آخرین تحولات بازار فلز سرخ

آخرین تحولات بازار فلز سرخ

موسسه متال بولتن در تازه ترین گزارش خود از بازار مس کل مصرف مس را در جهان در سال 2017 معادل 23.7 میلیون تن پیش بینی کرده و کل تولید مس را 20.4 میلیون تن تخمین زده است که از کمبود 3.3 میلیون تن در سال جاری میلادی حکایت دارد.

 *تحلیلگر: علی مرتضوی ، شرکت بین المللی الپری

منابع: متال بولتن، متال اکسپرت

 

بازار مس در حالی که در قیمت 5600 تا 5700 دلار در حال نوسان است، پس از روند کاهش قیمت در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته قبل با موج مثبت کمرنگ بازارها طی دو روز اخیر همراه شد ولی همچنان از قله قیمت دو ماه اخیر فاصله دارد.

 اگرچه در کنفرانس جهانی مس که در شیلی برگزار شد، سرمایه گذاران و شرکت های تولیدی در آینده روشن این فلز ارزشمند اتفاق نظر داشتند ولی بنظر می رسد در کوتاه مدت و با توجه به تنش های بین المللی و اوضاع کلی بازار فلزات اساسی، مس در حال استراحت است. قیمت مس در حالی از 5700 دلار 10 روز قبل به کمتر از 5570 دلار رسید که پیش بینی می شود اعتصابات معدنی کارگران اسکوندیدای شیلی عرضه جهانی را در 2017 با کمبود مواجه کند. با این حال افزایش 4.4 درصدی موجودی فیزیکی مس در انبارهای بازار لندن را در هفته گذشته می توان بدلیل تردید در اصلاحات اقتصادی امریکا در بازسازی زیرساخت ها و ریسک های ناشی از تحولات سیاسی اتحادیه اروپا و انتخابات پیش روی فرانسه دانست که در کوتاه مدت منجر به خروج موقت سرمایه گذاران از این بازار شد و رقم خوردن نتیجه دور اول انتخابات فرانسه و تقویت واحد پولی یورو آرامش نسبی را به بازار برگرداند. موجودی فیزیکی مس در انبارهای LME )بورس کالای لندن) پس از آنکه با افزایش بیش از 130 هزار تنی موجودی در هفته گذشته روند کاهشی یک ماهه اش را شکست بار دیگر در سه روز کاری این هفته به ادامه روند کاهشی خود بازگشت. اگرچه همچنان با 265850 تن موجودی به رکورد کمترین موجودی هفته قبل که 255426 تن بوده نرسیده است، ولی نشان می دهد که همچنان تقاضا از بازار حمایت می کند.

بر اساس برخی گزارش های منتشر شده از موسسات مالی معتبر مس در دو ماه اول سال جاری میلادی با مازاد عرضه روبرو بوده است. موسسه متال بولتن در تازه ترین گزارش خود از بازار مس کل مصرف مس را در جهان در سال 2017 معادل 23.7 میلیون تن پیش بینی کرده است و کل تولید مس را 20.4 میلیون تن تخمین زده است که از کمبود 3.3 میلیون تن در سال جاری میلادی حکایت دارد. در صورتی که تولید از محل بازیافت ضایعات مسی کم عیار را نیز در نظر بگیریم کماکان کمبود عرضه ای بالغ بر 85 هزار تن در بازار جهانی مس وجود دارد.

دو خبر مهم روز چهارشنبه منجر به تقویت قیمت ها در بازار شد. از یک سو قوت گرفتن دستور اجرایی جدید آقای ترامپ در خصوص کاهش مالیات ها بود که از اوایل بازار موج مثبتی را ایجاد کرد البته واکنش غیرهیجانی بازار به این موضوع به این دلیل است که دولت امریکا در تبدیل دستورات رییس جمهوری به قانون با چالش روبروست و از سوی دیگر غول معدنی بی اچ پی بیلتون اعلام کرد که هدف گذاری خود را در تولید سنگ آهن، زغالسنگ و مس برای سال 2017 کاهش خواهد داد که ناشی از مشکلات آب و هوایی استرالیا و ادامه اعتصابات کارگری در اسکوندیدای شیلی است.

گزارش مالی شرکت ریوتینتو در سه ماه اول 2017 که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که این ابرشرکت معدنی در اولین فصل 2017 با کاهش 37 درصدی تولید مواجه شده که علت اصلی آن مربوط به اعتصاب در معدن اسکوندیدا و مشکلات قانونی معدن گراسبورگ برای صادرات است که دو زیر مجموعه مهم ریوتینتو هستند. صادرات معدن گراسبورگ در مالزی که ریو مالک 40 درصد از سهام آن است بدلیل محدودیت های ایجاد شده از جانب دولت مالزی متوقف شده بود که البته ظرف این هفته دوباره از سر گرفته شد. با توجه به ادامه دار شدن اعتصاب در معدن اسکوندیدا که یکی از بزرگترین معادن مس جهان است، بسیار دشوار است که ریوتینتو بتواند تا پایان امسال تولید از دست رفته را جبران کند.

بازار لندن در حالی روز جمعه به کار خود پایان داد که همه فلزات اساسی با کاهش قیمت هفتگی به کار خود پایان دادند. با این حال مس در این بازار هفته جاری را با چشم انداز مثبتی که قابل پیش بینی بود از سر گرفت. اگرچه در نیمه روز دوشنبه تا آستانه 5600 دلار رسید، ولی در ادامه معاملات با اقبال تقاضا دوباره به 5700 دلار بازگشت. در بازار فیوچرز امریکا نیز دوباره به قیمت 2.6 دلار برای هر پوند مس دست یافت و وارد سومین روز مثبت خود در این هفته شد.

همانطور که اشاره شد قریب به اتفاق شرکت های معدنی به تثبیت قیمت مس در محدوده 5700 دلار امیدوارند، چراکه هنوز دو مسئله مهم باقیمانده است، یکی افزایش نرخ بهره امریکاست که در ادامه نظرات حمایتی اعضای فدرال رزرو تا پایان مارس بسیار محتمل است، دیگری اتخاذ تصمیم از سوی کاخ سفید برای ادامه جدی سیاست های اقتصادی آقای ترامپ است از جمله کاهش مالیات ها که با علاقه مندی اش به افزایش اشتغال، صنایعی نظیر معادن، خودرو و قطعات برقی بدلیل کاربر بودنشان در متن توجه واقع خواهند شد که می تواند تقاضای مس و سایر فلزات اساسی را تقویت کند.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا