دبیرکل کانون کارگزاران تشریح کرد:

گزارش عملکرد کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

گزارش عملکرد کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

سید روح الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار فعالیت یک ساله این کانون را تشریح کرد و گفت: کانون کارگزاران به‌عنوان یک تشکل خود انتظام سعی کرده مستقل از شرایط بازار سرمایه فعالیت های خود را گسترش دهد.


شرایط حاکم بر بازار سرمایه کشور نیاز به آموزش در بین اهالی بازار سرمایه را افزایش داد که این امر فعالیت بیشتر کانون کارگزاران در خصوص اقدامات پیشگیرانه، قانون­گذاری و آموزش را به همراه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سید روح الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار فعالیت یک ساله این کانون را تشریح کرد و گفت: کانون کارگزاران به‌عنوان یک تشکل خود انتظام سعی کرده مستقل از شرایط بازار سرمایه فعالیت ­های خود را گسترش دهد.

وی ادامه داد: در سال گذشته کانون زیرساخت ها و سرمایه انسانی خود را تقویت و تعاملات مثبتی را با سایر ارکان از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار داشت و در دهمین سال فعالیت خود عملکرد قابل­قبولی را در بخش‌های مختلف ثبت کرد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه عملکرد کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در سه حوزه مختلف شامل "آموزش"، "امور مربوط به اعضای خود" و "کمیته سازش" قابل بررسی است گفت: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به­عنوان یکی از متولیان آموزش در بازار سرمایه، برای پوشش نیازهای آموزشی گام های مهمی برداشته است.

وی افزود: این کانون دوره ­های آموزشی مربوط به سه گواهی­نامه کاربردی"نظارت و کنترل داخلی شرکت­ های کارگزاری"، "گواهی­نامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار" و "گواهی­نامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان کالایی" را برگزار می کند که هر کدام از آن­ها پیش­نیاز دریافت جایگاه شغلی خاصی در صنعت کارگزاری است.

به گفته میرصانعی کانون کارگزاران در حوزه مسائل مربوط به صنعت، نیز دوره ­ها و سمینارهای متنوعی نظیر "مبارزه با پولشویی"، "استخدام اثربخش، چرایی و چگونگی اخراج کارکنان"، "چارچوب فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران"، "آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی"، "آشنایی با اختلافات و تخلفات در بورس اوراق بهادار" برگزار کرد تا همه مسائل مربوط به واحدهای شغلی بازار سرمایه پوشش داده شود.

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان اینکه این کانون از عموم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه غافل نشده گفت: دوره‌های مرتبط با مسائل عمومی بازار سرمایه نظیر دوره­های "تحلیل تکنیکال"، "تحلیل بنیادی"، "آموزش مالی رفتاری" و ... برای عموم سرمایه گذاران برگزار شد.

وی به دومین بخش فعالیت کانون اشاره کرد و گفت: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از 108 عضو تشکیل شده که در مجموع 5900 پرسنل یا شخص وابسته به عضو دارند.

میرصانعی ادامه داد: رسیدگی به مسائل و مشکلات شرکت‌های کارگزاری، کمک به رفع آن و پیگیری موضوعات تا حصول نتیجه از فعالیت ­های مهم کانون در راستای رفع مشکلات اعضای خود است.

وی گفت: از مهم­ترین امور اعضای کانون، پیگیری مشکلات شرکت های کارگزاری در حوزه ­های مالیاتی، تامین اجتماعی، عوارض کسب و پیشه شهرداری، مسائل کارگزاران در حوزه‌های تخصصی بورس است.

مدیر کانون کارگزاران ادامه داد: اعطای امتیاز به اعضا در فرآیند رتبه بندی(دوره زمانی سالانه)، برگزاری جلسات، سمینارها و گردهمایی ­ها، ارائه گزارش آمار معاملات به صورت تجمیعی و ماهانه به همراه نمودارهای آماری، تهیه گزارش از صورت های مالی شرکت های کارگزاری عضو و برگزاری کارگروه­ های تخصصی با حضور مدیران بازار سرمایه از جمله اقدامات انجام شده است.

وی افزود: کانون در سال جاری 7 گردهمایی با حضور اعضا، 45 جلسه کارگروه و 38 جلسه کمیته تخصصی در حوزه­ های مختلف برگزار کرد.

میرصانعی به برگزاری جلسات کمیته سازش کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: طبق ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای کارگزاران، مشاوران سرمایه‌گذاری، ناشران، سرمایه‌گذاران و سایر اشخاص ذی‌ربط، ابتدا در کانون‌ها طرح شده و در صورت عدم ‌سازش، این اختلافات توسط "هیئت‌ ‌داوری" سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق همین ماده از قانون این کمیته به عنوان مرجع اصلی حل و فصل اختلافات در بازار سرمایه، طبق دستورالعمل مربوطه و در قالب یک نهاد میانجی‌گر، به رسیدگی دعاوی می‌پردازد گفت: بسیاری از اختلافات ارجاعی به این کمیته در همین مرجع حل و فصل می شود. در سالی که گذشت 771 پرونده جهت رسیدگی در واحد کمیته سازش مطرح شد که مجموع پرونده ­های فوق در 80 جلسه مورد رسیدگی قرار گرفت.

میرصانعی افزود: نکته مهم اینکه از این میان 398 پرونده (معادل 52 درصد) با رضایت و سازش و صرف نظر از پیگیری مختومه شد. تعداد 255 پرونده (معادل 33درصد) نیز به دلیل عدم حصول سازش به هیات داوری ارسال شد. هم­چنین 118 پرونده  نیز در جریان رسیدگی قرار دارد.

دبیرکل کانون کارگزاران به سایر فعالیت های این کانون اشاره کرد و گفت: کسب کرسی هیأت مدیره در بورس­ اوراق بهادار تهران و بورس انرژی ایران، ابلاغ ضوابط بازاریابی و تخفیفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بورس‌ها و فرابورس، پیگیری راه اندازی سامانه IRPT (سامانه پس از معاملات شرکت سپرده­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه)، عضویت نماینده کانون در کمیته رسیدگی به تخلفات، پیگیری توسعه معاملات برخط گروهی و تدوین دوره آموزشی مربوطه، اعتراض به عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری و پیگیری این معضل از دیوان عدالت اداری، شهرداری تهران، شورای شهر تهران، وزارت کشور و کمسیون اصل 90 مجلس، پیگیری مشکلات مالیاتی کارگزاران و مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده از دیگر اقدامات انجام شده در سال 95 بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا