اصلاح قیمتی اکثر نمادها ؛

آغاز روند صعودی کلی بازار

آغاز روند صعودی کلی بازار

گروه های شیمیایی و روانکارها با معاملاتی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین نمادهای شفارس، شپاکسا، شپارس، شسینا، شتوکا، شپلی و شکلر از اقبال بیشتری برخوردار بودند تا جایی که نمادهای شپاکسا، شپلی، شتوکا و شفارس صف خرید را تجربه کردند.

افزایش اعتمادها به رشد بازار سرمایه با ادامه انتشار اخبار مثبت در بازار امروز محسوس بود.  از آن جمله به اعلام تعدیل مثبت برخی نمادهای گروه پالایشگاهی، افزایش قیمت برخی فلزات پایه در بازارهای جهانی و بورس کالا، افزایش سرمایه گذاری و عقد قراردادهای مختلف سرمایه گذاران خارجی می توان اشاره کرد که با توجه به اصلاح قیمتی اکثر نمادها در هفته های گذشته می تواند شروع روند صعودی کلی بازار را درپی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گروه خودرویی شروعی مثبت داشتند تا جایی که نمادهای خکاوه با جهش قیمتی در کنار نمادهای خلنت و خموتور به صف خرید رسید اما در ادامه بازار با افزایش عرضه ها مواجه شدند  که در نهایت نوسانات منفی برخی نمادها و تشکیل صف فروش نمادهای خفنر، خفناور و ختراک را ایجاد کرد.

 از رخدادهای مهم امروز عرضه بلوکی 16 درصد سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو از طرف ایران خودرو به صورت یکجا، نقد و یا اقساط بود که به قیمت پایه هر سهم 6،670 ریال مورد معامله قرار گرفت و می تواند موجب توقف و اعلام تعدیل پیش بینی سود نماد خودرو  شود.

گروه حمل و نقل به لیدری نماد حسیر معاملاتی متعادل و منفی را سپری کردند و تنها نماد حسینا نوسانات مثبتی را تجربه کرد. در خصوص بازگشایی نماد خساپا در خبرها داشتیم که پس از اعلام تعدیل مثبت ۱۵۸ درصدی سود سال مالی ۹۵ شرکت سایپا و ایرادهایی که سازمان بورس به چند و چون این رویداد مخصوصا” کاهش فروش ۲ هزار میلیارد تومانی و افزایش سود سال مالی قبل وارد کرد، موضوع به سازمان حسابرسی ارجاع داده شد تا با نظر کمیته فنی این سازمان ، ابهامات مشخص و اعلام شود و نماد آماده بازگشت به گردونه دادوستدها شود.

 در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فولاد و کگل با رشد حدود 392 واحدی به ارتفاع 79 هزار و 376 رسید که در این بین نمادهای شپدیس و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

درگروه لیزینگی نماد ولملت مثبت، نماد وایران با صف فروش و مابقی هم گروهی ها متعادل و منفی دنبال شدند. در آن سو و در گروه سرمایه گذاری با معاملاتی اکثرا متعادل مواجه بودیم اما نمادهای سرچشمه و وبیمه به دلیل قرار داشتن در سطوح حمایتی، از دادوستدهای مثبت تری برخوردار بودند. عباس کمره‌ئی مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، گفت: بر این اساس بانک مرکزی بانک‌هایی را که در صورت‌های مالی سالانه خود سود شناسایی می‌کنند ، ملزم به اختصاص آن به افزایش سرمایه می‌کند.

گروه های شیمیایی و روانکارها با معاملاتی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین نمادهای شفارس، شپاکسا، شپارس، شسینا، شتوکا، شپلی و شکلر از اقبال بیشتری برخوردار بودند تا جایی که نمادهای شپاکسا، شپلی، شتوکا و شفارس صف خرید را تجربه کردند.

 از سوی دیگر  نمادهای شپدیس، شگل، شپاس و شفارا با داشتن فشار فروش، صف فروش شدند. عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: در حال حاضر اقتصاد پالایشگاه ها پایین است و موجه نیست، اما با امضای قراردادهای جدید و نوسازی، فعالیت آنها دارای توجیه اقتصادی می شود و سود آوری شان افزایش می یابد. وی درباره احتمال امضای چندین قرارداد در بخش پالایشی تا پایان امسال گفت: جدی ترین مورد، قرارداد پالایشگاه اصفهان به ارزش2.2 میلیارد دلار با دایلم کره جنوبی است و بقیه آنها نیز در مرحله مذاکره قرار دارند.

طبق انتظار گروه های فلزی و معدنی شروعی مثبت داشتند تا جایی که نمادهای ارفع، فروس و فرآور با صف خرید شروع شدند و در ادامه نمادهای ذوب، ومعادن، کمنگنز، فخوز و کگل به جمع صف آنها پیوستند در این بین رشد جهانی قیمت محصولات در کنار افزایش قیمت در بورس کالا مزید بر علت بود.

گروه سیمانی اکثرا مثبت و گروه ساختمانی اکثرا منفی دنبال می شوند.  به طوری که نمادهای سبزوا، سغرب، ساروم، سخوز، سخاش، سدور، سفارس و سهگمت در گروه سیمانی با صف خرید و نمادهای ثاباد و ثپردیس در گروه ساختمانی با صف فروش مواجه شدند.

مدیرعامل بانک مسکن طی مصاحبه ای اعلام کرد: اخیرا دولت با همکاری مجلس تبصره اصلاحیه ماده ۳۵ بودجه را ارائه کرد و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یافت که بیانگر افزایش نسبت کفایت سرمایه آنهاست. همچنین اخیرا شورای پول و اعتبار برای دستورالعمل نحوه محاسبه نسبت کفایت سرمایه مصوبه‌ای داشت که مفهوم جدید وام‌های تبعی نظام بانکی را به موضوع کفایت سرمایه اضافه کرد که برای اولین باراستفاده از وام‌های تبعی که به نوعی دست دوم است می‌تواند در نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها لحاظ شود و این موضوع می‌تواند کمک موثری به بانک‌های دولتی به ویژه بانک‌های توسعه‌ای که ازخطوط اعتباری بانک مرکزی استفاده می‌کنند، برای اصلاح نسبت کفایت سرمایه و بهبود نسبی آن باشد.

در گروه آی تی که معاملاتی مثبت در جریان بود، ادامه رشد قیمتی و صف خرید نمادهای مداران و مرقام را مشاهده کردیم که دلیل آنرا خبر تصویب استفاده از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» در جلسه روز گذشته هیئت دولت می توان عنوان کرد.

گروه غذایی نیز اکثرا متعادل و مثبت بودند تا جایی که نمادهای غدیس، وبشهر، غبشهر، غشهداب، غپینو، غمارگ و غسالم با صف خرید، نمادهای غفارس، غمینو و غشاذر مثبت و پرتقاضا دنبال شدند اما نمادهای غشهد، غچین، غدام، غگلپا و بهپاک به دلیل رشد روزهای گذشته با عرضه های بیشتری مواجه شدند و معاملاتی منفی را تجریه کردند.

در پایان معاملات نمادهای فجام و خگستر جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه تصویب صورتهای مالی، نماد حتاید جهت برگزاری مجامع عادی سالیانه تصویب صورتهای مالی و فوق العاده تصمیم گیری در خصوص اصلاح اساسنامه و شرکت فولاد هرمزگان جنوب جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شدند.

در گروه کاشی و سرامیک که با ادامه توقف طولانی مدت نمادهای کچینی و کحافظ مواجه هستیم شاهد معاملاتی مثبت بودیم تا جایی که نمادهای کترام و کپارس با صف خرید همراه شدند.  در آن سو و در گروه کانی های غیر فلزی معاملاتی اکثرا متعادل در جریان بود اما نماد شلیا همچنان با فشار عرضه ها و صف فروش و نمادهای کگاز، کسرام و کفپارس معاملاتی منفی را تجربه کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا