امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

قرارداد صادرات گاز به منطقه بصره عراق و الحاقیه افزایش حجم صادرات گاز به منطقه بغداد، بعد از ظهر امروز در تهران با حضور وزیر نفت به امضای مقامات دو کشور رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در این قرارداد که به امضای معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر برق عراق رسید، ایران روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به منطقه بصره عراق صادر می کند.

همچنین بر اساس قرارداد اصلی صادرات گاز ایران به عراق (بغداد)، پیش از الحاقیه ای که امروز به امضا رسید ایران باید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می کرد که این مقدار با امضای الحاقیه به 35 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

مدت این قرارداد نیز طبق توافق طرفین از چهار به شش سال افزایش می یابد و قرار است گاز صادراتی ایران، بیشتر در نیروگاههای برق عراق استفاده شود.

طبق برنامه، صادرات گاز به عراق با حجم روزانه چهار میلیون متر مکعب آغاز می شود و به تدریج و بر اساس برنامه زمان بندی، تا 35 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

40 میلیارد متر مکعب گاز به عراق صادر می شود

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران در مدت 6 سال، در مجموع 40 میلیارد متر مکعب گاز برای تامین سوخت نیروگاه‌های منطقه بصره به عراق صادر می کند.

عزیزالله رمضانی امروز در مراسم امضای قرارداد صادرات گاز به بصره و الحاقیه قرارداد گازرسانی به بغداد افزود: عراق هم اکنون برنامه های توسعه ای زیادی در حوزه گاز دارد و بر همین اساس این قرارداد 6 ساله تعریف شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که برنامه های توسعه ای این کشور به افزایش تولید گاز منجر نشود، احتمال تمدید این قرارداد و افزایش همکاری وجود دارد.

رمضانی به قراردادهای گازی دیگر ایران هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون قراردادهای صادرات گاز به ترکیه، سوآپ گاز با جمهوری آذربایجان، مبادله برق و گاز با کشور ارمنستان، صادرات گاز به بغداد و بصره و خرید گاز از ترکمنستان و نیز قرارداد صادرات گاز به پاکستان که هنوز عملیاتی نشده است، از جمله قراردادهای ایران در حوزه گاز به شمار می رود.

نیازمند گاز ایران هستیم

معاون وزیر برق عراق گفت: با واردات گاز از ایران، تلاش می کنیم نقش بیشتری در بهبود محیط زیست منطقه و اصلاح وضع نیروگاه‌های بصره و بغداد داشته باشیم.

خالد حسن صالح بعد از مراسم امضای قرارداد صادرات گاز به منطقه بصره افزود: ما از کمک ها و مساعدت های مقامات ایرانی در پیشبرد طرح‌های دوجانبه و اقتصادی عراق تشکر می کنیم و امیدواریم چنین قراردادهایی به رشد همکاری‌ های دوجانبه ما و تامین امنیت انرژی در منطقه منجر شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد تامین گاز نیروگاه بصره دومین قرارداد گازی عراق با ایران است گفت: بعد از جلسات متعدد کارشناسی بین دو کشور، قرارداد همکاری‌های دوجانبه و صادرات گاز به بصره تهیه شد و امروز در کمال تفاهم به امضا رسید.

حسن صالح ابراز امیدواری کرد با تکمیل خط انتقال گاز به بغداد تا 6 ماه آینده و ساخت و تکمیل خط انتقال گاز به بصره تا یک سال و نیم دیگر، زمینه ارسال گاز ایران به عراق هرچه زودتر فراهم شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا