شناسایی 5 پهنه طلایی در خراسان جنوبی

شناسایی 5 پهنه طلایی در خراسان جنوبی

دنیای معدن -خراسان جنوبی در این سال‌ها از مناطقی بوده که شاهد سرمایه‌گذاری و انجام عملیات اکتشافی است، چرا‌که این منطقه مستعد ذخایر طلا است و امید می‌رود در 2 سال آینده ذخایر فراوانی از این فلز ارزشمند در خراسان جنوبی کشف شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)با اعلام این مطلب گفت: یکی از شاخص‌های بخش معدن، حفاری است. در این زمینه شاهدیم در سال‌های 92، 93 و 94به‌طور تقریبی 2 برابر مدت مشابه‌سال‌های قبل از آن، حفاری انجام شده و 350 میلیون تن سنگ‌آهن و 450 میلیون تن زغال‌سنگ به ذخایر قطعی گذشته افزوده شده است.

وجیه‌الله جعفری افزود: تعداد زیادی از پهنه‌های معدنی دارای پروانه اکتشاف شده و برخی از این پروانه‌ها نیز به گواهی کشف تبدیل شده‌اند. در واقع ایمپاسکو در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی فعالیت‌های معدنی بسیاری داشته است.

وی گفت: به‌طور نمونه در استان خراسان جنوبی همکاری ایمپاسکو با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای شناسایی ذخایر جدید در خراسان جنوبی از 3 سال گذشته آغاز شده و توانسته آنومالی‌هایی از طلا را شناسایی کند.

به گفته وی، یکی از محدوده‌هایی که در حال اکتشاف تکمیلی و آزمایش فرآوری است، ذخیره طلا در خراسان جنوبی است. البته این منطقه دارای 5 تارگت است که در یکی از آنها چندین تن طلا وجود دارد و احتمال می‌رود در بقیه تارگت‌ها نیز به همین نسبت به ذخیره طلا برسیم.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابراز امیدواری کرد تا 2سال آینده با تکمیل عملیات اکتشافات در استان خراسان جنوبی، ذخایری مشابه به ذخیره 4/ 5 تنی تارگت یادشده افزوده شود و بالای 10تا 15تن طلا داشته باشیم (شاید هم بیشتر)، در واقع ایمپاسکو در این منطقه به دنبال ایجاد واحدهای فرآوری است.

به گفته وی، 6 محدوده اکتشافی امیدبخش در استان خراسان جنوبی وجود دارد. در اینجا می‌توان به بحث برون‌سپاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که در استراتژی خود تعریف کرده، اشاره کرد و گفت اگر در هر مرحله از اکتشاف و بهره‌برداری از این محدوده‌ها کسی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کند، ایمپاسکو طی روند قانونی با برگزاری مزایده یا مناقصه، سرمایه‌گذار را انتخاب می‌کند و محدوده را در اختیار برنده این فرآیندها قرار می‌دهد.

جعفری افزود: برای این سرمایه‌گذاران مدل و نوع فعالیت اکتشافی نیز طراحی شده است. به این ترتیب که اگر فعالیت اکتشافی انجام شود، چگونه از آن بهره‌برداری و به آن سرمایه تزریق شود. در واقع عمده سیاست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، حضور فعالان بخش خصوصی در طرح‌ها است و هرجایی که آنها نتوانند کار را ادامه دهند این شرکت در کنار آنها به‌عنوان راهبر و ناظر یا به‌عنوان شرکت مشترک حضور خواهد داشت.

وی برنامه‌های تدوین شده برای سال 96 را ادامه استراتژی‌های تعریف‌شده در بخش معدن و تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: ادامه فعالیت‌های اکتشاف و واگذاری واحدها و مجتمع‌های معدنی در دستور کار این مجموعه قرار دارد. در زمینه برنامه‌های اکتشافی نیز می‌توان امید داشت محدوده‌های جدیدی کشف شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا