کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اصلی‌ترین متغیر‌های پیشران بورس در دولت امید

اصلی‌ترین متغیر‌های پیشران بورس در دولت امید

وی افزود: در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، نمی توان خوشبینی فعالان بازار و سهامداران را انکار نمود،چنانچه عوامل موثر این خوشبینی را شاید به انتظار آن‌ها به مواردی مانند ثبات و بهبود وضعیت اقتصادی به خصوص مسائل بانکی کشور، برجام و بهبود روابط بین المللی نسبت داد.


مدیر عامل کار گزاری آریا بورس گفت:در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، نمی توان خوشبینی فعالان بازار و سهامداران را انکار نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از اقتصاد آنلاین، علی رستگار مقدم ضمن بررسی چشم اندازه بازار سرمایه گفت: با مشخص شدن نتیجه انتخابات و اطمینان از تداوم دولت فعلی در چهار سال آینده ، بازار واکنش مثبت قابل توجهی نشان داد به طوری که شاخص کل در روز مشخص شدن نتایج، رشدی بیش از 0.9 درصد را تجربه کرد.

وی افزود: در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، نمی توان خوشبینی فعالان بازار و سهامداران را انکار نمود،چنانچه عوامل موثر این خوشبینی را شاید به انتظار آن‌ها به مواردی مانند ثبات و بهبود وضعیت اقتصادی به خصوص مسائل بانکی کشور، برجام و بهبود روابط بین المللی نسبت داد.

مدیر عامل کارگزاری آریا بورس در ادامه تصریح کرد: در کوتاه مدت به نظر می‌رسد با کاهش جو روانی ناشی از مسائل مرتبط با انتخابات، از تلاطم بازار کاسته خواهد شد و توجه به عوامل بنیادی و واقعیات اقتصادی بیشتر مد نظر سهامداران قرار می‌گیرد؛همچنین در میان مدت، بازار سهام روال معاملات ماه‌های قبل را در پیش می‌گیرد و در ارتباط با سیاست‌های اصلاحی و تشویقی دولت، قرار گیری در شیب صعودی دور از انتظار نیست.

به اعتقاد رستگار مقدم پیش بینی روند بلند مدت بازار سرمایه به عملکرد، سیاست‌ها و اقدامات دولت و در وهله بعد به جهت گیری اقتصاد جهانی وابسته است.

این کارشناس بازار سرمایه بهبود وضعیت بازار سرمایه و افزایش کارآمدی آن را منوط به توجه دولت به چند عامل مهم برشمردوگفت: نظام بانکی به عنوان مهم ترین رقیب بازار سرمایه در جهت تامین نقدینگی با نرخ سپرده و سود بالا، عدم تزریق منابع جدید به بازار سهام را موجب شده است. تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران و نظام بانکی و منطقی نمودن رابطه سود بانکی و نرخ تورم می‌تواند به هدایت منابع به بازار سهام و ساختارمندتر آن در تامین مالی بیانجامد. 

وی اظهارداشت : دولت یازدهم در خصوص مهار تورم، بهبود رشد اقتصادی و ثبات نرخ ارز کارنامه خوبی از خود به جای گذاشت، با این وجود همچنان جای بهبود بسیاری وجود دارد. برای کمک به تولیدکنندگان و ثبات بیشتر کسب و کارها تک نرخی کردن ارز بایستی در دولت دوازدهم به انجام برسد.

رستگار مقدم این را هم یاد آور شد؛ جهت رشد و از بین بردن رکود اتخاذ سیاست‌های انگیزشی به خصوص در بخش مسکن به دلیل تاثیرگذاری آن بر بسیاری از صنایع بورسی، می‌تواند به رشد بیشتر بازار سهام و اقتصاد کشور کمک شایانی نماید.

بهبود ارتباطات بین المللی و جذب سرمایه گذار خارجی عامل دیگری بود که مدیرعامل کارگزاری آریا بورس به آن اشاره و بیان داشت: انعقاد قراردادهای بین المللی و افزایش صادرات محصولات (به خصوص محصولات دارای مزیت نسبی رقابتی) به کشورهای مختلف، تسهیل نقل و انتقال پول و تسهیل و جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سهام کشور، مسائل مهمی است که به واسطه برجام تا حدی گشایش یافته اما به هیچ وجه کافی نیست. رشد و توسعه بیشتر شرکت‌های بورسی و به تبع آن بازار سهام بایستی در دولت دوازدهم طی برنامه‌های مدون بیشتر به آن‌ها پرداخته شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا