افزایش صنایع تبدیلی؛ راهی برای احیای معادن غیرفعال

افزایش صنایع تبدیلی؛ راهی برای احیای معادن غیرفعال

دنیای معدن - ظرفیت بالای ایران در حوزه مواد معدنی و تنوع موجود در آن سبب شده بسیاری از استان‌های مستعد در بخش معدن بتوانند با تکیه بر این بخش اقتصاد خود را رشد دهند و در برخی موارد بخش عمده‌ای از اقتصاد آنها به معدن و صنایع معدنی متکی باشد.

در این میان استان همدان نیز معادن بسیاری را در خود جای داده و در حوزه معدن عملکرد مناسبی داشته و به گفته معاونت معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان، سالانه ۶ تا ۷میلیون تن مواد معدنی در این استان استخراج می‌شود. اما آنچه نیاز امروز معادن این استان است ایجاد واحدهای فرآوری برای جلوگیری از فروش مواد معدنی این استان به شکل خام است زیرا اکنون نبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی، سبب شده ارزش افزوده و ارزآوری بسیاری از مواد معدنی این استان کاهش یابد. از طرفی جذب سرمایه‌گذار، یکی از نیازهای اساسی برای رسیدن به هدف یاد شده است.


۱۴۰ واحد معدنی در استان همدان فعال است
رئیس خانه معدن استان همدان می‌گوید: حدود ۲۸۰ واحد معدنی در استان همدان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که از این تعداد تنها ۱۴۰ واحد فعال بوده و بقیه آنها فعالیت‌شان متوقف شده است.رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه دلیل خام‌فروشی مواد معدنی در استان همدان، سرمایه‌گذاری نکردن در صنایع معدنی است در ادامه گفت: جذب سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری بخش معدن، افزایش اشتغال و ارزش‌افزوده در این بخش را به همراه خواهد داشت.به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه معادن، تامین‌کننده ماده اولیه صنایع معدنی هستند در ادامه گفت: زمانی که این صنایع در زمینه بازار فروش و تامین نقدینگی دچار مشکل می‌شوند خرید مواد اولیه با رکود مواجه شده و مشکلات واحدهای معدنی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن نجات‌دهنده خواهد بود.رئیس خانه معدن استان همدان در ادامه گفت: این استان با قرار گرفتن در مسیر کمربند فلززایی سنندج سیرجان، یکی از مستعدترین مناطق از نظر کانی‌های فلزی است. در واقع همدان با داشتن بزرگترین ذخایر سیلیس آذرین و فلدسفات به‌عنوان قطب اصلی این کانی‌ها در کشور مطرح است.وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از جمله مزایای راه‌اندازی دوباره معادن تعطیل‌شده استان همدان است، تاکید کرد: یکی از بهترین فرصت‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، نیروی انسانی تشنه کار است.


افزایش هزینه معدنکاری با روش‌های سنتی
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه استفاده از روش‌های سنتی، هزینه معدنکاری را در همدان افزایش داده، می‌گوید: نگرش مهندسی به فعالیت‌های معدنی اصلی ضروری است.محمد خاکی با بیان اینکه بیشتر معادن همدان به طور سنتی و غیرفنی بهره‌برداری می‌شوند، اظهار می‌کند: حوزه معدن استان همدان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. وی با اشاره به اینکه باید جو مناسبی از سوی مسئولان فنی و بهره‌برداران در فعالیت‌های معدنی استان همدان ایجاد شود، اظهار می‌کند: هزینه‌های بالای مراحل مختلف معدنکاری از جمله مشکلاتی است که باید با استفاده از روش‌های نوین استخراج و کنار گذاشتن روش سنتی، این وضعیت را بهبود بخشید.معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه گفت: ۱۶۰ معدن مصالح ساختمانی و ۵۳ معدن سنگ‌های تزئینی در استان وجود دارد که ارتباط مستقیمی با بخش مسکن دارند و به علت رکود این بخش تعطیل شده‌اند. وی عنوان می‌کند: ۱۲۵ واحد معدنی شن و ماسه در استان همدان وجود دارد که فعالیت آنها بر اساس تقاضای بازار و فصلی است. این مقام مسئول با بیان اینکه در استان همدان ۳۰ نوع ماده معدنی از ۷۰ ماده معدنی موجود در کشور اکتشاف شده است، افزود: سالانه ۶ تا ۷ میلیون تن مواد معدنی در استان همدان استخراج می‌شود. خاکی با اشاره به اینکه آغاز عملیات اکتشاف و سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند اشتغال و ارزش‌افزوده مناسبی برای استان به دنبال داشته باشد، بیان کرد: در زمینه مواد معدنی غیرفلزی معادن شاخصی همچون فلدسپات، سیلیس و دولومیت در استان همدان وجود دارد و همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های تامین سیلیس کشور، نیاز بسیاری از کارخانه‌های مصرف‌کننده را تامین می‌کند. وی عنوان می‌کند: افزایش صنایع تبدیلی در استان همدان به‌طور حتم در احیای معادن غیرفعال موثر خواهد بود.وی با اعلام اینکه ۴۰ درصد از معادن استان همدان فعال است، اظهار می‌کند: در سال ۹۵ تعداد زیادی از معادن استان (حدود ۶۰ درصد) فعال بودند و معادن غیرفعال نیز به دلیل وضعیت بازار، فصلی بودن یا در حال تجهیز بودن در این وضعیت قرار داشتند. وی با بیان اینکه معادن غیرفعال همدان در حوزه مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی هستند، می‌گوید: علت آن را در رکود در ساختمان‌سازی می‌توان یافت زیرا چرخش و رونق بخش ساختمان می‌تواند تعداد زیادی از واحدهای معدنی استان همدان را فعال کند و تأمین مصالح واحدهای پایین‌دستی می‌تواند رونق این بخش را به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از صادرات مواد خام معدنی نداشتیم، بیان می‌کند: در حوزه سنگ خام صادرات نداشتیم اما به شکل فرآوری شده و کنسانتره به میزان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن صادر شده است. معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و تعدادی نیز به طور غیرمستقیم در حوزه حمل‌ونقل و خدمات در بخش معادن مشغول به کار هستند، می‌گوید: ۲۷۵ معدن فعال در استان همدان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.

منیزیم و دولومیت نهاوند خام‌فروشی می‌شود
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز درباره ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این شهرستان معتقد است با طرح و برنامه‌ریزی مناسب برای آن می‌توان گام‌های بسیار مثبت و مناسبی برای تولید و ایجاد ظرفیت‌های اشتغالزایی در استان و کشور برداشت.حسن بهرام‌نیا درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و شهرستان نهاوند برای تولید و اشتغال در کشور، تصریح کرد: به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری مناسب و حمایت از سوی دولت، این ظرفیت‌ها در شهرستان نهاوند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه نهاوند سرشار از ظرفیت‌های معدنی از جمله منیزیم و دولومیت است که می‌تواند اشتغالزایی فراوانی با صنایع وابسته و تبدیلی داشته باشد، افزود: با وجود موارد یادشده به‌دلیل نبود حمایت و رسیدگی، این معادن مواد معدنی استخراج شده خود را به شکل خام به فروش می‌رسانند. این در حالی است که با فرآوری مواد معدنی می‌توان به ارزش‌افزوده و ارزآوری رسید.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران از نظر معادن منیزیم و دولومیت رتبه دوم جهان را دارد، تشریح کرد: با برنامه‌ریزی مدون و حمایت‌های جدی می‌توان از این منابع خدادادی به خوبی استفاده کرد تا در راستای اشتغالزایی اهالی استان و شهرستان نهاوند گام‌های خوبی برداشته شود.


حوزه معدن، زمینه‌ای مناسب برای سودآوری و اشتغالزایی
یک کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه حوزه معدن استان همدان زمینه‌ای مناسب برای سودآوری و اشتغالزایی است که از دید سرمایه‌گذاران پنهان مانده، اظهار کرد: مسئولان امر باید با توجه بیشتر به این بخش زمینه‌های سرمایه‌گذاری را در آن ایجاد کنند.علی مرادی با بیان اینکه به هر میزان که اکتشاف معادن به‌خوبی انجام شود، به همان میزان نیز بهره‌وری از معادن مطلوب خواهد بود، می‌گوید: بهره‌برداری درست، استفاده از فناوری مناسب در حوزه اکتشاف با تامین منابع مالی و ایجاد شرایط برای افراد متخصص، موجب رشد حوزه معدنی استان خواهد شد.وی اظهار می‌کند: با فعال کردن ظرفیت معادن در همدان می‌توانیم افراد بسیاری را در حوزه‌های متفاوت مشغول به کار کنیم که برای این کار باید از ظرفیت استان در این بخش بهره ببریم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا