دكتر جهانگيري در همايش ملي اقتصاد مقاومتي و توسعه روستايي تاكيد كرد:

روستاها مهمترين كانون توليد و سرمايه گذاري دركشور هستند/ صندوق هاي رأي هديه اي است كه به بركت جمهوري اسلامي ايران در كشور ماندگار شد

روستاها مهمترين كانون توليد و سرمايه گذاري دركشور هستند/ صندوق هاي رأي هديه اي است كه به بركت جمهوري اسلامي ايران در كشور ماندگار شد

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه مهمترين كانون توليد و سرمايه گذاري در كشور روستاها هستند، گفت: بايد بتوانيم استعدادها و ظرفيت ها را در روستاها شناسايي و به فعليت برسانيم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،دكتر اسحاق جهانگيري صبح امروز (شنبه) در همايش ملي اقتصاد مقاومتي و توسعه روستايي يكي از مهمترين موضوعات پيش روي كشور را انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستاها دانست و اظهار داشت: انتخابات از جهات گوناگون براي مردم ايران مهم است و بعنوان يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران مطرح است.


معاون اول رييس جمهور افزود: يكي از اصلي ترين هدايايي كه به بركت جمهوري اسلامي ايران در كشور ماندگار شد و بايد از آن حراست كنيم صندوق هاي رأي است.


وي ادامه داد: صندوق هاي رأي جايگاهي هستند كه مردم كشور مي توانند ديدگاه ها و نظرات خود را نسبت به نحوه اداره كشور اعلام و دلبستگي خود به نظام را به رخ جهانيان بكشند. با هر انتخابات روح و خون تازه اي در پيكر نظام به گردش در مي آيد و به همين دليل است كه انتخابات همواره مورد توجه مردم و مسئولين كشور و نيز دشمنان ايران در سراسر جهان بوده است.


دكتر جهانگيري از دهداران بعنوان حلقه ارتباط دولت با مردم روستاها خواست براي حضور پرشور مردم در انتخابات تلاش وسيعي انجام دهند.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه انتخابات در مقطع فعلي از جايگاه مهم و تعيين كننده اي در فضاي بين المللي برخوردار است، خاطر نشان كرد: امروز در دنيا با سردمداراني روبرو هستيم كه تصور مي كنند چون قدرت و زور دارند مي توانند به هر كاري دست بزنند و با هر زباني با مردم متمدن و شرافتمند جهان سخن بگويند.


وي اظهار داشت: منطقه ما به شدت به اين تجاوزها و زورگويي ها آلوده شده و هر اتفاقي كه در گوشه اي از كشورهاي غربي رخ مي دهد، فوراً به سراغ منطقه ما مي آيند و شعله آتشي را بر افروخته مي كنند و افراطي گري، داعش، القاعده و امثال آنها نتايج اقدامات نابخردانه برخي سردمداران دنيا است. 


دكتر جهانگيري اضافه كرد: آنها تصور مي كنند كه با يك بمباران مي توانند تروريست ها را از بين ببرند و در اتاق فكر خود حتي يك بار به اين موضوع نمي پردازند كه چرا با وجود بمباران و اين گونه اقدامات تروريسم روز به روز در دنيا بيشتر مي شود.


معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: از آنجا كه ما با اين گونه دشمنان روبرو هستيم، براي حفاظت از كشور نيازمنديم در همه برنامه ها و اقدامات خود، عقلانيت، تدبير و دقت نظر را محور كار قرار بدهيم و در برابر حركت هاي افراطي به سمت عقلانيت و منطق حركت كنيم تا بتوانيم هم از كشور و ملت خود و هم از ساير ملت هاي منطقه حفاظت كنيم.


وي با يادآوري اينكه ايران در منطقه متلاطم خاورميانه، كانون ثبات و امنيت است، از نقش روستاييان مرزنشين كه نقش موثري در امنيت كشور ايفا مي كنند قدرداني كرد و افزود: البته نقش نيروهاي امنيتي و مسلح كشور نيز در اين ميان تعيين كننده است.


دكتر جهانگيري در ادامه سخنان خود اقتصاد را مسئله اول كشور عنوان كرد و افزود: به دلايل متعدد بايد به مسائل اقتصادي ايران به صورت ويژه بپردازيم.


معاون اول رييس جمهور ادامه داد: بايد راهكارهايي پيدا كنيم كه اقتصاد ايران را به دوره شكوفايي و رشد مستمر برسانيم چرا كه دشمنان مي خواهند از همين طريق به ما آسيب بزنند تا به باور خودشان كشور را زمين گير كنند زيرا اقتصاد در واقع سمبل كارآمدي مديريت نظام است و تلاش دشمنان اين است كه مردم طعم شيرين مديريت نظام را نچشند.


وي تصريح كرد: نسخه اي كه در شرايط فعلي براي اقتصاد كشور تدوين شده و مي تواند كشور را وارد دوره ي بلند مدت شكوفايي اقتصادي كند، سياست هاي اقتصاد مقاومتي است و اقتصاد مقاومتي قادر است در داخل كشور در تمام سطوح انسجام و هماهنگي ايجاد كند.


دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتي سياست هاي جناحي نيست كه يك جناح بتواند عليه جناح ديگر از آن بهره برداري كند، افزود: هر كس دلسوز ايران و نظام است بايد در راه تحقق اقتصاد مقاومتي گام بردارد.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي به شدت بر ظرفيت هاي دروني كشور متكي است، گفت: تك تك كانون هاي جمعيتي كشور از يك روستاي دور افتاده تا پايتخت هر كدام ظرفيت هاي منحصر به فرد خود را دارند و هنر مديريت اين است كه ظرفيت هر نقطه از كشور را شناسايي و به فعليت برساند. 


وي با تاكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتي متكي بر آحاد ملت است، خاطر نشان كرد: يكي از مهمترين رويكردهاي اقتصاد مقاومتي، مردمي كردن اقتصاد و برون گرايي اقتصاد است و اقتصاد مقاومتي به هيچ عنوان اقتصادي منزوي نيست كه با دنيا قطع رابطه داشته باشد بلكه تعامل با دنيا حرف اول را در اقتصاد مقاومتي مي زند.


دكتر جهانگيري سال ۹۵ را يكي از بهترين و درخشان ترين سال ها براي اقتصاد كشور ارزيابي كرد و اظهار داشت: اقتصاد كشور در بخش هاي مختلف از جمله نفت و گاز، كشاورزي، صنعت و خدمات و شاخص هاي اصلي اقتصادي درخشش خوبي داشت و كساني كه منكر اين دستاوردها مي شوند اگر از علم اقتصاد آگاهي داشته باشند بايد بدانند كه اقتصاد از طريق شاخص هايي نظير اشتغال، تورم، رشد اقتصادي، ميزان صادرات و .... قابل ارزيابي است و خوشبختانه شاخص هاي اقتصاد در سال ۹۵ مثبت و اميدوار كننده است و رهبر معظم انقلاب نيز با اتكا به همين شاخص ها فرمودند كه سال ۹۶ سال توليد و اشتغال است.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه بيكاري يكي از مهمترين مسائل امروز كشور است به آمار جوانان تحصيلكرده بيكار اشاره و خاطر نشان كرد: بايد براي حل مسائل كشور تمركز كنيم و هر كس در هر مسئوليتي كه دارد بايد نقش خود را ايفا كند.


وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روستاهاي كشور گفت: عليرغم همه كارهاي انجام شده، يكي از مسائلي كه امروز با آن روبرو هستيم شكاف در زندگي شهري و روستايي است زيرا امكانات و خدمات بصورت عادلانه در نقاط مختلف كشور توزيع نمي شود.


دكتر جهانگيري يكي از خلاء هاي موجود در روستاها را خلاء مديريتي دانست و گفت: انتخاب شوراهاي روستاها در دولت اصلاحات كليد زده شد و يكي از مهمترين كارهايي بود كه اداره امور كشور به دست خود مردم انجام شود.


معاون اول رييس جمهور ادامه داد: امروز شوراهاي روستايي به كانون هايي تاثير گذار تبديل شده اند كه مديريت و اداره امور روستاها را بر عهده دارد. 


وي با اشاره به حضور ۳۱ هزار دهيار در روستاها و فعاليت بانوان در اين عرصه، گفت: برخي از دهياري ها اقدامات خلاقانه اي براي توليد و ايجاد اشتغال انجام داده اند كه بايد اين اقدامات در جامعه معرفي تا آنها تشويق شوند.


دكتر جهانگيري با بيان اينكه دولت از محل درآمدهاي ماليات بر ارزش افزوده تا كنون ۷ هزار ميليارد تومان اعتبار به دهياري هاي كشور براي انجام امور توسعه اي اختصاص داده است، اظهار داشت: در بودجه سالجاري سهم ۲۰ درصدي دهياري ها از محل اين درآمد به ۳۵ درصد افزايش يافته چرا كه مديريت دهياري ها در سال هاي گذشته مطلوب بوده است.


معاون اول رييس جمهور افزود: با ابتكارات انجام شده منابع ويژه اي براي آبرساني، برق و گاز روستايي اختصاص يافته است و بايد همه كارها در روستاها با هماهنگي دهيارها انجام شود.

وي با بيان اينكه دولت سهم بيشتري به دهياران موفق و خلاق از محل منابع روستاييان اختصاص خواهد داد، تاكيد كرد: دهيارها نيز بايد از طرح هاي اقتصادي اي دفاع كنند كه اين طرح ها امكان ادامه حيات دارند.


دكتر جهانگيري از برخورداري ۲۵ هزار روستا از نعمت اينترنت و ۱۰ هزار مركز آي سي تي در روستاها خبر داد و گفت: اين امكانات باعث شده تا روستاييان براي انجام امور خود نياز به حضور در شهرها نداشته باشند و بايد روستاييان از اين امكانات براي معرفي روستاي خود بهره مند شوند. امروز معرفي جاذبه هاي گردشگري مي تواند باعث رونق در روستاها شود و حتي گردشگران خارجي را به روستاها جذب كند.


معاون اول رييس جمهور از طولاني شدن روند بررسي لايحه دو فوريتي دولت به مجلس براي اختصاص ۱.۵ ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي به روستاها انتقاد كرد و گفت: روستاييان ما بايد بتوانند از منابع صندوق توسعه براي توسعه روستاها سهم داشته باشند و آنها مي توانند وام ريالي دريافت شده را با راه اندازي طرح هاي مناسب اقتصادي بازگردانند.


وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در روزهاي اخير برخي از افراد افتتاح طرح هاي صنعتي در كشور را به انتخابات ربط مي دهند، گفت: دولت در حال اجراي كارهاي جاري و اجرايي خود است و فعاليت هاي خود را متوقف نخواهد كرد.


دكتر جهانگيري تاكيد كرد: اگر بر اين اساس بخواهيم تصميم گيري كنيم بايد كشور تعطيل شود در حالي كه طرح هايي كه امروز افتتاح شده كاملاً تكميل شده است و اگر در گوشه اي طرحي ناقص افتتاح شده به ما اطلاع دهند تا با آن برخورد كنيم.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه طرح هاي بزرگ كه توليد آزمايشي خود را انجام داده اند به خاطر انتظار مردم با حضور مسئولان عالي رتبه كشور افتتاح مي شود، گفت: در گذشته به خاطر انتخابات كارهايي نظير توزيع سود سهام عدالت مي كردند سهامي كه حتي به مردم واگذار نشده بود. 


وي تصريح كرد: امروز در دهمين سالگرد سهام عدالت دولت بر اساس قانون مشكلات سهام عدالت را برطرف كرده تا مردم بدانند داراي چه سهامي و مالك چه كارخانه اي هستند. امروز همه افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي مالك سهام هستند و بقيه شهروندان نيز مي دانند كه با پرداخت سهم خود مالك برگه هاي سهامي مي شوند كه ارزشمند و قيمت دار است. 


دكتر جهانگيري ادامه داد: دولت را متهم مي كنند كه مي خواهد سود سهام توزيع كند اما ما مي خواهيم مردم را به معناي واقعي سهام دار كارخانه ها كنيم. مردم بدانند سهامشان در بورس چقدر ارزش دارد و سر هر سال سود سهم خود را دريافت كنند.


معاون اول رييس جمهور همچنين با بيان اينكه در اتهامي ديگر دولت را پير و خسته معرفي مي كنند، گفت: پيري و خستگي دولت را نبايد با سن افراد بلكه بايد با عملكرد و نتيجه اقدامات آنها بررسي كرد. منتقدان بگويند كه كجاي كار دولت فعلي نسبت به دولت گذشته چند برابر نشده است. آيا رشد منفي ۶.۸ درصدي به رشد دو رقمي و تورم دو رقمي به تورم تك رقمي تبديل نشده است؟ آيا اشتغال صفر سال هاي گذشته به اشتغال سالانه ۷۰۰ هزار نفري تبديل نشده است؟ خوشبختانه ۱۱ فاز پارس جنوبي در سه سال اخير راه اندازي شد تا براي نخستين بار برداشت ما از قطر بيشتر شود و ميزان خريد گندم در سال ۹۱ حدود دو ميليون و چهل تا پنجاه هزار تن به ۱۱.۵ ميليون تن در سال ۹۵ افزايش يافت. 


دكتر جهانگيري ادامه داد: در همه بخش ها نظير بخش سلامت كارهاي دولت قابل دفاع است. اينكه مي گويند وزيري پير و خسته است بايد عملكردش را با وزيران دولت قبل مقايسه كنند و ببينند عملكرد او چه بوده است. خوشبختانه مديريت فعلي مديريتي كاردان و عصاره مديريت كشور است و دستاوردهاي خوبي داشته، در عين حال ما معتقديم مشكلاتي نيز وجود دارد كه بايد با كمك هم اين نواقص را برطرف كنيم تا در سال ۹۶ تحول جدي در معيشت و اشتغال مردم رخ دهد.

در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از دو كتاب سند توسعه روستايي و كارآفريني در عرصه روستايي رونمايي و از تعدادي از كارآفرينان در روستاها تقدير شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا