پرداخت وام 60 میلیونی مسکن در گرو تعیین تکلیف نرخ سپرده قانونی

پرداخت وام 60 میلیونی مسکن در گرو تعیین تکلیف نرخ سپرده قانونی

مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن پس از مشخص شدن الزامات اجرایی آن توسط بانک مرکزی خبر داد.

محمدهاشم بت‌شکن در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن که اخیرا توسط بانک مرکزی تصویب شده است به ایسنا گفت: تسهیلات 60 میلیون تومانی قرار است از محل سپرده ممتاز بانک مسکن انجام شود و هر کسی که سپرده‌گذاری کند، پس از مدتی می‌تواند با یک ضریب خاص اوراق مسکن دریافت و از آن به عنوان تسهیلات استفاده کند.

وی افزود: اگر فردی بخواهد بدون سپرده‌گذاری اقدام به دریافت تسهیلات مسکن کند، می‌تواند این اوراق را از طریق فرابورس بخرد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه سقف فعلی تسهیلات مسکن 35 میلیون تومان است، ادامه داد: ما از بانک مرکزی درخواست کردیم که سقف تسهیلات به 60 میلیون تومان افزایش پیدا کند و این موضوع تصویب شد. همچنین مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان وام جعاله نیز به آن اضافه می‌شود که به این ترتیب مبلغ کل تسهیلات 70 میلیون تومان خواهد بود.

بت‌شکن در پاسخ به این سوال که متقاضیان باید با 10 میلیون تومان اوراق مسکن را خریداری کنند، گفت: فرض ما این است که متقاضیان از طریق سپرده‌گذاری اقدام به دریافت اوراق مسکن می‌کنند اما به هر حال اگر کسی سپرده هم نگذارد، می‌تواند نسبت به خرید اوراق در فرابورس اقدام کند.

او با بیان اینکه به این ترتیب بانک مسکن 70 میلیون تومان تسهیلات ارائه خواهد کرد، گفت: موافقت اولیه برای این موضوع انجام شده و برخی الزامات اجرایی دارد که بانک مرکزی در حال رسیدگی به آن است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین درباره این الزامات گفت: یکی از نگرانی‌های ما این است که با شروع پرداخت تسهیلات مسکن، بانک‌ها دچار کسری منابع شوند بنابراین باید ساز و کاری وجود داشته باشد که این اتفاق نیفتد که به این ساز و کار، خوداتکایی مالی می‌گوییم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین الزامات به نرخ سپرده قانونی بانک‌ها برمی‌گردد که اگر بانک مرکزی پیشنهاد دو درصد را که توسط ما ارائه شده مورد موافقت قرار دهد، پرداخت تسهیلات مسکن نیز اجرا خواهد شد.

به گفته بت‌شکن در شرایط فعلی، نرخ سود این تسهیلات 16 درصد با بازپرداخت حداقل 10 ساله است که باید مشخص شود این اعداد برای تسهیلات جدید نیز تغییر خواهد کرد یا خیر.

وی همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات مسکن در تهران ادامه داد: ما صندوق پس‌اندازی داریم که هر فردی 40 میلیون تومان در آن سپرده‌گذاری کند، بعد از دو دوره شش‌ماهه یعنی با گذشت یک سال، می‌تواند 80 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند و سپرده خود را نیز پس بگیرد که نرخ سود این تسهیلات 14 درصد با بازپرداخت حداقل 10 ساله است.

مدیرعامل بانک مسکن درباره پیش‌بینی قیمت مسکن با ارائه این تسهیلات اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن دچار رکود نسبی است و ما فکر می‌کنیم با تقویت تقاضا بتوان این موضوع را تا حدودی برطرف کرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال رونق در بخش مسکن هستیم و رونق در این بخش تنها به معنی افزایش قیمت نیست بلکه افزایش معاملات، صدور پروانه ساخت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیز بخشی از رونق را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا