که اگر از این ابزارهای دیجیتال هوشمند استفاده مناسبی بشود، هیچ تهدیدی برای کودکان در سن آموزش و یادگیری ایجاد نمی‌کند. بر اساس تحقیقاتی که این کارشناسان در سال‌های 2014 و 2015 انجام داده‌اند، یک سوم کودکان کمتر از سه سال یک تلویزیون در اتاق خواب خودشان دارند و 72 درصد از کودکان 6 تا 17 ساله دست کم یک صفحه نمایش در اتاق خوابشان دارند. این آمار عجیب اما جالب دیگر جای سوالی درباره اینکه والدین اجازه استفاده از ابزارهایی با صفحه نمایش کوچک مانند تبلت و موبایل هوشمند را به کودکانشان می‌دهند یا خیر را باقی نمی‌گذارد. حالا اما بررسی‌ها و تحقیقات جدید این کارشناسان نشان می‌دهد که استفاده مناسب از این ابزارها هیچ آسیبی به ذهن کودکان در سن رشد و آموزش نمی‌رساند. این کارشناسان معتقدند که: «رسانه‌های دیجیتال می‌توانند به تسهیل روند یادگیری کودکان، بهبود مهارت‌های خود اتکایی و حل مشکلات توسط خودشان و در نهایت بهبود توانایی کودکان برای دنبال کردن روندها و مسیرهای مناسب کمک کنند.» آنها همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده همزمان کودکان و والدین‌شان از این ابزارهای دیجیتال می‌تواند تجربه یادگیری بهتری برای آنها ایجاد کند و البته کیفیت آموزش آنها را هم ارتقا دهد.»با این حال شاید جالب‌ترین چیزی که در گزارش منتشر شده از این تحقیقات به چشم می‌خورد اشاره به کودکان عصر جدید به‌عنوان آموزگاران فطری دیجیتال است؛ دیدگاهی که اغلب پدر و مادرها این روزها نسبت به کودکانشان دارند. حالا این والدین به راحتی اجازه می‌دهند تا کودکانشان به آنها درباره رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال مدرن آموزش بدهند.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا