رییس کل بیمه مرکزی:

الزام شرکت های بیمه ای بورسی و غیر بورسی در رعایت استانداردهای IFRS

الزام شرکت های بیمه ای بورسی و غیر بورسی در رعایت استانداردهای IFRS

همتی اجرای استانداردهای توانگری و شفافیت در صورت های مالی بر اساس استانداردهای IFRS4 را از جمله فعالیت های بیمه مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: مقررات کمی در مورد سرمایه مبتنی بر ریسک شفافیت، مقررات کیفی مرتبط با حاکمیت شرکتی و مقررات مرتبط با افشای اطلاعات در برگیرنده سه رکن توانگری دو هستند.

 

عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی در همایش IFRS که امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد ضمن مهم خواندن IFRS گفت: تدوین صورت های مالی بر اساس استانداردهای گزارش گری بین المللی در کشور ما با تاخیر انجام شده است بهتر بود این اقدامات زودتر رخ می داد اما اجرایی شدن این استانداردها در ابتدای سال 95 را به فال نیک می گیریم و امید داریم این اقدامات منجر به شفافیت بازارهای مالی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس کل بیمه مرکزی گفت: اطمینان بخشیدن به منافع بیمه گذار هدف اولیه سیستم توانگری در ارتباط با صنعت بیمه است و عناصر کلیدی در تحقق این امر، داشتن سرمایه کافی شرکت های بیمه گذار به ویژه در مواقع غیر پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه مباحث بیمه ای در همه جای دنیا به هم متصل است، خاطر نشان کرد: بحث مسائل صنعت بیمه در سطوح محلی، ملی و بین المللی اهمیت دارد و نمی توان یک شرکت بیمه را به صورت منفرد و بدون ارتباط با سایر شرکت های بیمه در سراسر دنیا دانست.

به گفته وی پیشرفت در صنعت بیمه منجر به مدیریت ریسک در این صنعت شده است و همچنین این موضوع به ناظران بیمه این فشار را می آورد تا به عنوان نهادی ناظر در شرکت های بیمه ای از نظر توانگری و شفافیت صورت های مالی و گزاش گری نظارت کنند.

وی منتشر کردن اطلاعات و گزارش ها به یک زبان واحد و مشابه ساختن صورت های مالی و گزارش گری را از اهداف مهم توجه به استانداردهای IFRS خواند.

همتی اجرای استانداردهای توانگری و شفافیت در صورت های مالی بر اساس استانداردهای IFRS4  را از جمله فعالیت های بیمه مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: مقررات کمٌی در مورد سرمایه مبتنی بر ریسک شفافیت، مقررات کیفی مرتبط با حاکمیت شرکتی و مقررات مرتبط با افشای اطلاعات، در برگیرنده سه رکن توانگری دو هستند.

وی ادامه داد: مورد سوم اصل توانگری دو صنعت بیمه را به سازمان حسابرسی و همچنین سازمان بورس واوراق بهادار پیوند می دهد. که این رکن سبب قابلیت مقایسه اطلاعات در سطح بین المللی و همچنین افزایش شفافیت در این سطح می شود.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته بر اساس آیین نامه شرکت های بیمه، شرکت های بیمه موظف به داشتن ذخایر فنی و تکمیلی بودند و اکنون استانداردهای IFRS4  اجازه آزادسازی این ذخایر را به این شرکت ها داده است.

همتی در ادامه سخنان خود به چالش هایی برای پذیرش استانداردهای IFRS برای شرکت های بیمه ای اشاره کرد و گفت: کمبود در دانش اجرای گزارش گری مالی بعنوان چالش اول در نظر گرفته می شود. ما در حوزه های مالی و ارزیابی با کمبودهایی در خصوص افراد متخصص مواجه هستیم.

وی چالش دوم را اینگونه عنوان کرد: اجرای استانداردهای بین المللی نیازمند فرآیندهای مالی، خزانه داری، مدیریت ریسک و همچنین موضوعات مالیاتی است که باید در شرکت ها آمادگی ایجاد این فرآیندها میسر شود.

سخنگوی بیمه مرکزی اقدامات این سازمان را در خصوص اجرایی شدن استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی IFRS4  را به شرح زیر عنوان کرد:

1-      تدوین، و اجرا و نظارت بر سیستم های نظارتی بیمه ای:

بیمه مرکزی در این زمینه مقرراتی را تصویب کرده است که بر اساس آن توانگری شرکت های بیمه سنجیده و محاسبه می شود این نظارت و کنترل ها بطور ماهانه توسط بیمه مرکزی انجام می شود.

2-      الزام ذخایر بیمه شخص ثالث:

بر اساس این اقدام بیمه مرکزی کفایت ذخایر بیمه شخص ثالث را در شرکت های بیمه ای کنترل ونظارت می کند. بر اساس این مورد با ورود به سیستم گزارش گری جدید IFRS4 بیمه مرکزی نظارت خود را در صورت های مالی کشورها اعمال می کند.

3-      به تصویب شورای عالی بیمه رساندن صورت های مالی شرکت های بیمه ای:

در این مورد بیمه مرکزی اقدامات لازم و مقدمات تنظیم صورت های مالی منطبق با استانداردهای بین المللی را انجام داده است.

4-      تاکید بر جداسازی بیمه های زندگی از غیر زندگی:

نحوه بکار گیری این ذخایر و سرمایه گذاری آن و همچنین تفکیک در بیمه زندگی و غیر زندگی با پیگیری های بیمه مرکزی در دست اقدام است.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به گشایش های بین المللی که پس از برجام ایجاد شده است و همچنین تجربه نزدیک خود از تمایل یک شرکت سرمایه گذاری خارجی برای حضور در صنعت بیمه ایران گفت: یکی از راه هایی که به حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت بیمه قدرت می بخشد ، استانداردهای IFRS است. که منجر به شفاف سازی و ارتباطات بین المللی می شود.

وی در انتهای سخنان خود به یک نکته کلیدی اشاره کرد و تصریح کرد: اقدامات چهارگانه یاد شده تنها در خصوص شرکت های بیمه ای حاضر در بورس اعمال نمی شود بلکه تمام شرکت های بیمه ای اعم از بورسی و غیر بورسی موظف به رعایت سیستم توانگری بیمه مرکزی و همچنین استانداردهای IFRS4  هستند.

وی سخنان خود را با اظهار امیدواری در جهت همکاری وحمایت نزدیک میان سازمان های حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار، و بیمه در جهت شفافیت گزارش گری مالی به پایان رساند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا