صاحبان تكنولوژي در حوزه فولاد مطرح كردند :

سه امتياز ايران در توسعه فولاد

سه امتياز ايران در توسعه فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - صاحبان تکنولوژي در حوزه فولاد در هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن بار ديگر گرد هم آمدند و به بررسي چشم انداز صنعت فولاد ايران پرداختند. در اين همايش مديرعامل شرکت دانيلي ايتاليا با اشاره به سابقه طولاني حضور اين شرکت در ايران اعلام کرد که با توجه به ورود توازن در اقتصاد چين در حال حاضر در دوره نيونرمال قرار گرفته ايم و زمان پايان اين دوره نيز نامشخص است.

به گزارش ماین نیوز، عدم سرمايه گذاري عمومي در پروژه هاي زيربنايي جديد به ويژه در اروپا، کاهش جمعيت در اقتصادهاي توسعه يافته و کاهش تاثير فولاد در رابطه با توليد ناخالص داخلي کشورهاي در حال توسعه از ديگر دلايلي است که «جيانپترو بنديتي» (Gianpietro Benedetti) قرار گرفتن در دوره نيونرمال را به آن نسبت مي دهد. دوره اي که مديرعامل شرکت دانيلي ايتاليا معتقد است، قرارگيري در آن براي ايران که از منابع طبيعي مطلوب، انرژي و نيروي انساني برخوردار است مزيت بزرگي محسوب مي شود و ايران مي تواند در اين دوره با سرمايه گذاري هاي جديد براي ايجاد کارخانه هايي با تکنولوژي پيشرفته و نوسازي کارخانه هايي موجود بيشترين سود را ببرد.

به گفته «جيانپترو بنديتي» علاوه بر مزاياي مذکور صنعت فولاد ايران از شرايط رقابت در بازارهاي جهاني نيز برخوردار است زيرا رقابت پذيري از در دسترس بودن منابع طبيعي و نيروي انساني ماهر سرچشمه مي گيرد و به واسطه آن مي توان هزينه توليد را کاهش داد. قرار گرفتن در دوره نيونرمال موجب شد تا «جيانپترو بنديتي» براي رسيدن به نتيجه مطلوب در اين دوره به فعالان صنعتي ايران سه پيشنهاد دهد.

افزايش کيفيت محصولات و ارزش افزوده، افزايش خدمات به مشتريان و کاهش هزينه هاي توليد پيشنهادهايي است که مديرعامل شرکت دانيلي ايتاليا معتقد است در صورت تحقق آنها مي توان شاهد کاهش 15 درصدي هزينه هاي توليد در ايران نسبت به چين و کاهش 25 تا 30 درصدي نسبت به اروپا و آمريکا بود. قرارگيري در موقعيت ممتاز جغرافيايي از ديگر مزايايي است که مديرعامل شرکت دانيلي ايتاليا معتقد است مي تواند زمينه را براي دستيابي به بازارهاي صادراتي ايران فراهم کند. تمايل به افزايش سرمايه گذاري در صنعت فولاد ايران از ديگر مواردي است که مديرعامل شرکت دانيلي ايتاليا به آن اشاره کرده و معتقد است که با توجه به منابع طبيعي ايران شاهد افزايش ورود سرمايه گذاران در اين صنعت هستيم. اظهار نظري که در اين همايش مورد تاييد «Harald Holzgruber»، رئيس هيات مديره اينتکو اتريش نيز قرار گرفت.«Harald Holzgruber »در گزارشي سابقه 25 ساله حضور اين شرکت در ايران را با رويدادهاي ورزشي و سياسي ارزيابي کرد و گفت 25 سال در ايران حضور داشته ايم و همچنان به حضور خود در ايران ادامه خواهيم داد.

اظهار نظر مطرح شده از سوي رئيس هيات مديره اينتکو اتريش اين اطمينان را به سرمايه گذاران صنعت فولاد داد تا با اطمينان خاطر براي سرمايه گذاري در بازار ايران حضور يابند. « Harald Holzgruber» با اشاره به اينکه شرکت اينتکو اتريش به عنوان يک شرکت مشاوره فني بين المللي به خصوص در زمينه فولاد در حال فعاليت است عنوان کرد در حال حاضر فعاليت خود را در ايران گسترش داده ايم و براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در آينده نزديک شاهد راه اندازي واحدهاي جديد اين شرکت در ايران خواهيم بود.

آمادگي بانک هاي اسپانيا براي همکاري
«خاوير اسکيروز» (Javier Esquiroz)، از مديران ارشد گروه سارايه اسپانيا نيز در اين همايش با اشاره به اينکه ايران از پتانسيل بزرگي براي رشد برخوردار است عنوان کرد: براي دستيابي به اهداف پيش بيني شده براي رشد اقتصادي بايد نقاط قوت و ضعف را شناسايي کنيم. در اين زمينه ارزيابي هاي صورت گرفته براساس گزارش هاي جهاني بيانگر آن است که بخش اعظمي از توليد ناخالص ملي ايران به نفت و گاز وابسته است؛ اين در حالي که اين کشور از جمعيت بالاي آموزش ديده برخوردار است و از سوي ديگر به لحاظ استراتژيک نيز در منطقه مياني غرب و شرق آسيا قرار گرفته، اين امکان را به ايران مي دهد که ارزش افزوده خود را افزايش دهد. با اين حال ايران با چالش هايي نيز مواجه است که موجب شده تا قدرت رقابتي محصولات توليدي اين کشور کاهش يابد. «خاوير اسکيروز» معتقد است که براي رسيدن به توليد رقابتي بايد روند بوروکراسي در ايران کاهش يابد و از سوي ديگر شرايط براي دستيابي به سيستم بانکي يکپارچه نيز در ايران فراهم شود.

جذب سرمايه از ديگر مواردي است که اين مدير ارشد گروه سارايه به آن اشاره کرده و در اين خصوص مي گويد: ايران در برنامه ششم توسعه رسيدن به رشد 8 درصدي را پيش بيني کرده، اما تحقق اين امر بيش از هر چيز به بهبود شرايط کسب و کار در اين کشور گره خورده و از سوي ديگر زيرساخت ها نيز بايد در ايران بهبود يابد. اطمينان سازي براي سرمايه گذاران از ديگر مواردي است که «خاوير اسکيروز» به آن اشاره کرده و در اين خصوص مي گويد: در بخش فولاد دولت ايران به دنبال سه برابر کردن توليد تا سال 1404 (رسيدن به توليد 55 ميليون تن فولاد) است که براي تحقق اين جهش توليد بايد زمينه براي سرمايه گذاري فراهم شود و لازمه اين امر نيز دادن اطمينان خاطر به سرمايه گذاران است؛ از سوي ديگر براساس پيش بيني صورت گرفته نياز بازار داخلي ايران 65درصد از توليد در سال 1404 خواهد بود که با اين شرايط ايران بايد زمينه را براي صادرات 35درصد مابقي فراهم کند. تامين سرمايه براي اجراي طرح هاي توسعه اي در بخش فولادي در ايران از جمله مواردي است که «خاوير اسکيروز» به آن اشاره کرد و افزود: بانک هاي اسپانيا آماده همکاري در اين زمينه هستند. «Alberto Bregante» مدير عامل « اس ام اس اينسه» نيز که به جاي «Burkhard Dahmen» در اين همايش حضور يافته بود، سخنراني خود را به فرصت هاي کسب و کار در صنايع فولاد ايران صحبت اختصاص داد.

«Alberto Bregante» ايران را کشوري با پتانسيل هاي بالادانست و گفت: در صنايع مختلف، ايران داراي منابع عظيمي است. همچنين اين کشور داراي انواع و اقسام محصولات معدني به خصوص سنگ آهن است، بنابراين در صنايع فلزي بازيگر مهمي به شمار مي رود. «Alberto Bregante» در ادامه گفت: ايميدور در سال گذشته گزارشي منتشر کرد که براساس آن مشخص شد ايران چگونه مي تواند منابع معدني از جمله فولاد را توسعه بخشد. ايران نه تنها در صنايع فولادي، بلکه براساس آمارهاي منتشر شده در صنايعي همچون نفت، پتروشيمي و خودروسازي پتانسيل هاي ويژه اي دارد. مديرعامل اس ام اس اينسه در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع ديگري که بايد آن را بررسي کرد، ايران بعد از دوران تحريم هاست.

در جلساتي که با ايراني ها داشته ايم خبرهاي خوبي از سوي آنان دريافت شده است، به عنوان مثال بايد به گشايش ال سي و ارتباط مجدد بانک هاي ايراني با بانک هاي خارجي و همچنين صادرات نفت خام به بيشتر نقاط دنيا اشاره کرد.او در ادامه گفت: هلدينگ اس ام اس آلمان به عنوان يکي از بزرگترين شرکت هاي فولادي دنيا خواهان اجراي طرح هاي توسعه اي فولاد در ايران است. مديرعامل اس ام اس اينسه با اشاره به اقدامات اين هلدينگ در ايران گفت: هلدينگ اس ام اس آلمان بيش از 140 سال سابقه فعاليت در حوزه ساخت ماشين آلات صنايع متالورژي دارد و بزرگ ترين و پيشرفته ترين کارخانه هاي توليد فولاد در ايران را اجرايي کرده است که فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه شاخص ترين پروژه هايي هستند که اين گروه در ايران راه اندازي کرده اند.

اتصال ريل به مراکز انبوه بار
مديرعامل راه آهن نيز با اعلام صدور دستور رئيس جمهوري براي ايجاد ليزينگ ريلي از آمادگي راه آهن براي مشاركت در اتصال ريل به مراكز انبوه بار و مراكز توليد خبرداد و گفت: در راستاي حل مشكلات ريلي بايد از روش سرمايه گذاري مشترك بين دولت، بخش هاي صنعتي و خصوصي استفاده كرد. سعيد محمدزاده تصريح كرد: در سال ۱۴۰۴ بايد ۲۲۴ ميليون تن ماده معدني در كشور حمل شود و اگر با روند فعلي پيش برويم، تنها يك سوم اين ميزان ماده معدني قابل حمل از طريق ريل خواهد بود و بقيه آن بايد از طريق حمل جاده اي، جابه جا شود. وي با بيان اينكه در حال حاضر وضعيت ساخت جاده و آزادراه در كشور وضعيت خوبي قرار ندارد و بايد حمل و نقل ريلي توسعه يابد، افزود: سهم راه آهن از دريافتي هاي تعرفه اي در سال ۹۲ برابر با۴۱ درصد بوده و اين رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسيده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا