ماین نیوز گزارش می‌دهد:

در سمينار فناوری معدنكاری ايران ٢٠١٧ چه گذشت؟

در سمينار فناوری معدنكاری ايران ٢٠١٧ چه گذشت؟

گروه معادن - سمينار فناوری معدنكاری ايران ٢٠١٧ در روزهای 20 و 21 تیر ماه در هتل اسپيناس خليج فارس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، در این سمینار مسوولان، مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف معدن و صنایع معدنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در افتتاحیه این سمينار طاهری مشاور بين‌الملل ايميدرو به ذخاير بزرگ معدنی و نفتی موجود در كشور اشاره کرد و قرارداد اخير ٥ ميليارد دلاری با توتال فرانسه جهت بهره‌برداری از ميادين مشترك با قطر را یک موفقیت توصیف کرد.

وی افزود: وجود ٦٧ ماده معدنی در ايران را حائز اهميت دانست و به مقادير موجود مواد معدنی همچون سنگ آهن، مس، زغال سنگ و ... در ایران اشاره كرد.

وی همچنین انجام 250 هزار کیلومتر کار اكتشاف معدنی در کشور را مهم دانست و افزود: نوسازی و بهره‌گيری از ماشين آلات و فناوری‌های نوين در راستای توسعه معادن ضروری است. ضمن اینکه در بخش HSE هم بايد مدل‌ها و متدهای جديدی در معادن ايران بكار گرفته شوند.

به گفته طاهری هم‌اكنون ١٢ ميليارد دلار پروژه در بخش معدن ايران در دست اجرا است و نقش ماشين آلات و فناوری در آنها موثر خواهد بود.

در ادامه این سمینار سيدشمس‌الدين سياسی‌راد مدير آموزش، پژوهش و فناوری ايميدرو با تاکید بر اینکه سهم معدن در اقتصاد ايران بايد افزايش يابد، افزود: برای افزايش ظرفيت‌های استخراج و توليد، پرعيارسازی، فراوری، استحصال و بالا بردن ارزش مواد معدنی نياز به تحولات و نوآوری‌های تكنولوژيكی داريم.

وی افزود: بايد سطح ايمنی و بهداشت معادن ارتقا يابد. اكتشاف و استخراج از ذخایر عميق ايران سرعت بگيرد. ذخایر كم‌عيار و باطله‌های مفيد مورد بهره‌برداری قرار بگيرند. در مصارف انرژی و آب نیز بهينه‌سازی مورد توجه قرار گيرد.

به گفته وی در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی 8.8 درصدی و رشد 4.8 درصدی بخش معدن هدف‌گذاری شده است.

سياسی‌راد اضافه کرد: معدنكاری در دنيا به سمت ماشين آلات بزرگ معدنی به روش‌های ريموت كنترل، تله عملياتی، خودكار، نيمه خودكار و رباتيك پيش رفته است. برای فعاليت‌های معدنكاری كشور بايد به سمت خودكار كردن معدنكاری و توسعه فناوری‌های رباتيك و خودكار در ماشين آلات معدنی پيش رفت. مزايای استفاده از اين گونه ماشين آلات خودكار و رباتيك به قرار زیر است: بهبود ايمنی، افزايش بهره‌وری، كارآمدی سوخت و منابع انرژی، كاهش خرابی‌ها، تعميرات و نگهداری، بهبود شرايط كار و استفاده بهينه از وسايل نقليه. از سيستم‌های رباتيك معدنكاری در معدن مس بینگهام کانیون آمريكا، ريوتينتو در استراليا و در معادن زيرزمينی چين استفاده می‌شود و همچنين سوئدی‌ها از ماشين آلات خودكار استفاده می‌كنند.

در ادامه این سمینار علی غنی‌زاده ضرغامی مشاور معدنی كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران به نيابت از بهرام شكوري به ارائه سخنرانی پرداخت.

وی به اهميت ٧ پارامتر در بخش معدن اشاره کرد: مواد اوليه، دسترسی به انرژی، دسترسی به بازار، بازار مصرف، منابع انسانی، دسترسی به تكنولوژی و مديريت.

او با اشاره به اینکه در زمينه مواد اوليه، ٧ درصد‏ ذخایر كل دنيا در ايران وجود دارد، افزود: در شركت راهسازي و معدنی مبين با آموزش توانستيم ٥ تا ١٠ درصد بهره‌وری را افزايش دهيم. مبين هم‌اكنون از پهپادها نيز در معدنكاری استفاده می‌كند. این در حالیست که شرکتی مانند ريوتينتو نیز ٢٠ درصد‏ از هزينه‌ها را با معدنكاری از راه دور كاهش داده است. توليد هر پوند مس در ريوتينتو قبلا بیش از يك دلار بود كه در سال ٢٠١٦ به 0.91 دلار کاهش یافت.

ضرغامی افزود: در معدن اسمالون يزد، سنگ آهن با عيار ١٢ و ١٣ درصد را به ٤٧ درصد پرعيار كرديم و با روش EVO Wash System  آن‌را از ٤٧ درصد به ٥٠ درصد رسانديم. بايد با روش‌ها و تكنولوژی‌های نوين فسفر و گوگردی كه در سنگ آهن بالاست را كاهش دهيم به عبارتی عناصر مزاحم را از ماده معدنی حذف كنيم.

مشاور معدنی كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران وظايف حاكميت در قبال فعالان بخش معدن را اینطور برشمرد: توجه به توسعه بخش خصوصی، ارائه آمار و اطلاعات و حمايت از تحقيق و توسعه در بخش معدن كشور.

ضرغامی افزود: در پروژه سرب و روی مهدی آباد تفكر اعتماد به بخش خصوصی شكل گرفت و در كنسرسيوم مهدی آباد قرار است تا افق ٢٠٢٥ ميلادی ٣٠٠ هزار تن روی توليد كنيم. قبلا در بين كشورهای جهان از لحاظ رتبه‌بندی بين ١٠ كشور دنيا نبوديم اما با اين پروژه در زمينه روی به رتبه نهم و در سرب به رتبه هفتم جهان صعود كرديم. هم‌اكنون در زمينه فرآوری سرب و روی مهدي آباد دچار چالش هستيم كه از شركت‌های مرتبط و ارائه‌كننده تكنولوژی در اين زمينه استقبال می‌كنيم.

در ادامه اردشیر سعدمحمدی مديرعامل هلدينگ توسعه معادن روی ايران به سخنرانی پرداخت. وی گفت: در كشور نيازمند سرمايه‌گذاری به لحاظ تكنيکی و دانش هستيم و بهتر است نسبت به عناصر فلزی كه ارزش اقتصادی بالاتری دارند و می‌توانند تاثير بالاتری را در توليد ناخالص داخلی كشور داشته باشند، توجه بيشتری شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث طراحی و تجهيزات معدنی، فاصله تكنيكی با كشورهای پيشرفته داريم، افزود: اكنون اين فضا در كشور وجود دارد كه زمينه‌های همكاری براساس برد متقابل ايجاد شود. در گل گهر ٣ و سنگان ذخایر عظيمي داريم كه با تكنيك‌های قديمی نمی‌تواند ما را به آن اهداف برساند. در سرب و روی مهدی آباد برنامه استخراج ١٨٥ ميليون تن و عمليات مربوطه را طی ٤ سال داريم. آيا امكان دارد با بهره‌مندی از فناوری‌ها ٤ سال را به ٢ سال برسانيم؟ و يا حتی انجام آن در ٤ سالی كه پيش‌بينی شده، امكانپذير است؟

سعدمحمدی با اشاره به اینکه امروز در بحث زغال سنگ نيازمند تغيير رفتاريم، افزود: برای باطله‌ها برنامه نداشتيم. در شاهرود (البرز شرقی) ٢٠ ميليون تن باطله وجود داشته كه با يك سرمايه‌گذاری محدود امكان استحصال از آن حداقل به ميزان 1.20 وجود دارد يعنی حدود ٢٠٠ هزار تن كه ارزش ٨٠ ميليارد تومان داشته و با سرمايه‌گذاری كمتر از ١٠ ميليارد تومان جهت استحصال امكان‌پذير است.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ توسعه معادن روی ایران در استان‌هایی مانند زنجان، هرمزگان، يزد، گلستان و ... مشغول فعاليت است، توضیح داد: در جهان ذخایر روی يك ميليارد و 900 ميليون تن است كه در هر سال ١٣ ميليون تن تبديل به شمش می‌شود. تكنيك ما در هلدينگ توسعه معادن روی ايران به‌روز نبود و در خروجی باطله روی را داشتيم، اكنون به دانش استحصال دست يافته‌ايم اما از شركت‌های خارجی و سرمايه‌گذاران خارجی درخواست داريم تا به كمك ما آمده تا افزايش راندمان و بهره‌وری داشته باشيم.

مديرعامل هلدينگ توسعه معادن روی ايران عنوان کرد: در سال ٩٦ دوازده طرح و پروژه داريم و قصد داريم سرمايه‌گذاری‌های جديدي را صورت دهيم. جمع سرمايه‌گذاری‌ها حدود ٧٤٢ ميليارد تومان، سرمايه‌گذاری در گردش حدود ٤٠٥ ميليارد تومان و مجموع كل سرمايه‌گذاری‌ها حدود 1200 ميليارد تومان خواهد بود. درصدديم از باطله‌ها سرب استحصال كنيم، به دنبال استحصال نيكل، كبالت و كادميم هم هستیم. مشكل ما در كشور ميزان توليد در شركت‌هاست، طبق برنامه قرار است در هلدينگ توسعه معادن روي ايران ميزان توليد روی را ١٢.٥ درصد رشد داده و از ٨٠ هزار تن به ٩٠ هزار تن برسانيم و برای سال آينده ظرفيت توليد بالای ١٠٠ هزار تن را پيش‌بينی می‌كنيم.

سعدمحمدی اظهار کرد: در دنيا ظرفيت توليد روی بالای ٥٠٠ هزار تن را داريم. در چين ظرفيت‌های توليد روی بالای ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تن وجود دارد. بايد تامين منابع ارزان قيمت را برای شركت‌ها داشته تا افزايش بهره‌وری را داشته باشيم. در جهان ميزان راندمان توليد شمش روی حدود ٩٦ تا ٩٧ درصد است. راندمان توليد ما در كشور حدود ٧٦ تا ٨٠ درصد است؛ بنابراين ما به دنبال افزايش راندمان كل هستيم لذا در اين زمينه هر تكنولوژی و يا شركتی که بتواند به ما كمك كند، از آن استقبال می‌كنيم.

وی اضافه کرد: در تمام شركت‌های زيرمجموعه هلدينگ توسعه معادن روی ايران روند افزايش راندمان در حال شكل‌گيری است. به ازای هر يك درصد راندمان در كل گروه حدود ٧ ميليارد تومان سودآوری به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه هلدينگ به ١٤ كشور دنيا صادرات شمش روی دارد، عنوان کرد: سود هلدينگ توسعه معادن روی ايران در سال ٩٥ نسبت به ٩٤ حدود ٥٠ برابر شده است كه ٦٥ درصد آن به دليل افزايش جهانی روی بوده و ٣٥ درصد آن به دليل افزايش راندمان و كاهش قيمت تمام شده و ... بوده است. بيشترين توليد و مصرف روی در آسياست. چين با توليد ٥ ميليون و ١٧٠ هزار تن بيشترين توليد و همين كشور با مصرف ٦ ميليون و ٨٠ هزار تن بيشترين مصرف‌كننده اين فلز در جهان است و در ايران با برنامه توليد ٥٥ ميليون تن فولاد تا سال ١٤٠٤ اقبال مصرف روی در بخش گالوانيزاسيون بسيار است.

به گفته مديرعامل هلدينگ توسعه معادن روی ايران راندمان شركت كالسيمين در سال ٩٣ برابر با ٦٣ درصد، در سال ٩٥ برابر با ٧٣ درصد بوده است و پيش‌بيني می‌شود كه در سال ٩٧ برابر با ٨٠ درصد شود.

پيمان مولوی موسس و مديرعامل شركت Euroinvest هم با بررسی و تحليل تامين مالی بخش معدن توضیح داد: در تامين مالی و سرمايه‌گذاری از سياست‌های ٣٠ سال پيش پيروی می‌كنيم. اولين مشكل در ايران در بخش مالی، ريسك ساختار اقتصادی است. در كشور مشكل قراردادی داريم و تا زمانی كه پلت‌فرم‌های قراردادی را اصلاح نكنيم و مدرن فكر نكنيم، نمی‌توانيم به اهدافمان برسيم. ساختار بانكی بايد تغيير كند. در خارج از كشور گارانتي بانكی ايران را قبول ندارند.

وی افزود: ما در ايران توانمندی تبديل دارايی به سرمايه را نداريم.

همچنین عليرضا ابراهيمی مدير برنامه‌ريزی، توسعه و فناوری هلدينگ ميدكو هم در این سمینار به این موارد اشاره کرد: مروری بر فناوری‌های مورد استفاده رايج در توليد مس كاتد، ضرورت استفاده از فناوری‌های پيشرفته در توليد مس، معرفی بيوليچينگ جهت توليد مس كاتد در مقياس صنعتی، مقايسه فناوری بيوليچينگ با تكنولوژی‌های ديگر و همكاری هلدينگ ميدكو در فناوری بيوليچينگ

همچنین در این سمینار چهره‌های دیگری نیز به سخنرانی و بیان نقطه نظرات خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به سيداحمد مشكانی مديرعامل شركت زرمش، احمد مجد عضو هيات مديره خانه معدن ايران، فرزاد مشفقی مديرعامل شركتFinity Asset UK، کای یانسون مدير و مشاور ارشد صنعتی آب از شركت اتوتك، مدير فنی فروش شركت Schenck Process Group هانس يورگ كانيگ، استيو آمور مدير سابق توسعه فناوری شركت انگلوامريكن، مهران شهيدی مدير فروش منطقه خاورميانه و آفريقا شركت Sempertrans، شركت بائو استيل ريسورسز آقای ديانبو ژانگ، امين موسوی استاديار دانشكده مهندسی دانشگاه تربيت مدرس و ... اشاره کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا