حاشیه جدید حسابرسی ٩٢ شهرداری تهران

حاشیه جدید حسابرسی ٩٢ شهرداری تهران

حاشیه‌های علنی‌شدن برخی مسائل در جریان حسابرسی سال ٩٢ شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران، به چندمین هفته متوالی رسید و روز گذشته چند عضو شورا بر سر این موضوع حرف‌ها و جواب‌هایی تند داشتند که البته از سوی همکاران خودشان در شورا نقد شدند.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که کمیسیون او مسئول اصلی بررسی حسابرسی در شهرداری تهران است، دیروز از اعمال فشار روی حسابرسان شورا گفت. او ادامه داد: درباره فشارهایی که روی حسابرس وارد می‌کنند هشدار می‌دهم؛ سال ۹۲ در کمیسیون تلفیق شورا قرعه‌کشی کردیم و همه شما به سه حسابرس رأی دادید و حالا من حرف هیچ‌کس جز حسابرس شورا را قبول ندارم. وظیفه من رساندن اطلاعات مربوط به حسابرسی، به ۳۰ عضو دیگر شوراست، اما در شرایط فعلی شاهد فشار به حسابرسان هستیم. در این شرایط، جامعه حسابرسان باید از کیان خود دفاع کنند و به خاطر نهادی که زور و پول و قدرت دارد، از حق نگذرد. حسابرسان شورا فرزندان خودشان هستند و باید از آنها دفاع شود.

وی به جلسه روز دوشنبه شورای شهر تهران که به بررسی حسابرسی چند شرکت، ازجمله شرکت بهره‌برداری مترو تهران پرداخته است و اظهارات درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران اشاره کرد و گفت: فهرستی از ١٠ مورد تخلف این مجموعه وجود دارد که من تنها به یک مورد آن اشاره می‌کنم و آن اینکه این شرکت ریز قرارداد‌هایش با کلیه پیمانکارها را که هر قرارداد سه هزار ‌میلیارد است به شورا ارائه نکرده است. در ضمن هرکسی نمی‌تواند با شورا کار کند، برود؛ کسی برای هیچ مدیری فرش قرمز پهن نکرده است. او درعین‌حال درباره فروش بخشی از املاک در اراضی عباس‌آباد این سؤال را مطرح کرد که کدام مزایده برای فروش زمین‌های اراضی عباس‌آباد برگزار شده که این زمین‌ها را کمتر از یک ‌میلیون تومان فروخته‌اند؟

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم با طرح این سؤال که مرجع تعیین‌کننده زمین‌هایی که به قیمت دولتی فروخته می‌شود، کیست؟ افزود: آقای شهردار گفته است: «حسابرسی باید براساس اظهارات کارشناسی‌شده پیش برود و بعد از نهایی‌شدن مسائل، موضوعات از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد و اسناد آن توسط حسابرس ارائه شود و نه توسط افراد» و حالا من هم تأکید می‌کنم تمام مواردی که در
دو، سه هفته گذشته از سوی اعضای شورای شهر تهران درباره حسابرسی و فروش املاک در اراضی عباس‌آباد مطرح شده، کاملا مبتنی بر گزارش حسابرسی و در همان چارچوبی است که شورای شهر ترسیم کرده است.
حافظی درباره بخش‌هایی از موضوع حسابرسی شرکت اراضی عباس‌آباد تصریح کرد: شهردار تهران قبلا اعلام کرده قیمت اراضی در عباس‌آباد براساس نرخ دولتی مشخص شده است، اما باید یادآور شویم طبق ماده ٩ قانون اجرای برنامه نوسازی عباس‌آباد، مصوب ١٥ خرداد ١٣٥٠، شهرداری تهران نمی‌تواند عین یا منافع املاک مذکور در این قانون را واگذار کند، مگر با دریافت بها و رعایت نقشه جامع شهر که در این صورت باید بهای واگذاری به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و مؤسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته به دولت بر مبنای قیمت تمام‌شده، به‌اضافه ٢٠ درصد دریافت شود. همچنین واگذاری اراضی به اشخاص و مؤسسات خصوصی از طریق مزایده، طبق آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران انجام خواهد شد و درهر‌حال قیمت این اراضی نمی‌تواند کمتر از قیمت تمام‌شده، به‌اضافه ٢٠ درصد باشد.

وی تصریح کرد: بنا به اظهارات شهردار تهران درباره اینکه «زمین‌هایی با نرخ دولتی در شهر تهران وجود دارد»، از شهردار می‌خواهیم نقشه زمین‌های دولتی و غیردولتی شهر تهران را در اختیار مردم و اعضای شورا قرار دهد و مشخص کند مرجع تعیین‌کننده این زمین‌هایی که به قیمت دولتی فروخته می‌شوند چه ارگانی است؟
اما یکی از حواشی جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، در همین موضوع حسابرسی، تلاش علیرضا دبیر برای بیان مطالبی بود که با ممانعت و دخالت چند عضو شورا و البته مهدی چمران، رئیس شورا، روبه‌رو شد. دبیر در واکنش به این اتفاقات خطاب به چمران، گفت: «مثل اینکه شما و سایر اعضا امروز برای من شمشیر را از رو بسته‌اید». جلسه امروز همانند هفته گذشته با تذکرهای متعدد اعضا درباره حسابرسی نگذشت و تنها در ادامه پرویز سروری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت، در واکنش به اظهارات دبیر گفت: شورا نباید از حسابرس خود دفاع کند؛ بلکه باید از حق جانبداری کند. ضمن اینکه با حرف‌های دیروز مدیرعامل مترو و معاون ترافیک برای من مسجل شده که حسابرس شورا در برخی موارد به‌درستی عمل نکرده است، وگرنه چطور ممکن است ١١ حسابرس گزارش مقبول ارائه کنند و در مقابل ١١ حسابرس دیگر همان موارد را بدون اظهارنظر ارائه دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا