عضو دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت:

اصلاح نرخ سود بانکی ضروری است

اصلاح نرخ سود بانکی ضروری است

رئیس کمیته پولی و بانکی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه سهم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه 150 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان ۴۰ هزار میلیارد آن در سال آینده محقق می شود.


اصغر ابوالحسنی عضو دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت عصر امروز در پنجمین همایش دورنمای اقتصاد ایران (1396) با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های نظام بانکی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد از تأمین مالی بر دوش نظام بانکی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، رئیس کمیته پولی و بانکی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه سهم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه 150 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان ۴۰ هزار میلیارد آن در سال آینده محقق می شود.

وی به مشکلات نظام بانکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطالبات غیرجاری، یکی از مهمترین چالش‌های نظام بانکی است. در حال حاضر این مطالبات بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بالغ بر ۶۰ درصد این مطالبات از نوع مطالبات مشکوک‌الوصول است و این چالش عمده نظام بانکی به شمار می‌رود.

ابوالحسنی با بیان اینکه نسبت کفایت سرمایه شبکه بانکی نیز با شاخص‌های بین‌المللی فاصله دارد، بدهی‌های نظام بانکی به بانک مرکزی و بدهی دولت به نظام بانکی را از دیگر چالش‌های نظام پولی و مالی کشور دانست و گفت: پس از آنکه دولت  بدهی خود را به نظام بانکی پرداخت کند، بخش عمده‌ای از مشکلات قابل حل خواهد بود.

وی همچنین تعدد قوانین در نظام بانکی را یکی دیگر از مشکلات فعلی عنوان کرد و گفت: قانون پولی و بانکی، قانون عملیات بانکداری بدون ربا و قانون الزام به دریافت وثیقه و سایر قوانین ساری و جاری کشور با یکدیگر در تعارض هستند که امیدواریم این مشکل‌ در سال آینده برطرف شود.

عضو دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه مشکلات ترازنامه‌ای از دیگر مشکلات نظام بانکی به شمار می‌رود، گفت: این چالش به حدی بود که تبدیل به بسته شدن نماد برخی بانک‌ها در بورس شد که امیدواریم سال آینده این وضعیت نیز بهبود یابد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی باعث افزایش قیمت تمام شده پول شده و اصلاح آن ضروری است، گفت: قیمت تمام شده پول در بانک‌های دولتی و خصوصی در حال حاضر بیش از میزان تعیین شده است و باید برای اصلاح آن برنامه ریزی کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا