نیروگاه‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند

نیروگاه‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر 37 درصد است، لذا تا سه سال آینده بیشتر نیروگاه‌های بخش بخار کشور باید به سیکل ترکیبی تبدیل شوند تا بتوانیم راندمان نیروگاه‌ها را به 45 درصد افزایش دهیم.

به‌گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ فلاحتیان در اولین نشست تخصصی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا به سمت احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گام برداریم اظهار کرد: در یک دهه گذشته نیروگاه بخار جدیدی را وارد مدار نکرده‌ایم و در حال حاضر نیز قصد دارم نیروگاه‌های قدیمی با راندمان 20 درصد یا کمتر را به‌زودی از مدار تولید خارج کنیم.

وی با بیان اینکه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با افزایش حدود دو برابری حضور نسبت به سال گذشته مواجه بوده است، گفت: با فضای ایجاد شده بین تولید کنندگان داخلی و خارجی، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد همکاری تنگاتنگ فنی و تجاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی بخصوص شرکت‌هایی که دارای اعتبار صنعتی هستند، باشیم و در افزایش سطح بهبود کیفی تجهیزات داخلی بکوشیم.

فلاحتیان با اشاره به مذاکره اولیه با یک شرکت اروپایی برای تولید توربین‌های گازی کلاس F در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر توربین‌های کلاس E در کشور تولید می‌شود، ولی توربین‌های کلاس F در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی قادر است میزان بهره‌وری انرژی را بیش از 50 درصد افزایش دهد.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی گفت: سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند به میزان سوخت صرفه‌جویی شده می‌توانند معادل ریالی آن را دریافت کنند.

هدف‌گذاری کاهش تلفات برق به 6 درصد

فلاحتیان با بیان این مطلب که در بودجه سال 95 منابع عمومی به بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع تخصیص خواهد یافت، افزود: اگر زیرساخت‌های اساسی اجرایی شود، تلفات فوق توزیع از 3 درصد به 2 درصد کاهش خواهد یافت.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص کاهش تلفات برق در شبکه‌های توزیع گفت: میزان تلفات در سال 92، حدود 15 درصد بود که با تلاش فراوان توانستیم این میزان را در پایان سال 93 به 12.9 و در حال حاضر به 11 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: با مدیریت بهینه در سامانه اندازه گیری قادر خواهیم بود تا سال آینده این رقم را به 5 یا 6 درصد که میزان تلفات کشورهای توسعه یافته است، برسانیم.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: برای کاهش تلفات از 20 درصد به 15 درصد بیش از 10 سال طول کشید، در حالی‌ که در دو سال گذشته تلفات 15 درصدی به 11 درصد کاهش یافته و این یک موفقیت چشمگیر است.

برنامه هوشمندسازی شبکه برق

وی با بیان اینکه تلاش داریم طرح هوشمندسازی شبکه‌های برق را اجرایی کنیم، افزود: در کشورهای در حال توسعه نیز شبکه هوشمند کامل نداریم.

معاون وزیر نیرو با بیان این مطلب که با تولیدکنندگان کنتور مذاکراتی در خصوص تولید کنتورهای هوشمند داشته‌ایم، افزود: بایستی کنتورهای هوشمندی طراحی و ساخته شود که قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را داشته باشند تا چنانچه بنا به هر دلیلی یک پیمانکار نتواند در سال بعد در مناقصه برنده شود، کنتورهای پیمانکار بعدی، با کنتورهای قبلی سازگار بوده و خللی در سامانه توزیع برق ایجاد نشود.

وی خاطر نشان کرد: در صددیم از اوایل سال 95 تمام کنتورهای جدید هوشمند باشند و به مرور زمان کنتورهای قدیمی نیز با کنتورهای هوشمند تعویض شود.

فلاحتیان با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری انرژی تلاش داریم از تجهیزاتی استفاده کنیم که تلفات‌زا نباشد، ادامه داد: استفاده از ترانسفورماتورهای کم‌تلفات می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا