عباس عراقچی در همایش دور نمای اقتصاد ایران:

تمام درآمد حاصل از فروش نفت به اقتصاد ایران بازگشت

تمام درآمد حاصل از فروش نفت به اقتصاد ایران بازگشت

برجام در بخش تحریم‌ها توقعی را که از آن بوده است برآورده کرده و تمام تحریم‌های هسته‌ای را رفع و موانع را برداشته است. به طور مثال برجام موانع خرید هواپیما را برداشت و یک هواپیما به ایران آمد و احتمالا تا پایان سال 4 هواپیمای دیگر هم خواهند آمد.

 

معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ، با بیان اینکه تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت به اقتصاد ایران بازگشته است، اظهار کرد: شاهد این ادعا رشد اقتصادی کشور است. ایران در 9 ماهه ابتدایی سال 95، 29 میلیارد دلار نفت فروخته و این پول در حساب‌های بانک مرکزی قابل بهره‌برداری از سوی دولت است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سید عباس عراقچى در پنجمین همایش دور نمای اقتصاد ایران گفت: برجام ابعاد و زوایای زیادی دارد و کمک زیادی به رشد سطح سیاسی و اقتصادی جامعه کرده است. این در حالی است که در حوزه سیاست خارجی برجام باعث شده موقعیت ایران تغییر کند و از کشوری که تهدید علیه صلح جهانی محسوب می‌شد به کشوری تبدیل شود که برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی آن پذیرفته و به رسمیت شناخته شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب با برجام تصویر ایران در شورای امنیت دگرگون شد و به کشوری که نقش مهمی در ایجاد صلح دارد، تبدیل شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام به بعد اقتصادی برجام اشاره و تصریح کرد: برجام در بخش تحریم‌ها توقعی که از آن بوده است را برآورده کرده و تمام تحریم‌های هسته‌ای را رفع و موانع را برداشته است. به طور مثال برجام موانع خرید هواپیما را برداشت و یک هواپیما به ایران آمد و احتمالا تا پایان سال 4 هواپیما دیگر هم خواهند آمد.

عراقچی برخی از توقع‌ها را بی ارتباط با برجام دانست و تشریح کرد: به همین ترتیب مانع خرید کشتی نیز برداشته شده است. همچنین در زمینه فروش نفت برجام قرار بود موانع صادرات نفت ایران را بردارد که همانطور هم که مشاهده شد، فروش نفت ایران که به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده بود، دوباره به 2.5 میلیون بشکه رسید.

رئیس ستاد پیگیری برجام تحریم‌های کلیدی علیه ایران را در سه حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و مالی و بانکی عنوان و اضافه کرد: در دو حوزه اول تمام مشکلات به طور کامل حل شده اما در حوزه بانکی و مالی وضعیت هنوز به حالت عادی بازنگشته که دلایل آن نیز غیر برجامی است. به این ترتیب، موانعی که بر سر راه نظام بانکی وجود داشته در قسمت‌هایی که به برجام مربوط بوده، رفع شده است. 

عراقچی افزود: تحریم‌های اولیه آمریکا که موضوع برجام نیز نبوده است، همچنان پابرجاست و ایران نمی‌ تواند از سیستم بانکی آمریکا که بسیار هم قوی است، استفاده کند. اما این امر به معنی در بن بست بودن ایران نیست و ما میتوانیم از ظرفیت های نظام بانکی اروپا و دیگر کشورها استفاده کنیم. در این خصوص موانعی مانند قوانین پولشویی بر سر راه عادی شدن وضعیت وجود دارد که در حال پیگیری حل آن هستیم.

خاطر نشان می شود: همایش دورنمای اقتصاد ایران، امروز دوشنبه نهم اسفند در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی از سوی موسسه اقتصاد ایرانیان برگزار شد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا