آژانس بین المللی انرژی:

قیمت نفت تا 2020 به 80 دلار باز نمی‌گردد

قیمت نفت تا 2020 به 80 دلار باز نمی‌گردد

آژانس بین‌المللی انرژی امروز سه‌شنبه اعلام کرد: بعید است بهای نفت قبل از پایان دهه جاری به 80 دلار در هر بشکه باز گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: به رغم کاهش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌ها و از آنجا که رشد سالانه تقاضای نفت به سختی به بالای یک میلیون بشکه در روز می‌رسد بعید است بهای نفت قبل از اتمام دهه آتی میلادی به 80 دلار در هر بشکه بازگردد.

آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز انرژی جهانی خود پیش بینی کرد که رشد تقاضا تحت سناریوی محوری این آژانس تا سال 2020 سالانه حدود 900 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند و تا سال 2040 به تدریج به 103.5 میلیون بشکه در روز برسد.

کاهش قیمت نفت به حدود 50 دلار در هر بشکه در سال جاری باعث کاهش شدید تولید نفت شیل آمریکا یکی از عاملان اصلی مازاد عرضه در بازار که باعث سقوط 50 درصدی قیمت نفت در 12 ماه گذشته شد، بوده است.

فاتح بیرول - مدیر آژانس بین‌المللی انرژی - پیش از انتشار گزارش این سازمان به رویترز گفت: انتظار ما این است که شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها به حدود 80 دلار در سال 2020 باشیم.

وی افزود: ما برآورد می‌کنیم که سرمایه‌گذاریها در بخش نفت در سال جاری بیش از 20 درصد کاهش خواهد یافت، اما شاید آنچه که اهمیت بیشتری دارد این است که این کاهش سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

فاتح بیرول گفت: در 25 سال گذشته ما هرگز شاهد کاهش سرمایه‌گذاریهای نفتی برای دو سال پیاپی نبوده‌ایم و این امر احتمالا عواقبی را برای بازار نفت در سال‌های پیش‌رو خواهد داشت.

شرکت‌های نفتی با کاهش سرمایه‌گذار‌یها و تعدیل هزاران تن از نیروهای خود و به تاخیر انداختن حدود 200 میلیارد دلار پروژه‌های عظیم نفتی در سرتاسر جهان با این رکود و چشم‌انداز طولانی‌تر کاهش قیمت‌ها مقابله کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری 20 درصد کاهش یافته است. تولید‌کنندگان پرهزینه‌تر نفت در کانادا و برزیل و آمریکا احتمالا جلوتر از بیشتر صادر‌کنندگان قربانی کاهش قیمت نفت خواهند شد، اما این کاهش عرضه می‌تواند به وسیله رشد عرضه عراق و ایران جبران شود.

بیرول خاطرنشان کرد: خاورمیانه که درحال حاضر حدود یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند، می‌تواند صادرات خود را به بیش از دو سوم مجموع عرضه به ویژه در شرایطی که قیمت نفت 50 دلار است برساند.

وی گفت: ما باید درباره‌ عواقب امنیت نفت در شرایطی که کشورهای اندکی بخش قابل توجهی از بازار‌های جهانی را تامین می‌کنند به خوبی فکر کنیم.

این در حالی است که ناآرامی در عراق به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک و زیرساخت‌های پیر این کشور می‌تواند مانع افزایش تولید در این کشور شود. ایران که انتظار می‌رود امسال از بند تحریم‌ها رهایی یابد به سرمایه‌گذاری عمده برای بازگشت به صادرات روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت احتیاج دارد.

در بخش تقاضا آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد مصرف کل انرژی چین بزرگترین مصرف‌کننده جهان تا سال 2040 دو برابر آمریکا شود، اما بهره‌وری بیشتر و دور شدن از صنایع سنگین برای رشد اقتصادی به معنای این خواهد بود که چین برای ایجاد هر واحد رشد اقتصادی در آینده به میزان 85 درصد به انرژی کمتری نسبت به 25 سال گذشته احتیاج خواهد داشت.

هند یکی از عاملان اصلی رشد تقاضای انرژی خواهد بود و آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد مصرف این کشور بیشتر از هر جای دیگری افزایش یافته و تا سال 2040 به 10 میلیون بشکه در روز برسد.

فاتح بیرول خاطرنشان کرد: در شرایطی که سناریوی پایه‌ای آژانس این‌طور نیست که قیمت نفت در یک دهه آینده حدود 50 دلار خواهد ماند، اما این آژانس ماندن قیمت‌ها در سطوح پایین برای یک دوره طولانی را رد نکرده است.

رشد اقتصادی پایین در آینده نزدیک و تغییر سیاست اوپک به تولید نفت در سطح بی‌سابقه برای افزایش سهم بازار و عرضه فراوان از سوی تولید‌کنندگان خارج از اوپک می‌تواند قیمت نفت را برای یک مدت طولانی در سطوح پایین نگه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود افزود: قیمت نفت در این سناریو تا پایان دهه کنونی نزدیک به 50 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند و سپس به تدریج به سطح 85 دلار در هر بشکه در سال 2040 خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید: در سناریوی قیمت پایین نفت، سهم خاورمیانه در بازار نفت بالاتر از هر زمان دیگری در 40 سال گذشته خواهد بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا