معادله چین برای بازار مس

معادله چین برای بازار مس

قانون تازه چین برای جلوگیری از واردات قراضه به این کشور، بیم‌ها و امیدهای تازه‌ای را پیشِ روی بازار مس قرار داده است. همان‌قدر که خوش‌بینی‌ها درباره افزایش تقاضای چین و بالا رفتن قیمت مس زیاد است، تحلیل‌های محتاطانه‌تری هم هست.

 

قانون جدید ممنوعیت واردات قراضه به چین، چه اثری بر تولید و عرضه مس خواهد داشت؟ این سؤالی است که در هفته‌های اخیر ذهن تحلیل‌گران و کنش‌گران بازار فلز سرخ را به خود مشغول کرده است. در روزهای پایانی ماه گذشته (ژوئیه) بود که خبر رسید چین از پایان سال ۲۰۱۸ واردات قراضه برخی از فلزات، ازجمله مس را ممنوع می‌کند؛ قانونی که پس از اجرا منجر به واردات بیشتر مس پالایش‌شده در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز جهان می‌شود.
ممنوعیت واردات قراضه‌های فلزی، بخشی از یک برنامه زیست‌محیطی درازمدت است که توسط وزارت محیط‌زیست چین طراحی و اجرا شده. براساس این قانون، واردات ضایعات و قراضه‌ها به کشور باید تنظیم و محدود شود تا تولیدکنندگان به جای استفاده ضایعات و قراضه‌های وارداتی، به بازیافت دست بزنند. اگرچه این قانون اکنون بیشتر بر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پلاستیک تمرکز دارد، با این حال قرار است نوبت به فلزات هم برسد؛ چراکه در این قانون یک بند با نام «دسته‌بندی شماره هفت» وجود دارد که بر ممنوعیت واردات موتورهای ازکارافتاده و کابل و سیم‌های با پوشش پلاستیکی تاکید کرده است.
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی که در روزهای ابتدایی ماه جاری (اوت) منتشر کرده، جهش ناگهانی قیمت مس در بورس فلزات لندن را ناشی از این قانون تازه می‌داند و از آن با عنوان «بیدار باش فلز سرخ» یاد می‌کند. با این حال نویسنده این گزارش در ادامه یادآور می‌شود که باید محتاط بود چون ممکن است این افزایش قیمت به قدرت فعلی ادامه پیدا نکند چراکه این قانون تازه در اواخر سال ۲۰۱۸ لازم‌الاجرا خواهد شد و بنابراین هنوز معلوم نیست تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فلز سرخ چگونه نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد.
موسسه ایتالیایی T-Commodity نیز که در زمینه فلزات و کالاها به پژوهش و آموزش می‌پردازد، در تحلیلی نوشته است دسته‌بندی شماره هفت از نظر وزنی تنها  ۱۴درصد از کل قراضه مصرفی در چین را شامل می‌شود. براساس گزارش این موسسه از مجموع ۳.۳ میلیون تن مسی که توسط چین در سال ۲۰۱۶ به این کشور وارد شده است، تنها حدود ۳۰۰هزار تن آن مسی بوده است که شامل دسته‌بندی شماره هفت می‌شود. این میزان برابر با حدود هشت‌درصد از کل واردات مس پالایش‌شده چین در سال ۲۰۱۶ بوده است.
از همین‌رو پیش‌بینی آینده بازار مس و همچنین واکنش تولیدکنندگان اصلی این فلز به قانون جدید بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس دشوار است. آنچه قطعی است این است که از اواخر ژوئیه تاکنون قیمت جهانی فلز سرخ همچنان در بالاترین میزان خود در دوسال اخیر باقی مانده.

 


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا