توسعه اقتصاد معدنی به زیرساخت نیاز دارد

توسعه اقتصاد معدنی به زیرساخت نیاز دارد

دنیای معدن - رئیس خانه معدن ایران:بخش معدن برای رسیدن به رشد 8 درصدی و ایفای نقش در تولید و اشتغال نیازمند اجرای زیرساختهاست.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا بهرامن در نشست خبری هیئت مدیره خانه معدن ایران با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام سال تولید و اشتغال افزود: تامین اشتغال نیازمند برنامه ریزی است و در سه سال گذشته همواره بر این موضوع تاکید شده است.
وی گفت : بدون داشتن فضای مطلوب کسب و کار نمی توانیم اشتغال پایدار داشته باشیم ، یک واحد معدن کوچک کمترین اشتغال که می تواند داشته باشد 50 نفر است و هر شغل در معدن می تواند حداقل 17 اشتغال در پیرامون خود ایجاد کند.
بهرامن گفت : لازم است زیرساخت های مورد نیاز را برای رسیدن به تولید و اشتغال ایجاد کنیم و امنیت سرمایه گذاری از جمله آنها است که در قانون معدن دیده شده است.
وی افزود : تمامی قوا باید با همدلی و همکاری با یکدیگر وارد عمل شوند و مسائل و مشکلات مرتبط با معدن را حل و فصل کنند.
بهرامن گفت : هر چند حفظ محیط زیست وظیفه آحاد مردم است ولی نباید هیچ بخشی بازدارنده بخش دیگری باشد ، باید از منابع موجود کشور به نفع رشد و تولید استفاده کنیم.
وی افزود : بخش معدن ، منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست باید به صورت شفاف در کنار هم عمل کنند و خانه معدن تلاش می کند با بهره گیری از فناوری های جدید به امنیت سرمایه گذاری در بخش معدن کسب کند.
بهرامن گفت : اقتصاد مقاومتی را اگر مترادف با تولید صادرات محور بدانیم ، نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی و فناروی های جدید در این عرصه هستیم .
وی افزود : خانه معدن نشست هایی را با هدف روانسازی سرمایه گذاری و فعالیت در بخش معدن در داخل و خارج برگزار کرد و امروز شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی
در کشور هستیم.
بهرامن گفت : با شرکت های ژاپنی تا 6 آینده برنامه ریزی کردیم و با ایتالیایی ها در حوزه فناوری و توسعه تولید به نتایج خوبی رسیده ایم و در سرمایه گذاری با استرالیایی ها خوب پیش رفته ایم ، همچنین شرکت های چینی و ترکیه ای در معادن کوچک ورود کرده اند که امسال عملیاتی می شود.
وی افزود : در گردش جریان پول همچنان با مشکلاتی مواجهیم ، گرچه مشکلات قدیم که خیلی برای ما هزینه داشت ، نیست و شاهدیم حتی برخی بانکهای اروپایی این مشکلات را رفع کردند.
بهرامن گفت : معدنکار در عین فعالیت معدنی در حفظ محیط زیست ، مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی تلاش کند و باید این ذهنیت که معدن تخریب کننده محیط زیست است ، پاک شود و تلاش می کنیم با بهره گیری از فناوری های جدید به این سمت حرکت کنیم.
وی افزود : در سال تولید و اشتغال باید تلاش کنیم معادنی که بنا به دلایلی از چرخه تولید باز ماندند مجدداً به چرخه تولید برگردند.
بهرامن گفت : ما در هر مقطعی که تولیداتمان تقاضای داخلی نداشته باشد باید بتوانیم صادر کنیم ، روانسازی صادرات باعث می شود انگیزه برای سرمایه گذاری در زنجیره های تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر فراهم شود.
وی افزود : هجمه به معدنکاران وقتی زیاد می شود ، فعالان این بخش مخرب معرفی می شوند و بحث خاک فروشی که از هرمزگان مطرح شد درحقیقت «کلینکر» بود که صادر می شد و از افتخارات ملی بود.
بهرامن گفت : اعلام رشد منفی بخش معدن ناشی از ارائه اطلاعات غلط بود که بانک مرکزی در اواخر اسفند ماه 95 که آمارهای فصلی است بدون استناد به رشد قبلی این بخش منتشر کرد.
وی افزود : در برنامه ششم بخش معدن بعد از پتروشیمی دیده شده است در حالیکه آن توجه و نگاهی که باید به این بخش باشدریال نیست ، ماده 54 می تواند بر سرمایه گذاری خارجی اثر منفی داشته باشد.
بهرامن گفت : اگر بگوییم 99 درصد فعالیت بخش معدن در اختیار بخش خصوصی است گزاف نگفته ایم ، امروز بخش خصوصی در بخش معدن به حدی رسیده است که می تواند تمام فعالیت های مربوط به معدن را انجام دهد و نیازهای صنایع داخلی را تامین کند و در صادرات فعال شود.
وی افزود : ما برای تولید مطلوب تر و دسترسی به بازارهای بین المللی باید شرایط را برای تشکیل کنسرسیوم هایی به منظور تجمیع معادن کوچک فراهم کنیم و نگاه ساختاری ما در این حوزه باید تغییر کند.
بهرامن گفت : معضل امروز بازار ما به عنوان فعال معدن ، بازار است ، اگر بازار داشتیم سیمان ما به مشکل نمی خورد، بنابراین باید زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذار خارجی ایجاد شود تا مشکلات ما که تکنولوژی و بازار است ، برطرف شود.
وی افزود : اگر دولت بیشتر به ما اعتماد کند ، عملکرد بهتری خواهیم داشت ، از دولت دوازدهم می خواهیم برای تحقق تولید و اشتغال و اهداف برنامه ششم زیرساخت های لازم را ایجاد کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا