واگذاری معادن به بخش خصوصی راهکار توسعه و افزایش بهره وری اقتصادی

واگذاری معادن به بخش خصوصی راهکار توسعه و افزایش بهره وری اقتصادی

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، واگذاری معادن به بخش خصوصی را بهترین راه حل توسعه و افزایش بهره وری اقتصادی دانست.

محمود نوریان با تاکید بر اهمیت توسعه معادن کشور با حفظ شاخص های زیست محیطی اظهار داشت: طی سال های اخیر اقدامات قابل توجهی از سوی فعالان بخش معدن برای ارتقاء عملکرد و رشد تولید برداشته شده است اما هنوز کافی نیست چرا که این بخش از صنعت کشور قابلیت ها و ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارد که به اعتقاد من ظرفیت محقق شدن آن در بخش خصوصی وجود دارد.

نوریان با اشاره به نقش دولت و مجلس در تقویت بخش معدن یادآور شد: این بخش از صنعت کشور نیازمند وضع قوانین حمایتی از سوی مجلس و ایجاد تسهیلات تشویقی از سوی دولت، برای تشویق بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری است.

وی افزود: موانعی در این بخش وجود دارد که برطرف کردن آنها نیازمند عزم جدی همه دست اندرکاران و مسئولان کشور است و می تواند راهگشای ورود سرمایه گذاران در این بخش اقتصادی باشد.

نوریان گفت: با حل و فصل شدن مناقشه گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای ایران و بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد کشور، در سال ۹۵ شاهد رشد ۲۶ درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن عمدتاً در شرکتهای بزرگ سنگ آهنی خصوصی چون گلگهر و چادرملو بودیم، به طوری که طی سال گذشته بیش از ۳۲ میلیون کنسانتره تولید شده در حالی که این میزان در سال ۹۴ بیش از ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: این شرکت با ترسیم دورنمای توسعه بخش خود توانست در سال گذشته سرمایه خود را از ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۸ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال افزایش دهد و این در حالی است که چهار سال قبل کل سرمایه چادرملو ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

نوریان عنوان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی چند سال اخیر چادرملو موفق شد هر چند با تاخیر اما طرح های خود را اجرا و بخشی از آنها را به مرحله بهره برداری برساند که از آن جمله می توان به طرح هایی چون کارخانه فولاد چادرملو و احیاء مستقیم اشاره کرد.

وی افزود: پروژه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن، قابل ارتقاء تا ۳.۱ میلیون تن شمش فولاد، در مجتمع صنعتی چادرملو هم اکنون به اتمام رسیده و پروژه احیاء مستقیم به ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در حال اجراست که امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۶ راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو ادامه داد: برای اجرای این دو طرح بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرح های بهره برداری شده، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان است، اظهار داشت: این طرح با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق از آبان ماه سال ۱۳۹۱ شروع و فازهای ۱ و ۲ گازی آن در آذر سال ۱۳۹۳ راه اندازی شد و در مدار شبکه سراسری برق کشور قرار گرفت و فاز ۳ آن، شامل واحد بخار در سال ۱۳۹۵ راه اندازی شده و هم اکنون مورد بهره برداری کامل قرار گرفته است.

نوریان خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح هم مبلغ ۱۳ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی عنوان کرد: طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان هم از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد که با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فعلی به ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

نوریان ادامه داد: این طرح به گونه ای است که بدون متوقف کردن خط تولید فعلی عملیات توسعه اجرا می شود و در حال حاضر به ظرفیت ۳ میلیون و ۶۴۸ هزار تن رسیده و انتظار داریم تا پایان نیمه اول سال جاری به ظرفیت کامل ۴ میلیون تن برسیم و برای اجرای این طرح هم ۹۰۵ میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است.

وی همچنین گفت: با توجه به نیاز آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد و محدودیتهای شدید منطقه ای در تأمین آب مورد نیاز ، در قالب قرارداد فی مابین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب و فاضلاب استان یزد تفاهم شد که چادرملو شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تأسیسات تصفیۀ فاضلاب را اجرا کند و در قبال آن استفاده از پسآب آن به مدت حداقل ۳۰ سال به شرکت واگذار شود که این قرارداد در نوع خود اولین قرارداد عملیاتی از این بابت بوده است.

نوریان ادامه داد: کـل سـرمایه گذاری این طرح یک میلیـارد و ۹۳۹ میلیون ریال است و پیش بینی شده در سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

وی افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین با هدف افزایش بهره وری و توسعه فعالیت ها برای ارزش آفرینی، در بسیاری از طرح های صنعتی و زیر بنایی مشارکت فعال داشته از جمله طرح آهن و فولاد سرمد ابرکوه که اجرای این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن فولاد خام و ۵۰۰ هزار تن محصولات نورد، با سرمایه گذاری یک هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال از آذر ماه ۹۱ آغاز شده که بخش نورد این مجموعه، بهمن ماه سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد و بخش فولاد در پایان سال ۱۳۹۷ آماده بهره برداری خواهد شد.

نوریان عنوان کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو میزان ۶۵ درصد در این پروژه سرمایه گذاری کرده است همچنین چادرملو یکی از شرکت های بزرگی است که در طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور به میزان ۲۲ درصد مشارکت دارد.

وی افزود: این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می شود که فاز اول آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل گهر سیرجان، فاز دوم از گل گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوّم از مس سرچشمه تا معدن سنگ آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر و سرمایه گذاری اولیه بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: در مرحلۀ اول، ۱۵۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب در دستور کار قرار دارد که مقرر شده ۱۱۰ میلیون مترمکعب آن به استان های کرمان و یزد منتقل شود.

وی همچنین اظهار داشت: چادرملو در سهام شرکت آهن و فولاد ارفع به میزان ۳۹ درصد، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معادل ۳۰ درصد شرکت کاوند نهان زمین به میزان ۲۹ درصد، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس به میزان ۲۰ درصد، شرکت تأمین سرمایه امید معادل ۱۷ درصد، شرکت نوین الکترود اردکان به میزان ۱۷ درصد، شرکت توسعه آهن و فولادگل گهر معادل ۱۰ درصد و ... مشارکت کرده است.

نوریان با اشاره به سرمایه گذاری ۴۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریالی این شرکت برای اجرای طرح های توسعه خود گفت: با اجرای این طرح ها، این شرکت برای ۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۵ هزار نفر غیر مستقیم و در مجموع برای ۴۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد طرح ها و برنامه های آینده این شرکت افزود: در دورنمای ۵ ساله چادرملو چند طرح برنامه ریزی شده است که از جمله این طرح ها می توان به احداث دو واحد نورد میلگرد با ظرفیت ۲.۱ میلیون تن در سال و احداث کارخانۀ گندله سازی جدید با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال در دست مطالعه است.

نوریان همچنین با تاکید بر ضرورت واقعی شدن قیمت سنگ آهن که در حال حاضر تقریباً با ۵۰ درصد قیمت جهانی در اختیار صنایع فولادی قرار می گیرد خواستار ایجاد تسهیلات صادرات مطابق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید برای مازاد سنگ آهن تولید معادن داخلی شد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا