افزایش 86 درصدی مصرف گاز نیروگاه ها / کاهش پنج درصدی تلفات برق در یک سال

افزایش 86 درصدی مصرف گاز نیروگاه ها / کاهش پنج درصدی تلفات برق در یک سال

اقتصاد > انرژی - مدیرعامل توانیر به افزایش ١٦ درصدی مصرف گاز در نیروگاهها اشاره کرد و گفت: وزارتخانه های نیرو و نفت توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارند.

آرش کردی مدیرعامل توانیر در حاشیه نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: در نیمه نخست امسال مصرف گاز در نیروگاه ها به ٨٦ درصد افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٦ درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: در این مدت، مصرف مازوت در نیروگاهها به هشت درصد و مصرف گازوئیل نیز به ٦ درصد رسیده که نسبت به سال گذشته به ترتیب ٣٠ و ٥٠ درصد کاهش نشان می دهند.

کردی افزود: این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه است و نشان می دهد وزارتخانه های نیرو و نفت توجهی خاص نسبت به مسائل زیست محیطی دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با رفع محدودیت های موجود، روزی را شاهد باشیم که همه مصارف انرژی نیروگاه ها از گاز طبیعی باشد.

برنامه وزارت نیرو برای افزایش ٢,٥ برابری صادرات برق

کردی اظهار کرد: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، افزایش ٢ تا ٢,٥ برابری صادرات برق برنامه ریزی و پیش بینی شده است.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی شرکت توانیر در دو بخش عمده صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی است که شرکت های خصوصی فعال در صنعت برق ارائه می دهند.

کردی یادآورشد: سالانه حدود ١٠ میلیارد کیلو وات ساعت از مجموع ٢٧٨ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی کشور صادر شده و همزمان، کمتر از سه میلیارد کیلو وات ساعت برق نیز وارد کشور می شود.

این مقام وزارت نیرو تصریح کرد: عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان، عمده مقاصد صادراتی برق کشور هستند؛ ضمن آنکه به اقتضای نیاز نیز از دو کشور ارمنستان و ترکمنستان واردات برق انجام می شود.

وی، ارزش برق صادراتی کشور را سالانه بین ١٠ تا ١٥ هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: قابلیت افزایش آن بین ٢٠ تا ٢٥ میلیارد کیلو وات ساعت در سال وجود دارد.

کاهش پنج درصدی تلفات برق در یک سال

وی در ادامه با اشاره به آمار ١٥,٥ درصدی تلفات برق تا مهر ماه سال گذشته، تصریح کرد: در مهرماه ٩٤ این رقم به ١٠.٥ درصد کاهش یافته و امیدواریم تا پایان سال آن را تک رقمی کنیم.

این مسؤول یادآور شد: حدود ٢ درصد از کاهش پنج درصدی انجام شده مربوط به مدیریت برق های غیرمجاز است که بسیاری از آنها برطرف و با استقبال مردم نیز مواجه شده است.

وی بیان داشت: حدود ٤,٥ تا پنج درصد از مجموع ١٥.٥درصد تلفات برق سال گذشته، غیرفنی و بقیه ١٠ درصد آن نیز فنی بوده است؛ البته همواره بین هفت تا ٧.٥ درصد تلفات فنی نیز از ماهیت صنعت برق بوده و اجتناب ناپذیر است.

کردی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه تلفات برق را به هفت تا ٧,٥ درصد کاهش دهیم که کاملا استاندارد بوده و مطابق شرایط اقلیمی و وضعیت شبکه های موجود است.

وی تصریح کرد: کاهش تلفات با اقداماتی نظیر ساماندهی برق های غیرمجاز، تست لوازم اندازه گیری و کنترل دقیق آنها، استفاده از سیستم های اتوماسیون در قرائت کنتورها و مهندسی کردن شبکه حاصل شده است.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: افت ولتاژ، خازن گذاری، اصلاح سطح مقطع کابل ها، استفاده از ترانس های کم ظرفیت، پربازده و کم تلفات و متعادل کردن جریان های سه فاز، از دیگر اقداماتی است که برای کاهش تلفات برق صورت گرفته و به صورت یک نقشه راه همه شرکت های توزیع برق بابت آن برنامه دارند.

وی در ادامه از پیگیری یک مدل مالی جدید در توانیر خبر داد که در آن، با استفاده از ظرفیتها رفع موانع تولید (بخصوص ماده ١٢)، کسانی که به کاهش تلفات برق در شبکه روی آورند معادل ریالی صرفه جویی سوخت در نیروگاه ها را دریافت کنند.
وی گفت: این مدل مالی کاملا احصاء شده و به زودی شاهد سرمایه گذاری در این زمینه خواهیم بود.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا