استقبال از ورود سرمایه گذار خارجی به حوزه معدن واقعی است؟

استقبال از ورود سرمایه گذار خارجی به حوزه معدن واقعی است؟

گروه معادن - به گفته جمیلی؛ قالب شرکت های فعال معدنی دولتی یا وابسته به دولت هستند که نمی خواهند مسیر برای ورود سرمایه گذار خارجی به کشور هموار شود. آنها می خواهند برای پیش برد پروژه های خودشان با خارجی ها شریک شوند.

به گزارش ماین نیوز، غلامحسین جمیلی رییس اتاق زنجان در مورد چالش های سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن گفت: اساسا کسی نمی تواند بگوید که سرمایه گذاری خارجی در کدام بخش های حوزه معدن باید صورت بگیرد تا به سود سرمایه گذاران داخلی باشد، در شرایط فعلی چنانچه به دنبال ایجاد سهمی برای سرمایه گذاران خارجی هستیم باید شرایط عادلانه و منصفانه و مشابه با بازارهای بین المللی را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم آوریم.

وی افزود: این در حالی است که اگر تمام منافع و مزیت های مورد انتظار سرمایه گذار خارجی در ایران تامین نشود به کشور ورود نمی کند و سرمایه خود را وارد کشور نمی کند به خصوص در جاهایی که پیوند هایی میان چرخه هایی مختلف وجود داشته باشد.

جمیلی یادآوری کرد: مثلا نمی توانیم اکتشاف را به سرمایه گذار خارجی بسپاریم اما اجازه ندهیم استخراج یا فراوری توسط سرمایه گذار خارجی صورت بگیرد و یا به صادرات عوارض ببندیم تا صادرات وی با مشکل مواجه شود.

به اعتقاد رییس اتاق زنجان اگر عملا برای سرمایه گذار خارجی محدودیت ایجاد کنیم آنها وارد بازار ایران نمی شوند، باید اجازه داده شود تا یک پروسه کامل بر اساس اقبال افراد شکل بگیرد نه بر اساس سلیقه مسوولین.

این فعال حوزه معدن خاطر نشان کرد: به قدری فرصت سرمایه گذاری در حوزه معدن وجود دارد که سرمایه گذار داخلی به راحتی می تواند در کنار سرمایه گذار خارجی فعالیت کند و جا برای کسی تنگ نمی شود. فرصت های سرمایه گذاری در کشور بیشمار است که هر کس بخواهد می تواند در هر حوزه ای فعالیت کند. نباید فکر کرد که ورود سرمایه گذار خارجی رقابت ایجاد کرده و سرمایه گذار داخلی را متضرر می کند.

جمیلی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور مساعد است یا خیر؟ گفت: ما ادعا می کنیم یکی از مترقی ترین قوانین جذب سرمایه گذاری در کشور را داریم. این درست است و ما در حوزه قانون مشکلی نداریم و اشکال در بخش اجرا است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث ورود و خروج اتباع خارجی سرمایه گذار به کشور مشکلات بسیاری وجود دارد مثلا هر زمان که سرمایه گذار خارجی بخواهد به کشورش برود باید به سازمان مالیاتی مراجعه کند اما آیا عملکرد همان سال ثبت شده است؟ این نمونه بسیار کوچکی از اشکالات اجرای قانون در کشور است.

به گفته جمیلی مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف وجود دارد که امید می رود با اجرای درست قوانین مرتفع شود اما تا زمانی که فرصت های اقتصادی به عنوان فرصت های محدود تلقی می شوند نمی توان امیدوار بود سرمایه گذاران خارجی به کشور ورود کنند. قالب شرکت های فعال معدنی دولتی یا وابسته به دولت هستند که نمی خواهند مسیر برای ورود سرمایه گذار خارجی به کشور هموار شود آنها می خواهند برای پیش برد پروژه های خودشان با خارجی ها شریک بشوند.

رییس اتاق زنجان گفت: نگاه درست این است که بخواهیم سرمایه گذار خارجی را برای بهره گیری از تکنولوژی روز، سرمایه مالی و استعدادهای ویژه وارد حوزه معدن بکنیم اما پیش از آن باید الزامات آن را در کشور فراهم کنیم.

پیشتر رئیس هیئت عامل ایمیدرو در گفتگو با نشریه بیزنس یر (The Business Year) گفت : شرکت های خارجی با سرمایه گذاری در بخش معدن،‌ ارزش افزوده بالایی به دست می آورند.
معدن،‌ ارزش افزوده بالایی نصیب سرمایه گذاران خارجی می کند.

مهدی کرباسیان همچنین به برنامه های توسعه ای ایران در بخش های فولاد،‌ مس،‌ آلومینیوم و ... اشاره کرد و گفت : می توان شرکت های مشترک برای اجرای برنامه های توسعه ای این بخش ایجاد و به صورت شراکتی یا اینکه به طور مستقیم فعالیت در ایران را آغاز کرد.

مهدی کرباسیان گفت: ایران با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی و انرژی کافی،‌ دریای آزاد و نیروی انسانی متخصص شرایطی را فراهم آورده که شرکت های خارجی با سرمایه گذاری در این بخش، ارزش افزوده بالایی به دست می آورند و با سوددهی بالا مواجه می شوند.

وی همچنین وجود بازار مصرف 400 میلیون نفری در اطراف ایران را عاملی دیگر برای سودآور بودن سرمایه گذاری در بخش معدن ایران ذکر کرد و گفت: قیمت انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است و این امر هزینه های تولید را کاهش می دهد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو به قوانین حمایتی در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی در ایران تحت حمایت فیپا (قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی) فعالیت می کنند.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: متوازن شدن زنجیره تولید مواد معدنی یکی از نیازهای ایران در این حوزه است به طوری که بتوان علاوه بر تامین بازار داخل، بخشی از تولیدات را روانه بازارهای خارجی کرد.

کرباسیان همچنین تاکید کرد: تولیدات ایرانی باید برای عرضه محصول در بازارهای جهانی از فناوری روز استفاده کنند که این بخش نیز یکی از راه های همکاری با شرکت های خارجی است.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری جدید سبب تولید محصول رقابتی و صادرات محور می شود که مورد تقاضای مصرف کنندگان خارجی خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا