چه زمانی بهترین فرصت سرمایه گذاری است:

زمان در بازار نسبت به زمانبندی ارجح است

زمان در بازار نسبت به زمانبندی ارجح است

این شعار به شما زمان مناسب را نشان می دهد و شانس بیشتری را برای مهار تورم در سرمایه به دست می آورید و میتوانید شاهد رشد نقدینگی خود باشید.

با ورود بازارهای جهانی به نهمین سال بازدهی همچنان مشتریانی وجود دارند که در خصوص بهترین زمان ورود به بازار سهام سوال می کنند. هنگامی که بازارها با وقفه و سکونی 1 الی 2 روزه مواجه می شوند سوال ها بیشتر می شود. هم اکنون بهترین زمان ورود به بازار است؟ صبر کنیم تا بازار رو به رشد شود بعد وارد شویم؟ آیا دوباره بازار صعود می کند؟ لازم است که بیشتر منتظر بمانیم تا بازار بیشتر نزولی شود و در آن موقع وارد شویم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، آلن رابرت، یکی از مدیران شرکت سرمایه گذاری ولت لاجیک، با انتشار مقاله ای بهترین زمان ورود به بازار را برای سهامداران در بازارهای جهانی به خصوص بازار آمریکا تشریح کرد.

نصیحت به سهامداران

در وهله اول، هیچ کس نمی داند در سال های آتی چه بر سر بازارهای سهام می آید. بنابراین اگر سهامداران در انتظار نزول بیشتر هستند هیچ وقت نمی توانند به موقع سرمایه گذاری کنند.

برای مثال در سال 2011 میلادی، شاخص ها با کاهش قریب به 20 درصد مواجه شدند اما پس از آن روند صعودی چشمگیری را به ثبت نرساندند.

اما در این میان سهامدارانی بودند که همچنان در انتظار نزول بیشتر بودند تا بتوانند سهام مورد مطالبه خود را ارزان تر از قیمت خریداری کنند. متاسفانه این استراتژی عملی نشد و بازار در آن برهه زمانی هیچ گاه افت مجددی نداشت. بلکه دوباره به تدریج روند صعودی را آغاز کرد و بدین ترتیب موجب شد برخی سرمایه گذاران با استراتژی غلط، بهترین زمان سرمایه گذاری را از دست بدهند.

همچنین اگر ابهامات در خصوص اخبار سیاسی در جهان ادامه پیدا کند و سهامداران از ترس، وارد بازار نشوند، آن دسته از سرمایه گذاران باهوش از فرصت استفاده می کنند و وارد بازار می شوند تا از این گپ به وجود آمده استفاده کنند.

انتظار برای ایجاد فرصت در بازارهای سهام در واقع فرصت سوزی است. در نهایت شما یک بازنده در بازار خواهید بود. اگر ورود در زمان های نامناسب برای عده ای از سرمایه گذاران ریسک تلقی می شود باید گفت نگه داشتن نقدینگی به مراتب خطرات بیشتری دارد. ممکن است نرخ تورم به نقدینگی شما رحم نکرده و موجب شود در آینده نقدینگی شما ارزش کمتری داشته باشد. اما در این میان سرمایه گذاری در سهام، بهترین فرصت برای پشت سر گذاشتن تورم است.

اما پس از چندی که سرمایه گذاری به مذاق سهامداران شیرین شد، فکرهای دیگری به ذهنشان خطور می کند. آیا باید یک باره در تمامی سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنم و به اصطلاح یک باره ورود کنم؟ یا به تدریج پرتفوی خود را پر کنم؟

بر اساس پیشینه تاریخی و بر اساس محاسبات ریاضی باید گفت خرید یک باره سهام و پر کردن پرتفوی سهامداری بهتر از خرید تدریجی است. به این دلیل که در مدت زمان طولانی، سهام بهتر از اوراق قرضه و نقدینگی عمل می کند. پس خرید یک باره آنها سود بهتری را نصیب سهامدار می کند و به این صورت از زمان نیز بهترین استفاده را می کند.

اما باید گفت، انسان مخلوقی احساسی است و زندگی و رفتارات هیجانی خود را بر اساس ریاضیات محاسبه نمی کند. اگر به این ترتیب به یک باره سهام بسیاری از شرکت ها را خریداری کند و روز بعد، قیمت سهام شرکت ها با افت بسیار شدیدی رو به رو شود، سرمایه گذار دچار شکست احساسی و بدین ترتیب نسبت به بازار ناامید می شود .

بنابراین، اگر سرمایه گذاران به صورت تدریجی و با احتساب میانگین نوسانات قیمت دلار وارد بازارهای سهام شوند همیشه باید به گوش باشند تا بهترین زمان ورود به بازار را بیابند و از لحاظ احساسی همیشه با این تفکر همراه خواهند بود که بهترین زمان را برای ورود به بازار انتخاب نکردند. به این ترتیب هیچ گاه ریسک های موجود در بازار را به خوبی احساس نکرده و درس نمی گیرند.

شما باید در یک بازه زمانی خرید را آغاز کنید. با این سناریو شما سرمایه ای بیشتری را نسبت به زمانی که بازار با افت همراه است و زمانی که پرتفوی خود را یک باره پر کرده اید، متحمل خواهید شد.

پیشنهاد من

تصور کنید به بازار بازگشته اید و در بازار مانده اید و به این نتیجه رسیده اید که رفتار و عملکرد گذشته شما بهترین پیش بینی در خصوص آینده بازار بوده است. اما اگر در اثر نوسانات سال 2008 و 2009 دچار ناراحتی اعصاب شده اید پس می توان نتیجه گرفت که از بازار درس نگرفته اید.

روش ورود تدریجی به بازار با احتساب میانگین نرخ دلار(DCA) نسبت به خرید یک باره سهام از لحاظ تاریخی با جذابیت کمتری همراه بوده است. اما این روش برای سرمایه گذارانی که مدت زمانی طولانی سهام خود را در پرتفو نگه می دارند مفید است. چون هیچ شعبده بازی و معجزه ای در زمان ایجاد نمی شود پیشنهاد می کنم نهایتا از حداقل 12 تا حداکثر 24 ماه سهم را در اختیار خود داشته باشید.

روش دیگر برای ورود به بازار با محور DCA این است که به طور خودکار عمل کنیم. به این ترتیب که شما ماهانه برای خرید مقداری از صندوق های سرمایه گذاری سفارش دهید و هزینه آن به طور خودکار از حساب بانکی شما کسر شود.

تجربه شخصی من نشان داده که سرمایه گذارانی که ماهانه سفارش خرید صندوق های سرمایه گذاری را به صورت آنلاین و تنها با وارد کردن حساب کاربری انجام می دهند خیلی به میزان سرمایه گذاری های خود وابسته نیستند. این گونه سرمایه گذاری ها در صندوق های سرمایه گذاری بسیار کم هزینه و متنوع است. اما این گونه خرید ها تنها برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک، انجام می شود و صندوق های با درآمد ثابت و سهام را نمی توان اینگونه خرید و فروش کرد. با این روش، شانس شما برای زمان بندی مناسب بازار کم است. اما زمان در بازار نسبت به زمانبدی در بازار ارجح است.

شعار "زمان در بازار نسبت به زمانبدی در بازار ارجح است" به شما زمان مناسب را نشان می دهد و شانس بیشتری را برای مهار تورم در سرمایه به دست می آورید و می توانید شاهد رشد نقدینگی خود باشید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا