بدهی‌های وزارت نیرو افسار انرژی‌های نو را کشید

بدهی‌های وزارت نیرو افسار انرژی‌های نو را کشید

درحالی که بسیاری از کشور‌های جهان سهم بالایی در تولید انرژی‌های نو دارند اما در ایران سهم تولید انرژی نو به یک درصد هم نمی‌رسد که این مساله نیز به نوبه خود می‌تواند نوعی بحران تلقی شود، بحرانی که از آن به عنوان عقب‌ماندگی یاد می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار ایسنا، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه دلایل موفقیت کشورهایی نظیر چین و آلمان در این تکنولوژی را حمایت همه جانبه درقالب پرداخت انواع سوبسید به متقاضیان، دادن وام با نرخ بهره های کم و معافیت های مالیات و نظایر آن عنوان می‌کنند.

در حال حاضر بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت در سال انرژی تجدیدپذیر در کشور تولید می‌شود اما این درحالی است که باید سالی پنج هزار مگاوات ساعت انرژی تجدید‌پذیر در کشور تولید شود و مبرهن است که برای رسیدن به این مهم برنامه ریزی های گسترده ای لازم و ضروری است.

در همین زمینه، علیرضا کلاهی رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است که قرار‌دادهایی که دولت در زمینه انرژی‌های نو در نظر گرفته جذاب است اما به دلیل بدهی‌های وزارت نیرو سرمایه‌گذاران اقدام به احداث نیروگاه نمی‌کنند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی انرژی نو نسبت به سایر کشور‌ها به ایسنا گفت: اگر جبران مسائل بودجه‌ای حل شود کمبودها نیز به‌طور قطع جبران می‌شود اما تا زمانی که این مساله و مشکل برطرف نشود نمی‌توان به بهبود این وضعیت امیدوار بود.

همچنین محسن صنیعی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است که باید با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های نو در سطح جهان، تولید این نوع انرژی در اولویت برنامه‌ریزی‌های کشور قرار بگیرد.

وی با بیان‌اینکه تولید انرژی‌های نو یک مساله پذیرفته شده جهانی است که بیشتر کشورها الگوی تولید ملی و مصرف خود را در این مسیر پیش می‌برند،به ایسنا گفت: وقتی جهان به سمت تولید انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر در حال حرکت است یعنی انرژی‌های فسیلی به تدریج اهمیت خود را از دست خواهند داد.

این کارشناس با بیان اینکه میزان و سهم فعلی تولید انرژی نو در کشور در عرصه تولید انرژی به حدی پایین است که به یک درصد هم نمی‌رسد،اظهار کرد:به طور کلی می‌توان گفت ما در تولید این نوع انرژی‌ها با وجود اهمیتی که دارند خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و علی‌رغم‌اینکه مسئولین کشور نیز اهمیت تولید این نوع انرژی‌ را درک کرده‌اند اما در جهت تولید انبوه آن اقدامی نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی مناطق پانل‌های خورشیدی دیده می‌شود اما در جهت تولید این نوع انرژی لازم است ایستگاه متمرکز نیروگاه خورشیدی در مناطق مستعد ایجاد شود چراکه تولید انرژیهای نو ضمن نداشتن هیچگونه عوارض زیست محیطی، هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به انرژی و سوخت فسیلی دارند.

به طور کلی می توان گفت با توجه به اینکه پتانسیل ایجاد انرژی های نو در کشور وجود دارد اکنون تنها نیازمند برنامه ای دقیق و کارآمد در این بخش هستیم به طوری که نحوه تامین انرژی را به گونه ای تعیین کنیم که با کمترین هزینه و کمترین اتلاف انرژی روبه رو باشیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا