اوپک سیاست تولید انبوه را کنار می گذارد؟

اوپک سیاست تولید انبوه را کنار می گذارد؟

اقتصاد > انرژی - ایرنا گزارش داد: روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد، بعید است اوپک به تولید پرشتاب نفت برای گرفتن سهم بازار ادامه دهد. این سازمان در سناریویی که در آن قیمت های نفت در سال 2020به 80 دلار در هر بشکه می رسد، تولید خود را کاهش خواهد داد.

سال گذشته وقتی تولید نفت شیل در آمریکا به طور چشمگیری افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در سه دهه اخیر رسید، اوپک به خواست عربستان سعودی و متحدانش، کار کنترل قیمت را به بازار واگذار و شروع به افزایش تولید نفت کرد. این اقدام اوپک، منجر به بالا رفتن مازاد عرضه در بازارها و سقوط قیمت نفت شد.

نفت هنوز هم ارزان است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان بر پایه آن قیمت گذاری می شوند، از 114 دلار در هر بشکه در ژوئن 2014 به حدود 47 دلار در هر بشکه در روز گذشته (سه شنبه) رسیده است.

بنا به اعلام وال استریت ژورنال، فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه این آژانس اعلام کرد، بسیاری از تولیدکنندگان اوپک بخش مهمی از درآمدهای نفتی خود را از دست خواهند داد و این امر سبب می شود آنها بار دیگر در سیاست هایشان تجدیدنظر کنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر نیز خبرگزاری رویترز از بالا گرفتن اختلافات در اوپک در مورد استراتژی بلندمدت این سازمان خبر داده بود، که البته اوپک به این خبر واکنش نشان داد.

رویترز، با استناد به یک گزارش محرمانه داخلی اوپک در مورد اینکه تقاضای جهانی برای نفت خام این سازمان تا چند سال آینده همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت، تحلیل کرده بود که این پیش بینی به طور بالقوه به بحث وجدل ها در مورد استراتژی دفاع از سهم بازار و رها کردن کنترل قیمت دامن می زند.

رویترز همچنین اعلام کرده بود، این گزارش 44 صفحه ای که مارک محرمانه روی آن درج شده، شامل ضمیمه ای حاوی نقطه نظرات ایران و الجزایر است. این دو کشور پیشنهاد کرده اند که اوپک به سیاست کنترل قیمت برگردد و با تعدیل عرضه، قیمت ها را به سطح مطلوب بازگرداند.

ونزوئلا، ایران و الجزایر از جمله کشورهایی هستند که خواهان تغییر سیاست اوپک و کاهش تولید این سازمان هستند.

وال استریت ژورنال نیز با اشاره به بی نتیجه ماندن نشست کارسناسی اوپک در چهارشنبه هفته گذشته (13 آبان)اعلام کرده بود که اوپک تکمیل گزارش داخلی خود در مورد استراتژی بلندمدتش را به دلیل تشدید تنش ها در میان کشورهای عضو به تاخیر انداخته است.

گزارش ها همچنین حاکی است که شکاف میان اعضای اوپک در مورد استراتژی بلندمدت این سازمان مبتنی بر دفاع از سهم بازار و ادامه کاهش قیمت نفت، تشدید شده است.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا