یوروفر خواستار افزایش تعرفه های واردات فولاد ایران شد

یوروفر خواستار افزایش تعرفه های واردات فولاد ایران شد

دنیای معدن -اتحادیه فولادسازان اروپا برای دومین بار درخواست افزایش تعرفه های وارداتی فراورده های فولاید به خصوص نورد گرم از ایران و صربستان و روسیه و برزیل و اوکراین را مطرح کرد زیرا محصولات وارداتی از این کشورها را بر هم زننده سلامت صنعت فولاد کشور می داند.

از ابتدای سال جاری اروپا و امریکا اقدام به افزایش تعرفه های واردات فولاد و فراورده های فولادی چین کردند و نتیجه این سیاست هم ایجاد جنگی در عرصه تجارت فولاد شد. در ماه اوریل سال جاری یوروفر- اتحادیه فولادسازان اروپا- از کمیسیون اروپا خواست تا تعرفه واردات فولاد از چند کشور دیگر را هم افزایش دهد که ایران هم در میان این کشورها بود. در آن زمان کمیسیون اروپا با این درخواست مخالفت کرد ولی یوروفر از این درخواست خود عقب نشینی نکرد و در اجلاس جهانی فولاد باز هم درخواستش را عنوان کرد.

گریت وان پولوارده رییس یوروفر در این مورد می گوید: صنعت فولاد اروپا در حال خارج شدن از بحران است. بحرانی که به دلیل مازاد عرضه و قیمت پایین فولاد در بازار جهانی ایجاد شد. ولی هنوز خطراتی این صنعت را تهدید می کند. خطراتی از قبیل ورود محصولاتی از کشورهای دیگر با قیمت ارزان که می تواند فضا را برای تولید کنندگان اروپایی نامناسب کند. بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال گذشته تاکنون واردات فولاد به خصوص نورد گرم از کشورهای صربستان و ایران و روسیه و اوکراین و برزیل به اتحادیه اروپا رشد کرده است. ایران از زمان اجرا شدن توافق هسته ای رشد بی سابقه ای در صادرات فولاد خود به اروپا را شاهد بود و نتیجه این سیاست اشباع شدن بازار اروپا با محصولات وارداتی و کمتر شدن تقاضا برای تولیدات داخل است. از طرف دیگر محصولاتی که از این کشورها وارد اتحادیه اروپا می شود با قیمت بسیار پایین تر از متوسط قیمت جهانی عرضه می شود و این مساله فضای رقابتی را از بین می برد. به همین دلیل افزایش تعرفه های وارداتی برای محصولات وارد شده از این کشورها می تواند تا حدی از مشکلات صنعت فولاد بکاهد.

گریت وان پلوارده که علاوه بر ریاست یوروفر، ریاست شرکت ارسلور میتال در اروپا را هم بر عهده دارد امیدوار است که این بار نتیجه مطلوبی حاصل شود و کمیسیون اروپا با افزایش تعرفه های وارداتی موافقت کند. وی در این مورد گفت: در سال های اخیر مازاد عرضه در بازار فولاد سبب شد تا قیمت فراورده های فولادی بسیار پایین باشد و یک دلیل مهم برای وجود این مازاد افزایش تولید فولاد در چین و صادرات محصولاتش با قیمت بسیار پایین بوده است. اروپا از طریق وضع ممنوعیت و محدودیت وارداتی برای محصولات مختلف فولادی تایید شده در چین توانست بخشی از مشکلاتش را برطرف کند و حال باید معضلی که ناشی از واردات محصولات ارزان قیمت از کشورهای دیگر است را برطرف کند تا بتوان صنعت فولاد را تقویت کند و سرمایه ها را به این صنعت تزریق کند. کمیسیون اروپا در پاسخ به این درخواست اعلام کرده است که تصمیم نهایی را تا روز ششم ماه اکتبر سال جاری اعلام می کند. در صورتی که با این تصمیم موافقت شود ایران یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خود را از دست می دهد که نه تنها برای صنعت فولاد بلکه برای اقتصاد ایران بسیار خطرناک است.

آمار نشان می دهد در سال گذشته اتحادیه اروپا 156 میلیون تن فولاد وارد کرد که بیشترین میزان واردات فولاد در تاریخ بود. در این سال واردات 9 درصد رشد کرد. صنعت فولاد که بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت از نظر گردش مالی در دنیا است برای 320 هزار نفر از مردم ساکن در اروپا شغل مستقیم ایجاد کرده است. گردش مالی این صنعت در اروپا برابر با 170 میلیارد دلار و متوسط تولید سالانه آن هم 170 میلیون تن است.

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا