سهم ناچیز معدن در اشتغال کشور

سهم ناچیز معدن در اشتغال کشور

دنیای معدن - در حالی که معدن می تواند زمینه ساز اشتغال فراوان در کشور باشد در شش دهه گذشته تنها حدود یک درصد در این بخش سهم داشته است .

تحقیقات گزارشگر صدا و سیمای مرکز قم نشان می دهد از سال 1335 تاکنون بخش معدن کمتر از یک درصد در ایجاد اشتغال سهم داشته تا جایی که هم اکنون اشتغال مستقیم آن در کشور به 122 هزار نفر و در قم به دو هزار نفر رسیده است .

بر اساس این گزارش با وجودی که بخش معدن نقش موثری در اقتصاد مقاومتی دارد امسال هم بر اساس برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اشتغال این بخش در قم تنها 76 نفر تعیین شده است .

آقای ذاکری رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم به خبرنگار ما گفت البته امیدواریم بتوانیم این سهم را به 4 برابر برسانیم

آقای کاظم زاده رئیس اداره معاون سازمان صنعت ،معدن و تجارت قم هم در گفتگو باخبرنگار ما گفت: در قم 165 پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده اما تنها 50 درصد آنها فعال هستند که آن هم عمدتا درزمینه مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه ، آهک و گچ و سنگ است .

آقای ذاکری رئیس این سازمان البته به نتایج عملیات ژئو فیزیک هوایی قم که در سال 94 انجام شد اشاره کرد و گفت: 19 محدوده معدنی ، فلزی و غیر فلزی در این عملیات شناسایی شد که انتظار می رود تا پایان شهریور امسال 4 محدوده آن به سرمایه گذاری واگذار شود .

بنابر تحقیقات گزارشگر صدا و سیمای مرکز قم ایجاد اشتغال غیر مستقیم بخش معدن چهار برابر اشتغال مستقیم است به گونه ای که هم اکنون در قم شغل غیر مستقیم معدن 10 هزار نفر در برابر دو هزار شغل غیر مستقیم است

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا