فاضل بخششی مطرح کرد:

آمار قابل اتكا نياز توسعه فعاليت بخش خصوصی در زنجيره فولاد

آمار قابل اتكا نياز توسعه فعاليت بخش خصوصی در زنجيره فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر پروژه صنعت و معدن شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) در یادداشتی اختصاصی برای ماین نیوز نوشت: لازم است استاندارد مشخصي در ارايه آمار توسط خبرگزاري ها و مسئولان براي ارايه اين گونه خبرها در نظر گرفته شود تا حتي اگر اختلافي نيز در آمار وجود دارد اين اختلاف قابل پذيرشي باشد. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است.

ماین نیوز: معدن و صنايع معدني ايران در دوراني قرار گرفته است كه استراتژي خصوصي سازي بر سرعت رشد آن را تاثير گذاشته است. اين دوران گذر، يك نياز است كه بايد آن را پذيرفت و با دقت به آن پرداخت. براي گذر از اين مرحله لازم است تا شرايط سرمايه گذاري براي بخش خصوصي در اين زنجيره به ميزان كافي شفاف شود. يكي از عوامل تاثيرگذار در اين شفاف سازي، ارايه آمار قابل اتكا است. دريافت آمار يكسان از منابع مختلف مي تواند براي دريافت كننده داده ها ايجاد اطمينان کند. سرمايه گذار همواره بايد اطمينان حاصل كند كه در يك بازار شناخته شده سرمايه گذاري مي كند و آينده روشني در برابر خود دارد. براي روشن شدن كاستي در اين خواسته، به مواردي كه در هفتمين همايش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران» بيان شده است، اشاره مي كنم.

در اين همايش سخنراني هاي ارزشمندي در ارتباط با صنعت فولاد ومعدن انجام شد كه به چنذ آمار ارايه شده به صورت كلي پرداخته مي شود. دو سخنراني مهم اين همايش سخنراني وزير محترم صنايع، معدن و تجارت و رئيس هيئت مديره ايميدرو بود (اقتباس از روزنامه دنيای اقتصاد - نقشه توسعه فولاد تا 2025 - شماره 3985 تاريخ چاپ: 1395/11/27) و از سوي ديگر نايب رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد و مديرعامل محترم شركت فولاد تكنيك ايران (نقل از هفتمين همايش بين المللي صنعت فولاد و معدن با نگاهي به بازار بررسي شد چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ کد مطلب: 36330 ماين نيوز) نيز آماري در ارتباط با صنعت فولاد دادند كه چكيده آن از دو منبع ذكر شده به شرح زير است:

ميزان توليد فولاد خام:
18 ميليون تن (دنياي اقتصاد) توليد 16.8 ميليون تن (نقل از ماين نيوز) توليد 16 ميليون تن (نقل از ماين نيوز)
ظرفيت موجود 27 ميليون تن (دنياي اقتصاد) ظرفيت توليد 30 ميليون تن (نقل از ماين نيوز)
توليد كنسانتره:
تا پايان سال 45 ميليون تن (دنياي اقتصاد) 30 ميليون تن (نقل از ماين نيوز)
ظرفيت فعلي 43 ميليون (دنياي اقتصاد) 44 ميليون تن (نقل از ماين نيوز)
توليد گندله:
تا پايان سال 35 ميليون تن (دنياي اقتصاد) 26 ميليون تن توليد (نقل از ماين نيوز)
ظرفيت توليد 27 ميليون تن (دنياي اقتصاد) 30 ميليون تن (نقل از ماين نيوز)
آهن اسفنجي:
27 ميليون تن (دنياي اقتصاد) ظرفيت فعلي 25 ميليون تن (دنياي اقتصاد)
13.5 ميليون تن در ده ماه (نقل از ماين نيوز)

بنا به گزارش مديرعامل محترم شركت فولاد تكنيك ايران هم اکنون 30 ميليون تن ظرفيت سازي فولا خام انجام شده و 22 ميليون تن در دست احداث وجود دارد. بنابراين تنها رقمي نزديک به 3 ميليون تن تا رسيدن به سند چشم انداز 55 ميليون تني فضاي خالي وجود دارد. درخصوص آهن اسفنجي اين رقم بين 9 تا 10 ميليون تن است، گندله سازي 5 تا 7 ميليون تن و براي کنسانتره نيز اين رقم بين 16 تا 17 ميليون تن هنوز ظرفيت خالي وجود دارد به عبارت ديگر مي توان اين گونه استناد کرد که براي رسيدن به 55 ميليون تن فولاد خام به 9 ميليون تن آهن اسفنجي، 5 ميليون تن گندله و 16 ميليون تن کنسانتره نياز داريم. (نقل از ماين نيوز)

در اين همايش ذخير قطعي سنگ آهن كشور 3.1 ميليارد تن (نقل از ماين نيوز) اعلام شد كه در سمينار همكار ايران و فنلاند در هفته بعد از همايش ذخيره سنگ آهن كشور 2.7 ميليارد تن در ايميدرو اعلام شد. (از سوي ديگر مشخص نيست اين ظرفيت باقي مانده سنگ معدن در معادن سنگ آهن كشور است يا ذخيره تاييد شده اوليه محسوب مي شود.)

پديرفتني است كه اين احتمال وجود دارد تمام آمارهاي ارائه شده به دليل نگرش مختلف كارشناسي در زمان تهيه گزارش مربوطه و شايد با توجه به بازه هاي زماني مختلف آمار برداري، درست باشند ولي در هر صورت از نظر سرمايه گذاري كه مي خواهد در زنجيره فولاد سرمايه گذاري كند، اين آمارها مي تواند برنامه ريزي او را دچار چالش جدي كند.

بنابراين لازم است استاندارد مشخصي در ارايه آمار توسط خبرگزاري ها و مسئولان براي ارايه اين گونه خبرها در نظر گرفته شود تا حتي اگر اختلافي نيز در آمار وجود دارد اين اختلاف قابل پذيرشي باشد.

*ایرج فاضل بخششی
مدیر پروژه صنعت و معدن شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا