پیش‌بینی مجلسی‌ها از نرخ رشد اقتصادی

پیش‌بینی مجلسی‌ها از نرخ رشد اقتصادی
اگرچه مسوولان دولتی نرخ رشدی دو تا چهار درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند با اجرای برجام و حذف تدریجی تحریم‌ها نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم سال بر خلاف نیمه اول بهبود قابل ملاحظه خواهد داشت و با آنکه سخنگوی دولت گفته بود تزریق منابع مالی نرخ رشد را بالا خواهد برد اما پیش‌بینی مرکز آمار و گزارش‌های بانک مرکزی این چنین نیست.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، گزارش منتشر شده از بانک مرکزی رشد اقتصادی ضعیف را نشان می‌دهد. آنطور که قائم مقام بانک مرکزی هم گزارش داده نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست سال احتمالا رشد منفی داشته‌است.


اما ایوب فرامرزی، مدير گروه اقتصاد پژوهشکده آمار مرکز آمار ايران در گفت‌وگو با رادیواقتصاد گفته است: نرخ رشد اقتصادی کشور که در نيم سال نخست حدود يک درصد برآورد شده است پيش‌بينی می‌شود در طول سال هم به همين سطح برسد.

حال اختلافات آماری که در آمارهای این دو نهاد دیده می شود نیز سوال برانگیز شده، گرچه جامعه آماری هر دو نهاد برای اعلام نرخ هایی همچون تورم مشخص است، اما حاکی از تفاوت آماری است.

اما در این میان نمایندگان مجلس پیش‌بینی‌های خود را نسبت به نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم سال بیان کردند.

ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: بحث‌هایی که رئیس جمهور و برخی از مسوولان اقتصادی کشور در رابطه با رشد اقتصادی داشتند قابل قبول نبود نه اینکه بنده یا همکاران مجلس این را بگوییم حتی برای عامه مردم نیز این موضوع قابل پذیرش نیست.

او ادامه می‌دهد: یکی از مباحث مهمی که مسوولان در اوایل دولت یازدهم مطرح می‌کردند ایرادها و مشکلات نرخ رشد اقتصادی بود. دولت یازدهم زمانی روی کار آمد که ما 6.8 درصد رشد منفی داشتیم اما امسال 6.8  رشد اقتصادی منفی به سه درصد مثبت رشد اقتصادی رسیده است؛ یعنی حدود 9 درصد رشد اقتصادی داشتیم.

موسوی تصریح می‌کند: این 9 درصد رشد اقتصادی یعنی تحولی بزرگ در اقتصاد کشور رخ داده‌است اما این رشد خیلی برای مردم چه مردم عامی چه مردم صنعتگرا و تولید کنندگان قابل لمس نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار می‌کند: با جلساتی که با صنعتگران گذاشته می‌شود همه بر این باورند که هیچ سالی به غیر از امسال با مشکلات رو‌به‌رو نبودیم، رکودی که در اقتصاد حاکم شده‌است باعث شده تا اکثر واحدهای تولیدی یا تعطیل شوند یا نیمه تعطیل و با ظرفیت پایین به کارشان ادامه دهند.

او تاکید می‌کند: در حال حاضر با توجه به اینکه بحث برجام نیز مطرح شده‌است، خود مسوولان وزارت خارجه و اقتصاد بر این باورند که در این مدت باقی مانده از سال 94 بعید است دگرگونی خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

موسوی در پایان سخنانش بیان می‌کند: اگر دو ماه دیگر برجام اجرایی شود اجرایی شدن آن بلافاصله تاثیرگذار نخواهد‌بود. اگر با عملی شدن برجام رشد اقتصادی نیز داشته‌باشیم این رشد برای سال آینده محقق می‌شود و بنده بعید می‌دانم تا پایان سال تحولی در رشد اقتصادی داشته باشیم.

در این میان محمد‌علی مددی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: نرخ رشد اقتصادی به چند عامل بستگی دارد، نقدینگی، قدرت خرید مردم و فرهنگ مردم نسبت به عملکرد دولت، اینها شاخص‌هایی است که در رشد اقتصادی ما اثرگذار است.

او ادامه می‌دهد: به اعتقاد بنده تورم و نبود رشد اقتصادی که در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد به فرهنگ و باورهای مردم بر می‌گردد. اگر مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتماد کنند در مدت اندکی رشد اقتصادی تحقق پیدا می‌کند.

مددی خاطر نشان می‌کند: مساله دیگر بسته‌ جدید اقتصادی دولت است که در جهت رونق اقتصادی بازار طراحی شده‌ و باید همه‌‌گیر باشد نه در چند مورد خاص اقداماتی را انجام دهد. باید دولت کاری کند که قدرت خرید مردم در همه زمینه‌ها بالا رود نه اینکه تنها صنعت خودرو رونق بگیرد.

او ادامه می‌دهد: بنده بعید می‌دانم یک درصد مثبت رشد اقتصادی تا پایان سال در همین سطح باقی‌ بماند و به نظر بنده کمتر از یک درصد نیز می‌شود.

همچنین ابراهیم نکو، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بنده معتقدم تغییر اساسی در رشد اقتصادی نخواهیم داشت. با توجه به رکودی که در اقتصاد حاکم شده اگر رشدی حاصل شود تازه به همان رشد اول خود برمی‌گردد که همان رشد یک درصدی است و بعید است بیشتر از این رشد اقتصادی داشته باشیم.

نکو عنوان می‌کند: اگر ما بتوانیم تا پایان سال مدیریت صحیح بر اساس معیارهای درست و به دور از تصمیمات اشتباه داشته باشیم می‌توانیم رشد یک درصدی را حفظ کنیم. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا